PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | nr 1 | 9--16
Tytuł artykułu

"Co chciałbyś, aby komputer potrafił robić w przyszłości...?" - oczekiwania i wyobrażenia nastolatków

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących oczekiwań i wyobrażeń uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu całego kraju na temat kierunków rozwoju oraz przyszłych możliwości i sposobów wykorzystania komputerów. Badani uczniowie (671 osób) formułowali swoje pomysły, odpowiadając na otwarte pytanie ankietowe, dodatkowo część z nich (47 osób) zilustrowała swoje wyobrażenia w formie rysunkowej. Uzyskane wyniki wskazują na dużą różnorodność oczekiwań - począwszy od zwiększenia możliwości technicznych i wygody użytkowania, poprzez wykorzystanie komputera do realizacji codziennych obowiązków - po nawiązanie z nim "osobowego" kontaktu oraz możliwość przemierzania przy jego pomocy czasu i przestrzeni. Wyniki badań wskazują również na to, iż konstruktywnym kierunkom przyszłych przemian ICT sprzyja wszechstronna edukacja dzieci i młodzieży w tym zakresie, ale także pogłębianie świadomości problemów społecznych, ekonomicznych czy ekologicznych oraz kształtowanie postawy obywatelskiej u młodych ludzi. (fragment tekstu)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
9--16
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • ABC Interview with Latitude Founder: Steve Mushkin on Kids as Tech Innovators; http://latd.com/2011/03/22/abc-interviewwith- latitude-founder-steve-mushkin-on-kids-as-tech-innovators/, [25.01.2013].
  • Bicen H., Cavus N., Social network sites usage habits of undergraduate students: case study of Facebook, "Procedia - Social and Behavioral Sciences" 2011, t. 28, s. 943-947.
  • Cankaya S., Kuzu A., Investigating the characteristics of educational computer games developed for children with autism: a project proposal, "Procedia - Social and Behavioral Sciences" 2010, nr 9, s. 825-830.
  • Children's future requests for computer and internet, http://latd.tv/kids/kidsTech.pdf, [25.01.2013].
  • Dąbrowski M., Oczekiwania i wyobrażenia uczniów nt. przyszłości komputerów, www.e-mentor.edu.pl/blog/wpis/id/37, [25.01.2013].
  • Dillon G., Underwood J., Computer mediated imaginative storytelling in children with autism, "International Journal of Human- Computer Studies" 2012, t. 70, nr 2, s. 169-178.
  • Dinet J., Kitajima M., "Draw me the Web". Impact of mental model of the Web on information search performance of young users, [w:] 23rd French Speaking Conference on Human-Computer Interaction, 2011.
  • Ekonomiczny Uniwersytet Dziecięcy, www.uniwersytet-dzieciecy.pl.
  • Gaskins K., Video of Study Findings: Where Else Will Kids Think to Put the Web in the World?, http://latd.com/2010/08/09/video-of-study-findings-where-else-will-kids-think-to-put-theweb- in-the-world/, [25.01.2013].
  • Greenfield P., Yan Z., Children, Adolescents, and the Internet: A New Field of Inquiry in Developmental Psychology, "Developmental Psychology" 2006, t. 42, nr 3, s. 391-394.
  • Infographic: Children's Future Requests for Computers and the Internet, http://www.flickr.com/photos/37527143@N03/5818399721/in/photostream/lightbox/ i Latitude Study Finds Kids Can Predict the Future of Technology, http://latd.com/2011/10/19/release-kidsstudy/, [25.01.2013]
  • Kraut R. i in., Internet paradox revisited, "Journal of Social Issues" 2002, nr 58, t. 49-74.
  • Kwiatkowska D. , Dąbrowski M., Nowoczesne technologie w rozwoju uczniów szkół ponadgimnazjalnych - wyniki badań, "e-mentor" 2012, nr 3 (45), s. 4-16.
  • Kwiatkowska D., Dąbrowski M., Nowoczesne technologie w rozwoju uczniów szkół ponadgimnazjalnych - wyniki badań, "e-mentor" 2012, nr 3 (45), s. 8.
  • Kwiatkowska D., Dąbrowski M., Rola internetu w rozwoju kompetencji młodzieży ponadgimnazjalnej, "TRENDY - internetowe czasopismo edukacyjne" 2012, nr 3, s. 96-101.
  • Latitude Research, http://latd.com/, [25.01.2013].
  • Levac D., Rivard L., Missiuna Ch., Defining the active ingredients of interactive computer play interventions for children with neuromotor impairments: A scoping review, "Research in Developmental Disabilities" 2012, t. 33, nr 1, s. 214-223.
  • O'Keefe B.J. Zehnder ., S., Understanding media development: A framework and case study, "Journal of Applied Developmental Psychology" 2004, nr 25, s. 729-740.
  • Olimpiada Przedsiębiorczości, www.olimpiada.edu.pl.
  • Read J.C., Markopoulos P., Child-computer interaction, "International Journal of Child-Computer Interaction".
  • Seidman G., Self-presentation and belonging on Facebook: How personality influences social media use and motivations, "Personalityand Individual Differences" (w druku).
  • Sipal R.F., Bayhan P., Preferred computer activities during school age: Indicators of internet addiction, "Procedia - Social and Behavioral Sciences" 2010, nr 9, s. 1085-1089.
  • Sipal R.F., Karakaya Y., Hergul N., I am online: What adolescents think about internet and internet use, "Procedia - Social and Behavioral Sciences" 2011, nr 30, s. 2420-2426.
  • Sosnowska A., Poznańska K.,. Łobejko S, Brdulak J., Chinowska K., Systemy wspierania innowacji i transferu technologii w krajach UE i w Polsce, PARP, Warszawa 2003.
  • Study & school, http://latd.tv/Latitude-Robots-at-School-Findings.pdf
  • Tosun, L.P. Motives for Facebook use and expressing "true self " on the Internet, "Computers in Human Behavior" 2012, t. 28, nr 4, s. 1510-1517.
  • Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
  • Wang L. i in., The effect of Internet use on adolescents' lifestyles: A national survey, "Computers in Human Behavior" 2012, t. 28, nr 6.
  • Wyniki badań zostały zaprezentowane w następujących opracowaniach: D. Kwiatkowska, M. Dąbrowski, Dojrzałość technologiczna uczniów w świetle wyników badań ankietowych, "e-mentor" 2013, nr 1 (43), s. 4-13.
  • Yan Z., Age differences in children's understanding of the complexity of the Internet, "Applied Developmental Psychology" 2005, nr 26, s. 385-396.
  • Yan Z., Limited knowledge and limited resources: Children's and adolescents' understanding of the Internet, "Journal of Applied Developmental Psychology" 2009, nr 30, s. 103-115.
  • Yan Z., What Influences Children's and Adolescents' Understanding of the Complexity of the Internet?, "Developmental Psychology" 2006, t. 42, nr 3, s. 418-428.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171254701

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.