PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 34 | 82--101
Tytuł artykułu

Budowanie lojalności klientów a marki własne handlu

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zdobycie lojalności konsumentów stało się głównym celem działań marketingowych przedsiębiorstw. Jak wykazały liczne badania, taki typ strategii jest bardziej efektywny od strategii ukierunkowanej na zdobywanie nowych klientów. Ocenia się, że koszt pozyskania nowego klienta jest pięciokrotnie wyższy niż koszt jego utrzymania. Zdobywanie klientów wymaga, aby reklama wzbudzała zainteresowanie produktem i wywoływała chęć jego zakupu. Osiągnięcie tego celu jest możliwe tylko dzięki intensywności działań. Posiadając natomiast grono lojalnych klientów, działania marketingowe nie muszą być tak intensywne, przez co koszty są znacznie mniejsze. Warto także zwrócić uwagę, że stali klienci mają większą tendencję do kupowania coraz większej liczby produktów, co również przyczynia się do wzrostu efektywności strategii budującej lojalność. Konsumenci lojalni są też bardziej skłonni zaakceptować podwyżkę cen ich ulubionej marki. Produkt więc, o którym wiadomo, że i tak zostanie kupiony, może być sprzedawany po wyższej cenie i przynosić wyższe zyski. Marki o ugruntowanej pozycji stanowią również swoistą barierę wejścia konkurencji na dany rynek. W ten sposób firmy posiadające silne marki nie muszą dzielić się swoim zyskiem z ewentualnymi nowymi uczestnikami tynku. Stali konsumenci umożliwiają też firmie zareagowanie na działania konkurencji. W momencie pojawienia się na rynku ulepszonej oferty firmy konkurencyjnej są oni skłonni poczekać, aż ich marka dostosuje się do nowej sytuacji rynkowej. Lojalni klienci przyciągają także grono nowych klientów. Klienci zadowoleni i oddani marce, jako bezstronni, stanowią bardziej wiarygodne źródło informacji o produkcie. Przekazywane przez nich rekomendacje wzbudzają większe przekonanie u nowych klientów. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
82--101
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Andrzejczyk M., Zmiany w Niemczech, "Supermarket News", wrzesień 2002.
  • Bold B., Selling Finance off the Shelves, "Marketing" z 3.10.2002.
  • Długiewicz P., Potrzeba lojalności, www.modernmarketing.pl.
  • Domański T., Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź 2001.
  • Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2002.
  • http://www.cneb.pl/cneb2/istota_crm.php.
  • http://www.ecr.pl/all_about/all_about.htm.
  • Jasiński J., Niechciane inwestycje, "Gazeta Wyborcza" z 28.08.2002.
  • Jumbo znika w Hypernovej, "Gazeta Wyborcza" z 18.11.2002.
  • Kall J., Silna marka. Istota i kreowanie, PWE, Warszawa 2001.
  • Kłosiewicz U., Marki handlowe w Polsce, "Marketing i Rynek" 2000, nr 6.
  • Kwiatkowski P., Marka dla kota w worku, "Marketing Serwis" 2000, nr 7/8.
  • Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców jako podstawa strategii marketingowej, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 1997.
  • "Monitor Customer Satisfaction", Trust & Loyalty, www.cem.pl/ml.html.
  • Mruk H., Zarządzanie marką, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2002.
  • Nowakowska A., Detal, ale jaki wielki, "Gazeta Wyborcza" z 21.10.2002.
  • O'Shaughnessy J., Dlaczego ludzie kupują, PWE, Warszawa 1994.
  • Raport "Customer Loyalty and Private Label", sporządzony przez KPMG, 2001.
  • Taylor Nelso Sofres OBOP, Badania omnibusowe, luty 1994 r., lipiec 1996 r., maj 2000 r.
  • Ustawa z 5 lipca 2002 r., Dz.U. nr 126, poz. 1071.
  • Wrona J., Sklepy dyskontowe, "Rzeczpospolita" z 28.08.2002, dodatek "Ochrona przed nieuczciwą konkurencją".
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171252759

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.