PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | z. nr 32 | 97--112
Tytuł artykułu

M-learning - wykorzystanie urządzeń mobilnych w procesie kształcenia - stan bieżący, potencjał i bariery

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
M-Learning - the Use of Mobile Devices in Educationalprocess - the Currentstate, Potential and Barriers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie nowych trendów nauczania z wykorzystaniem e-learningu mobilnego oraz badań ukazujących potencjał technologii mobilnych w kształceniu akademickim. Przedstawiono przegląd teorii pedagogicznych, od behawioryzmu do konektywizmu, oraz znaczenie technologii informatycznych w rozwoju kształcenia konektywistycznego. Przedstawiono przegląd badań dotyczących e-learningu mobilnego, w tym model analizy racjonalnej edukacji mobilnej" (The Framework for the Rational Analysis of Mobile Education - FRA- ME), który zawiera aspekt urządzenia, aspekt ucznia, aspekt społeczny, technologia społeczna, element obejmujący interakcje w nauczaniu oraz użyteczność urządzenia. Każdy z sześciu wymienionych elementów został scharakteryzowany i wskazano najistotniejsze czynniki. W drugiej części artykułu przedstawiono wyniki badań ankietowych dotyczących m-learningu przeprowadzonych wśród studentów i nauczycieli akademickich wybranych polskich uczelni. Zestawienie wyników tych dwóch grup respondentów pozwoliło określić preferencje w zakresie wykorzystania mobilnych usług nauczania zdalnego oraz gotowość technologiczną, poziom niezbędnej wiedzy i kwalifikacji. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is the presentation of the new educational ternds enhanced by mobile e-learning as well as research related to the potential of mobile technology in academic education. The first part contains a review of pedagogical theories,from behaviorism to connectivism, as well as information about the importance of information technology in the development of an education connectivity solution. A short review of research on mobile e-learning is presented. The Framework for the Rational Analysis of Mobile Education (FRAME) is desribed in the following sec- tion. FRAME consist of six elements: Device Aspect, Learner Aspect, Social Aspect, Social Technology, Learning Interactions and Device Usability. Each of the six listed items of the FRAME model was characterized and the most important factors identified and described. The next part of the article presents selected results of a survey concerning m-Learning which was conducted among students and teachers from selected Polish universities. A analysis of the results of these two groups of respondents allowed for the description of preference for the use of mobile distance learning services and technological readiness, the level of necessary knowledge and skills. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
97--112
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • About Moodle, http://docs.moodle.org/23/en/About_Moodle (dostęp 10.10.2012).
  • Kearsley G., The nature and value of interaction in distance education. In Distance Education Symposium 3: Instruction, State College, Pennsylvania State University 1995.
  • Konektywizm - czyli obraz nauki w XXI wieku, "Wprost", http://www.wprost.pl/ar/191497,1/Konektywizm-czyli-obraz-nauki-w-XXI-wieku/ (dostęp 10.10.2012).
  • Koole M., Framework for the rational analysis of mobile education (FRAME): A model for evaluating mobile learning devices, Centre for DistanceEducation, Athabas-cauniversity, 2006.
  • Mayer R.E, Multimedia Learning, Cambridge University Press, 2001.
  • Meger Z., Podstawy e-learningu. Od Shannona do konstruktywizmu, "E-mentor" 4(16), 2006.
  • Mobilna edukacja. M-learning, czyli (r)ewolucja w nauczaniu. Przewodnik dla nauczycieli, red. L. Hojnacki, Warszawa 2011, http://edustyle.pl/mobilna-edukacja, (dostęp 10.10.2012).
  • Mohamed Ally, Mobile Learning. Transforming the Delivery of Education and Training, AU Press. Issues in Distance Education series. Athabasca University 2009.
  • Muzal W., Teorie i filozofie nauczania, Wirtualna Edukacja Czasopismo Elektroniczne, http://grouper.ieee.org/groups/lttf/we/naucz.html (dostęp 10.10.2012).
  • Pietrzykowski A., Moodle 2 - (r)ewolucje, "E-mentor", nr 3(45)/2012.
  • Pitek Sz., O kognitywizmie słów kilka, Blog: http://blog.eminus.pl/wiedza/o-kognitywizmie-slow-kilka.html (dostęp 10.10.2012).
  • Shadle S., Heaps A., Orton E., Lincoln D., Spring 2012 Mobile Learning Scholars, Assessment Report, Boise State University, August 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171254895

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.