PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 9 Przedsiębiorczość w warunkach kryzysu gospodarczego | 162--174
Tytuł artykułu

Ewolucja tradycyjnych funkcji muzeum w narracyjne muzea multimedialne na przykładzie muzeum Fabryka Emalia Oskara Schindlera

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Evolution of Museums from their Traditional Form into a Narrative Multimedia Experience on the Example of Oskar Schindler's Factory
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kraków jest centrum turystycznym zarówno w skali regionalnej, jak i krajowej - rocznie przyjmuje kilka milionów turystów, a liczba ta z roku na rok rośnie. W 2010 r. liczba gości odwiedzających Kraków osiągnęła poziom ponad 8 mln. Miasto jest bardzo dobrze przygotowane na przyjmowanie znacznej liczby turystów krajowych i zagranicznych pod względem infrastruktury turystycznej. Baza gastronomiczna, noclegowa, rozrywkowa, a także wciąż rozwijająca się baza konferencyjna i kongresowa sprawiają, że Kraków jest miastem zaspokajającym potrzeby turystów o zróżnicowanych preferencjach i celach przyjazdu. Istotną kwestią jest zróżnicowanie usług turystycznych pod względem cenowym, co powoduje, iż miasto jest dostępne dla turystów o niższych dochodach. Kraków jest wielkim centrum muzealnictwa. Liczne zabytki, szczególnie cenne pod względem historycznym i architektonicznym, przyciągają rzesze turystów, a utworzone na terenie Krakowa trasy turystyczne w znacznym stopniu ułatwiają ich zwiedzanie. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie oddziału Muzeum Historycznego Miasta Krakowa - Fabryka Emalia Oskara Schindlera. Zostanie w nim również omówione znaczenie muzeów w XXI w. oraz działalność promocyjno-informacyjna muzeów na terenie Polski. Ponadto znajdą się w nim wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 100 osób zwiedzających muzeum. Celem ankiety było dowiedzenie się o główny motyw przybycia osób do muzeum i jak ich zdaniem miasto promuje i zachęca turystów do odwiedzenia muzeum. (abstrakt oryginalny)
EN
Cracow is a tourism centre both on a regional and national scale; it welcomes several million tourists annually, and the number increases each year. In 2010, the number of visitors to Cracow exceeded 8 million. The city is very well prepared to receive vast numbers of tourists, both national and foreign, from the perspective of the development of tourist infrastructure. The gastronomy, accommodation and entertainment base, as well as the ever - growing conference and congress facilities, make Cracow a city that satisfies the needs of tourists of varied preferences and motivations. A vital question is also the price diversity when it comes to tourist services, which makes the city available also to visitors with lower incomes. Cracow is, furthermore, a great center of museums. Numerous monuments of magnificent historical and architectural value attract an immense number of tourists, and tourist routes that have been created in the city facilitate the visiting process. The goal of this article is to present Cracow's Historical Museum - Schindler's Factory. The article will describe the significance of the museum in the 21st century, as well as its promotional and informative activities. The results of a survey carried out on a group of one hundred visitors to the museum will also be presented. The goal of the survey was to learn what the main reasons for their visit were, as well as their opinions, on how the city promotes and encourages tourists to visit this particular museum. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Bibliografia
  • Bartoszewski, A. (2010). Najnowsze osiągnięcia technologii informacyjnej a turystyka - nowe wyzwania i możliwości. W: K. Denek, A. Kamińska, A. Kojs (red.), Edukacja jutra. Proces wychowania w szkole i poza nią. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UE, 301-315.
  • Bednarek, M. (2004). Deutsche Emailwarenfabrik Oskara Schindlera w Krakowie w latach 1939-1945. W: M. Bednarek (red.), Krzysztofory, nr 22, 127-143.
  • Białek, M. (2005). Muzeum jako firma stosująca marketing. W: Turystyka i Hotelartswo, nr 8.
  • Bąk, J., Stach P. (2001). Muzeum jako konkurujące przedsiębiorstwo - w poszukiwaniu dróg rozwoju. W: Zeszyt Naukowy WSDG. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe WSDG, 8.
  • Chwalba, A. (2002). Dzieje Krakowa. Kraków w latach 1939-1945. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kiedrowicz, G. (2009). Technologia informacyjna w turystyce i rekreacji. Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB.
  • Rottermund, A. (2001). Muzeum przyszłości. W: Spotkania z muzeami. Dwieście lat muzeów w Polsce, Warszawa: Spotkanie z zabytkami.
  • Stasiak, A. (2007). O potrzebie rewolucji w polskim muzealnictwie XXI wieku. W: A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka razem czy oddzielnie. Łódź: Wydawnictwo WSTH, 115-134.
  • Stasiak, A. (2006). Muzea wobec wyzwań współczesnej turystyki. W: A. Toczewski (red.), Rola muzeów w turystyce i krajoznawstwie, Zielona Góra: Wydawnictwo Naukowe UZ, 67-74.
  • Zdon-Korzeniowska, M., Rachwał, T. (2011). Turystyka w warunkach światowego kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 18, 116-128.
  • Ruch turystyczny w Krakowie w 2011 roku - raport końcowy pod kierunkiem K. Borkowskiego.
  • http://www.mhk.pl/oddzialy/fabryka_schindlera
  • http://krakow.treespot.pl/
  • http://mobitrip.pl/
  • http://muzea.malopolska.pl/o-projekcie/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171253353

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.