PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 85 Polityka gospodarcza w świetle kryzysowych doświadczeń | 49--76
Tytuł artykułu

Polityka konsumencka - źródła, pojęcie i narzędzia,

Autorzy
Warianty tytułu
Consumer Policy-Sources, Concept and Tools
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie przedstawia podstawy teoretyczne polityki konsumenckiej, a mianowicie niedoskonałość konkurencji, asymetrię informacyjną, występowanie kosztów transakcyjnych i nierówności partnerów umów konsumenckich oraz wady podejmowania decyzji przez samych konsumentów. Dodatkowym argumentem za prowadzeniem polityki konsumenckiej są szybkie zmiany na rynkach konsumenckich, w następstwie deregulacji i globalizacji. Rozszerzają one możliwości wyboru przez konsumentów, ale jednocześnie narażają ich na zwiększone ryzyko. Argumentem są także nielojalne praktyki handlowe, wykorzystujące decyzyjne ograniczenia konsumentów. Opracowanie zawiera ponadto przegląd narzędzi polityki konsumenckiej używanych w krajach OECD i sposobu ich dostosowania do konkretnych warunków społeczeństwa i gospodarki, w jakich mają być wykorzystywane. Przedstawia ono także wieloetapowy proces podejmowania decyzji związanych z reagowaniem na problemy pojawiające się na rynkach dóbr konsumpcyjnych. (abstrakt oryginalny)
EN
The research paper presents the rudiments of consumer policy, i.e. imperfectness of competition, asymmetry of information, the occurance of transation costs and inequality of consumer agreements parties as well as weaknesses of taking decisions by consumers alone. Still another argument in favour of conducting consumer policy are fast changes in consumer markets resulting from deregulation and globalisation. The changes provide consumers with a possibility of wider choice, although -at the same time- they pose a larger risk to consumers. Disloyal trading practices that make use of restraints on consumer decisions are one more argument favouring the consumer policy. The paper also includes a review of consumer policy tools used in OECD countries and methods of their adjustment to specific social and economic conditions in which they are to be applied. The paper also presents a multi-stage process of making decisions concerning reacting to problems emerging in consumer goods markets. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Ahmetoglu G., Fried S., Dawes J., Furnham A., Pricing Practices: Their Effects on Consumer Behaviour and Welfare, Office for Fair Trading 2010.
  • Akerlof G.A., The market for "Lemons": Quality Uncertainty and the Market Mechanism, "The Quarterly Journal of Economics" 1970, Vol. 84, No. 3, s. 488- 500.
  • Assessing the effectiveness of potential remedies in consumer markets, "Economic Discussion Paper" 2008, No. 994, Office of Fair Trading.
  • Camerer C.F., Loewenstein G., Behavioural Economics: Past, Present and Future, w: Advances of Behavioural Economics, (red. C.F.Camerer, G.Loewenstein, M.Rabin), Princeton Press 2003.
  • Camerer C., Issacharff S., Loewenstein G., O'Donoghoue T., Rabin M., Regulation for conservatives: behavioural economics and the case for 'Asymmetric paternalism, "University of Pennsylvania Law Review", 2003, vol.151, ss.1211-1254.
  • Consumer Policy Toolkit , OECD, Paris 2010.
  • Consumer's views on switching service providers Flash "Eurobarometer" 2009, No. 243.
  • Diamond P.A., A Model of Price Adjustment, "Journal of Economic Theory" 1971, No. 3(2), s. 158-168.
  • Europe Economics, An Analysis of the Issue of Consumer Detriment and of the Most Appropriate Methodologies to Estimate It: Final Report for DG SANCO, London 2007.
  • Evaluation of a Sample of Consumer Enforcement Cases, OFT1139, London, Office of Fair Trading, 2009.
  • Gabaix X., Laibson D., Shrouded attributes, consumer myopia,and information suppression in competitive markets "The Quarterly Journal of Economics" 2006, No. 121, s. 505-540.
  • Kahneman D., Tversky A., Prospect theory: An Analysis of Decisions under Risk, "Econometrica"1979, Vol. XLII, s. 263-291.
  • Keys, B., J., Mukherjee, T., Seru, A., Vig, V. Did Securitization Lead to Lax Screening? Evidence From Subprime Loans "Working Paper" University of Chicago 2008.
  • Lacko J.M., Pappalardo J.K., The Effect of Mortgage Broker Compensation Disclosures on Consumers and Competition: A Controlled Experiment, Federal Trade Commission, 2007.
  • Lissowska M., The effectiveness of Poland's new consumer credit requirements and their role in overcoming information asymmetry between lenders and borrowers, "International Journal of Economic Policy in Emerging Economies" 2009, No. 2 (3), s. 266-280.
  • Mystery shopping evaluation of Cross-Border E-commerce in the EU, Raport Psychonomics dla Komisji Europejskiej, October 2009.
  • O'Donoghue T., Rabin M., Choice and Procrastination "Quarterly Journal of Economics" 2001, Vol. 116, No. 1, s. 121-160.
  • What does Behavioural Economics mean for Competition Policy?, "Working Paper" 2010, No. 1224, Office of Fair Trading.
  • Stiglitz J.E., Weiss A., Asymmetric Information in Credit Markets and Its Implications for Macro-economics, "Oxford Economic Papers" 1992, No. 44, s. 694-724.
  • Williamson O.E., The Economic Institutions of Capitalism, The FreePress, New York 1985.
  • Wilson C.M, Waddams Price C., Do Consumers Switch to the Best Supplier? "CCP Working Paper" 2006, 07-6, University of Norwich.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171252523

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.