PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 73 | 135--144
Tytuł artykułu

Small Scale Farming and Agricultural Product Marketing in Albania

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Małe gospodarstwa rolne i marketing produktów rolnych w Albanii
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Historycznie, rolnictwo zawsze odgrywało ważną rolę w gospodarce Albanii. W związku z przejściem do gospodarki rynkowej oczekuje się, że sektor rolniczy przyczyni się do rozwoju gospodarczego kraju. Dzięki posiadanym zasobom rolniczym, potencjalnie konkurencyjnemu przemysłowi rolnemu i zasobom ludzkim, Albania posiada potencjał by wykorzystać rolnictwo jako podstawę do rozwoju i wzrostu gospodarczego kraju. Biorąc pod uwagę najistotniejsze problemy przed jakimi stają systemy produkcji rolnej gdy wdrażane są w kontekście gospodarki rynkowej, niniejsza praca podejmuje próbę określenia systemów produkcji, które sprzyjają integracji rolników z rynkiem oraz czynników wpływających na poprawę ich sytuacji. Praca skupia się na opisaniu działalności komercyjnych gospodarstw rolnych. Badaniem objęto trzy lokalizacje, w których funkcjonują gospodarstwa specjalizujące się w produkcji rolnej nastawionej na rynek. Z zastosowanej analizy regresyjnej wynika, iż w gospodarstwach rolnych nie występuje silna korelacja pomiędzy kapitałem a zyskiem. Wyniki wskazują raczej na to, że zyskowność gospodarstwa zależy od przyjętego modelu prowadzenia biznesu, z czego z kolei wynika fakt, że gospodarstwa, które się wyspecjalizowały i wzięły pod uwagę potrzeby rynku są bardziej dochodowe. (abstrakt oryginalny)
EN
This study aims to focus on the perfection of production systems aimed at developing comparative advantages in agriculture as areas that will lead to a better integration of agricultural products on the market. (fragment of text)
Rocznik
Numer
Strony
135--144
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Aleksander Moisiu University Durres, Albania
Bibliografia
  • Ceko E. Menaxhimi Total i Cilesise.
  • Dixon J., Taniguchi K., Wattenbach H. 2003. Approaches to assessing the impact of globalization on African smallholders: Household and village economy modeling. Proceedings of a working session on Globalization and the African Smallholder Study. FAO (Agricultural Support Systems Division [AGS] and Agricultural and Development Economics Division [ESA]) and the World Bank. Rome: Food and Agriculture Organisation of the United Nations.
  • FAO. 1997. Marketing in developing country. 22.
  • FAO. 2003. Promoting market access for the rural poor in order to achieve the millennium development goals. 4.
  • Food and Consumer's Protection. 2007. Ministry of Agriculture. Strategjia Ndersektoriale e zhvillimit rural 2007-2013.
  • Food and Consumer's Protection. 2011. Ministry of Agriculture. Vjetari Statistikor 2011. Washington, D.C. International Food Policy Research Institute.
  • Heidhues F., Brüntrup M. 2003. Subsistence agriculture in development: Its role in processes of structural change. In: Subsistence agriculture in Central and Eastern Europe: How to break avicious cycle?
  • Kolnikaj P., Vërçuni A., Male B. Marketingu i produkteve bujqësore.
  • Land Fragmentation, Cropland Abandonment, and Land Market Operation in Albania. 2012. World Bank. Policy Research Working Paper, 6.
  • Lipton M. 2005. The family farm in a globalizing world: The role of crop science in alleviating poverty. 2020 Vision for Food, Agriculture, and the Environment Initiative Discussion Paper No. 40.Washington, D.C.: International Food Policy Research Institute.
  • Malone G. 1996. Manual of Agricultural Marketing. EU/PHARE.
  • Narayanan S., Gulati A. 2002. Globalization and the smallholders: A review of issues, approaches, and implications. Markets and Structural Studies Division Discussion Paper No. 50.
  • Reaching the rural poor: A renewed strategy for rural development. 2003. World Bank. Washington, D.C.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171253331

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.