PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 131 Problemy edukacji wobec rozwoju społeczno-gospodarczego | 51--60
Tytuł artykułu

Dominujące sposoby badania struktury klasowej w Polsce. Luka w samowiedzy społecznej i trudności w dydaktyce zagadnienia

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Predominating Manners of Research of Class Structure in Poland. the blank in the social Selfconsciousness and Difficulty in Teaching of Question
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Temat struktury klasowej powinien być obecny w dydaktyce wszystkich przedmiotów z zakresu nauk społecznych. Tymczasem aktualny zasób wiedzy na temat stratyfikacji klasowej społeczeństwa polskiego jest niezadowalający i negatywnie kontrastuje z zasobem publicznie dostępnej wiedzy na ten temat w społeczeństwach wysoko rozwiniętego kapitalizmu, w tym w Stanach Zjednoczonych, gdzie przedstawianie różnych, lecz na ogół zbliżonych do siebie, modeli struktury klasowej i ich dynamiki należy do standardu wiedzy wykładanej w podręcznikach do socjologii. (fragment tekstu)
EN
The aim of this article is evaluation of current state of knowledge on the class structure in modern Polish society, taken in the context of reflection on the possibility of implementing the teaching tasks in this field. Evaluation referred to is limited to papers published in recent years in the field of sociology. Recently on the class structure regularly speaks in Poland only two investigators: Henryk Domański and Jacek Tittenbrun. Their publications, therefore, became the subject of controversy in this article. Based on the survey I justify the thesis that in Polish sociology is not developed yet a model that could form the basis for describing, explaining or predicting phenomena that occur in the class structure of contemporary Polish society and its dynamics. As a result, the Polish people did not have sufficient self-knowledge in the social processes that have taken place during the transition and continues to perform with the development processes. This condition may feel painfully young researchers, who, judging by the lack of evidence of their research activity, refrain from engaging in issues of class structure of Polish society, because instead of opportunities to find support in previously conducted studies, their investigations would have to start from the harsh polemics of the predecessors. Recognition of this aspect of social life difficult marginalized in Poland after 1990, the discipline of political economy, especially within its area of study of class structure. In this article, I justified thesis about the need to undertake new research in this area. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • H. Domański: Struktura społeczna. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2004;
  • J. Szacki: Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • A. Przymeński: Struktura klasowa współczesnego społeczeństwa polskiego w świadomości studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w roku 2010. W: Gospodarka a społeczeństwo. Red. J. Sikora. UNI-Druk, Poznań 2010.
  • H. Domański: Stratyfikacja a system społeczny w Polsce. "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny" 2009, Rok LXXI, z. 2, s. 381.
  • H. Domański: Polak żyje w swojej klasie. "Gazeta Wyborcza" nr 305, 31 grudnia 2010 - 2 stycznia 2011, s. 12-13.
  • H. Domański: Mechanizmy stratyfikacji i hierarchie społeczne. W: Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Red. M. Marody. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007, s. 67-92.
  • H. Domański: Nowe ogniwa nierówności edukacyjnych w Polsce. "Studia Socjologiczne" 2010, nr 1, s. 7-34.
  • H. Ishida, J.H. Goldthorpe, H. John, R. Erikson: Intergenerational Class Mobility in Postwar Japan. "American Journal of Sociology" 1991, Vol. 96, No. 4, s. 962-963.
  • A. Giddens: Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 312.
  • R. Suchocka: Badania nierówności społecznych - wybrane kontrowersje metodologiczne. "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny" 2010, ROK LXXII, z. 1, s. 190-192.
  • J. Tittenbrun: Divide et impera. Prywatyzacja a klasa pracownicza. W: Własność i interesy w dobie transformacji ustrojowej. Red. J. Tittenbrun. Wydawnictwo "Rys", Poznań 2006.
  • J. Tittenbrun: Własnościowa teoria zróżnicowania społecznego. "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny" 2011, Rok LXXIII, z. 1. s. 211-229.
  • J. Macionis: Sociology. Prentice Hall, Pearson Education International, New Jersey 2003, s. 276-279.
  • R.T. Schaeffer, R.P. Lamm: Sociology. McGraw-Hill, Inc, New York 1995.
  • N. Goodman: Wstęp do socjologii. Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 1997.
  • D. Gilbert: The American Class Structure in an Age of Growing Inequality. Sage, Pine Forge Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC 2011, s. 13-15.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171251433

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.