PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 278 Instrumenty kształtowania dochodowości i rentowności przedsiębiorstwa | 185--196
Tytuł artykułu

Kilka refleksji nad pojęciem kooperacji

Warianty tytułu
Some Reflections around the Notion of Cooperation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dr hab. Dariusz Nowak i dr Marcin Gołembski, w artykule zatytułowanym: Kilka refleksji nad pojęciem kooperacji, przedstawili różne ujęcia problemów kooperacji między przedsiębiorstwami wspólnie realizującymi określone zadania. Wskazali także na malejące znaczenie powiązań produkcyjnych w relacji do rosnącego potencjału powiązań opartych na zależnościach pozaprodukcyjnych. (fragment tekstu)
EN
Presently cooperation plays a very important role. It should be stressed, that both in the economic practice and the general literature there is a lack of homogonous conception and even definition, which comprehensively describes the phenomenon of cooperation. The paper presents different opinions and a point of view characterizing the cooperation issue. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • F. Liang, Managing Dynamics of Inter-partner Cooperation of IJVs in China, "Chine Management Studies" 2008, Vol. 2, No. 4
  • W.C. Morris, Productivity and Cooperation, "Public Productivity & Management Review" 1990, Vol. 13, No. 4, s. 295-299
  • A. Podobiński (red.), Marketingowe czynniki rozwoju sprzedaży wyrobów przemysłowych, Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2004
  • W. Kopaliński, Podręczny słownik wyrazów obcych. Wydawnictwo Rytm, Warszawa 2006, s. 422.
  • L. E. Metcalf, C. R. Frear, R. Krishnan, Buyer - seller relationships: An application of the IMP interaction model, "European Journal of Marketing" 1992, Vol. 26, No. 2, s. 27.
  • E. J. Wilson, C. C. Nielson, Cooperation and Continuity in Strategic Business Relationship, "Journal of Business to Business Marketing" 2000, Vol. 8, No. 1, s. 3-4.
  • D. J. Teece, Information Sharing, Innovation, and Antitrust, "Industrial Organization and Public Policy" 1994, Vol. 62, s. 465-481.
  • J. Anderson, J. A. Narus, A Model of Distributor Firm and Manufacture Firm Working Partnerships, "Journal of Marketing" 1990, Vol. 54, No. 1, s. 56.
  • G. Frazier, Interorganizational exchange behavior in marketing channels: A broadened perspective, "Journal of Marketing" 1983, Vol. 47, No. 4, s. 73.
  • G. Balabanis, Antecedents of Cooperation, Conflict and Relationship Longevity in an International Trade Intermediary's Supply Chain, "Journal of Global Marketing" 1998. Vol. 12, No. 2, s. 26.
  • J. K. Benson, The interorganizational networks as a political economy, "Administrative Science Quarterly" 1975, Vol. 20, No. 2, s. 230.
  • T. Das, B. S. Teng, Between trust and control: Developing confidence in partner cooperation in alliances, "Academy of Management Review" 1998, Vol. 23, No. 3, s. 491-512.
  • J. Eatwell, From cooperation to coordination to control?, "New Political Economy" 1999, Vol. 4, No. 3, s. 412.
  • R. Metha, T. Larsen, B. Rosenbloom, The influence of leadership styles on co-operation In channels of distribution, international Journal of Physical Distribution & Logistics Management" 1996, Vol.26, No. 6, s. 32.
  • J. H. Dyer, Effective interfirm collaboration: How firms minimize transaction cost and maximize transaction value, "Strategic Management Journal" 1997, Vol. 18, Iss. 7, s. 535.
  • W. H. Knowles, The Nature of Industrial Cooperation, "Southern Economic Journal" 1952, Vol. 18, No. 3, s. 350.
  • Hao Ma, Toward Global Competitive Advantage. Creation, Competition, Cooperation, and Co-option, "Management Decision" 2004, Vol. 42, No. 7, s. 916.
  • G. Hamel, Competition for competence and inter-partner learning within international strategic alliances, "Strategic Management Journal. Summer Special Issue" 1991, No. 12, Iss. SI, s. 83-103
  • J. H. Dyer, H. Singh, The Relational View: Cooperative Strategy and Source of Interorganizational Competitive Advantage, "Academy of Management Review" 1998, Vol. 23, No. 4, s. 662.
  • B. Prasad, Decentralized cooperation: A distributed approach to team design in a concurrent engineering organization, "Team Performance Management" 1998, Vol. 4, No. 4, s. 143-144.
  • J. Anderson, H. Hakansson, J. Johanson, Dyadic business relationship within a business network context, "Journal of Marketing" 1994, Vol. 58, No. 4, s. 10
  • C. Wiertz, K. de Ruyter, C. Keen, S. Streukens, Cooperating for service excellence in multichannel service system: An empirical assessment, "Journal of Business Research" 2004, Vol. 57, No. 4, s. 428.
  • C. Keser, F. van Win den, Conditional Cooperation and Voluntary Contributions to Public Goods, "Scandinavian Journal of Economics" 2000, Vol. 102, No. 1, s. 36
  • J. M. Deepen, T. J. Goldsby, A. M. Knemeyer, S. M. Wallenburg, Beyond expectation: An examination of logistics outsourcing goal achievement and goal exceedance, "Journal of Business Logistics" 2008, Vol. 29, No. 2, s. 78.
  • T. Pszczółkowski, Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1978.
  • Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, t. 17, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998, s. 276.
  • Wielka Encyklopedia PWN, t. 14, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  • Słownik Wyrazów Obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1977, s. 390.
  • W. Pomykało, Encyklopedia Biznesu, t. 1, Fundacja Innowacji, Warszawa 1995, s. 446.
  • A. Sosnowska, Współdziałanie jednostek gospodarczych w przemyśle, Monografie i Opracowania nr 183, Spis, Warszawa 1987, s. 17.
  • H. Czarniawski, Współdziałanie potrzebą czasu, Norbertinum, Lublin 2002, s. 18.
  • H. Jagoda, J. Lichtarski, Kilka uwag o stanie i tendencjach w zakresie współdziałania gospodarczego przedsiębiorstw, [w:] J. Skalik (red.), Zmiana warunkiem sukcesu. Integracja, globalizacja, regionalizacja - wyzwania dla przedsiębiorstw, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Prace Naukowe nr 963, Wrocław 2002, s. 151.
  • B. Bębenek, Wokół koncepcji współdziałania, [w:] M. Górzyński (red.), System wspierania gron przedsiębiorczości - publikacja podsumowująca, Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2006, s. 36.
  • B. Kożuch, Nauka o organizacji, CeDeWu, Warszawa 2008, s. 211.
  • H. Ziółkowska (red.), Praktyczny Słownik Współczesnej Polszczyzny, t. 46, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 2004, s. 177.
  • J. Lichtarski, Współdziałanie gospodarcze przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 1992, s. 13.
  • K. Safin, Zarządzanie małą firmą. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2003, s. 105.
  • B. Borkowska, B. Klimczak, Współdziałanie przedsiębiorstw w świetle mikroekonomicznej teorii firmy, [w:] Współdziałanie strategiczne w gospodarce, Prace Naukowe AE we Wrocławiu nr 786, Wrocław 1998, s. 17.
  • Nowa Encyklopedia Powszechna, t. 4, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2004, s. 443.
  • C. Huxman, Creating collaborative advantage, SAGE Publication, London 1996, s. 6.
  • U. Arnold, New dimensions of outsourcing: a combination of transaction cost economics and the core competencies concept, "European Journal of Purchasing & Supply Management" 2000, No. 6, s. 23.
  • H. Egger, J. Falkinger, The distributional effects of international outsourcing in a 2 x 2 production model, "North American Journal of Economics and Finance" 2003, No. 14, Iss. 2, s. 192.
  • K. Lyson, Zakupy zaopatrzeniowe, PWE, Warszawa 2004, s. 287.
  • W. Alderson, Dynamic Marketing Behavior. A Functionalist Theory of Marketing, Richard D. Irvin, Inc., Homewood (111) 1965, s. 239-241
  • B. Hillebrand, D. Biemans, The Relationship Between Internal and External Cooperation: Literature Review and Proposition, "Journal of Business Research" 2003, Vol. 56, Iss. 9, s. 736
  • R. M. Morgan, S. D. Hunt, The Commitment - Trust Theory of Relationship Marketing, "Journal of Marketing" 1994, Vol. 58, No. 3, s. 26. S. S. Andaleeb, Dependence Relations and the Moderating Role of Trust: Implications for Behavioral Intentions in Marketing Channels, "International Journal of Research in Marketing" 1995, Vol. 12, Iss. 2, s. 160.
  • T. Coughlin, Competition and cooperation in marketing channel choice, theory and application, "Marketing Science" 1985, Vol. 4, No. 2, s. 110.
  • Webster New Encyclopedic Dictionary, Konemann, Cologne 1994, s. 221.
  • Random House Unabridged Dictionary, Secondo Editio, New York, Random House 1993, s. 446.
  • T. Fiedler, C. Deegan, Motivations for environmental collaboration within the building and construction industry, "Managerial Auditing Journal" 2007, Vol. 22, No. 4.
  • B. Karolczak-Biernacka, Współzawodnictwo, współpraca, wynik, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1991, s. 35.
  • M. Strzyżewska, Współpraca konkurentów w grupie polskich małych i średnich przedsiębiorstw, "Problemy Zarządzania - Przedsiębiorczość" 2008, nr 2, s. 72.
  • E. Rosen, The culture of collaboration. Red Ape Publishing, San Francisco 2007, s. 9.
  • K. Lysons, M. Gillinham, Purchasing and Supply Chain Management, Wyd. III, Prentice Hall 2003, s. 351.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171253747

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.