PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 12 | nr 2 | 25--34
Tytuł artykułu

Religie świata i ich stanowisko wobec eutanazji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Religions of the World and their Positions on Euthanasia
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Śmierć to jeden z najbardziej uniwersalnych, a zarazem najmniej znanych faktów życia ludzkiego; ujęta w charakterze procesu nazywana jest umieraniem. Vladimir Jankẻlẻvitch powie, iż niezależnie od tego, czy jesteśmy wierzący, czy niewierzący, śmierć jawi nam się jako niepojęta tajemnica, choć być może kryje w sobie tak naprawdę nadzieję. Na przestrzeni wieków tradycje religijne wschodnie i zachodnie wykrystalizowały odrębne, sprzeczne pojęcie o śmierci. By ujrzeć dokładnie światło interpretacji zjawiska śmierci w kontekście największych religii świata, wystarczy odwołać się do amerykańskiego religioznawcy - J. Bowkera. (...) Niniejsza praca postara się ukazać, iż propagowane w różny sposób poglądy proeutanazyjne, prawna aprobata eutanazji nie są pomijane przez religie świata. Religie te potępiają, niekiedy bardzo zdecydowanie działania zmierzające do odebrania życia. Ma to miejsce zarówno u chrześcijan, jak i w religiach niechrześcijańskich. (fragment tekstu)
EN
The attitude towards death and dying reflects the society's view on a human being as a subject. Due to the progress in medical science a growing interest has been observed in the problem of death, including the right to dignified dying. One of the issues connected with the phenomenon of dying is the problem of euthanasia seen as one's right to decide on one's own death in extreme cases. The question of the legality of euthanasia is becoming a subject of consideration more and more often, which is a result of a celebratory culture of death hand the obsolescence of faith and religious practice. The aim of the following report is to show the attitude of major religions of the world towards euthanasia. What arguments of religious nature are against the legality of mercy killing? Both Christian and non-Christian religions rise to speak on the matter. All religions stress their veto over mercy killing, justifying their view in various ways. Christians claim that God is the donor and lord of life; a man cannot decide on ending human life as he or she is only the user, not the owner of it. Judaism assumes that human life has an absolute value, is sacred, untouchable, as God's gift. Islam, quoting Koran, also preserves life as God's gift. According to Buddhist ethics, the annihilation of both one's own and someone else's life is the worst of evil deeds. Will the arguments of religious nature mean enough to stop the legality of euthanasia? (original abstract)
Rocznik
Tom
12
Numer
Strony
25--34
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zespół Domowej Opieki Hospicyjnej w Łodzi
Bibliografia
  • V. Jankélévitch, To, co nieuchronne, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005, s. 90.
  • J. Bowker, Sens śmierci, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1996.
  • L.-V. Thomas, Doświadczenie śmierci: jego granice i rzeczywistość, [w:] S. Cichowicz, J. Godzimirski (red.), Antropologia śmierci, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1993, s. 159.
  • A. Siemianowski, Śmierć i perspektywa nadziei, Gniezno 1992, s. 11.
  • M. Ogryzko-Wiewiórkowska, Instrumentalizacja śmierci,[w:] J.Kolbuszowski (red.), Problemy Współczesnej Tanatologii, tom VIII, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław 2003, s. 67.
  • P. Aries, Człowiek i śmierć, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1989.
  • M. Szeroczyńska, Eutanazja i wspomagane samobójstwo na świecie, Universitas, Kraków 2004, s. 14.
  • K. de Cordé, Opieka hospicyjna w terminalnej fazie choroby nowotworowej, [w:] S. Skobel (red.), Żyć godnie do końca. Materiały z Polsko-Niemieckiego Sympozjum Poświęconego Opiece Paliatywnej, Łódź 2000, s. 67.
  • A. Müller, Prawo do eutanazji, Homo Dei 2, 2001, s. 11-26.
  • R. Griffin, An Uninvited offer of Euthanasia,[w:] H. Van der Ploeg, F. Baar and A. Stoppelenburg (red.), A Good Ending, Good For All? Care for Carers Working in Paliative Care, TRED publisher, Tilburg 2003, s. 27.
  • M. Machinek, Śmierć w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u kresu życia ludzkiego, Wydawnictwo Hosianum, Olsztyn 2001, s. 46-47.
  • G-T. Swetoniusz, Żywoty Cezarów, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1987, s. 131.
  • B. Chyrowicz, Eutanazja i spór o argumenty,[w:] B. Chyrowicz (red.), Eutanazja: prawo do życia - prawo do wolności, Lublin: TN KUL 2005, s. 168.
  • W. Bołoz, Czy życie może być życia warte. Eutanazja dobrowolna, "Rzeczpospolita" 2001, (nr 3, luty).
  • Pierwsza Księga Mojżeszowa 9,5, [w:] Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1990, s. 16.
  • I. Jakobovits, Jawish Medical Ethics, Bloch Publishing, New York 1975, s. 123-124.
  • U. Benzenhöfer, Der gute Tod? Euthanasie und Sterbehilfe in Geschichte und Gegenwart, Verlag C., H. Beck, München 1999, s. 49-50.
  • A. Guzik, Prawo do dobrej śmierci, "Prawo i życie" 1999, nr 14, s. 59-62.
  • T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002, s. 7.
  • J. Galarowicz, Być ziarnem pszenicznym. Nowa książeczka o człowieku, Wydawnictwo MAREK DEREWIECKI, Kęty 2006, s. 149-150.
  • W. Dyk, Etyczny wymiar człowieka, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2002, s. 17-18.
  • K. Golser, Stanowisko Nauczycielskiego Kościoła na temat pomocy w umieraniu i eutanazji,[w:] P. Morciniec (red.), Eutanazja w dyskusji, Redakcja wydawnictw WT UO, Opole 2001, s. 209-226.
  • J. Ratzinger, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, wyd. Znak, Kraków 1996, s. 269.
  • Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor,Pallotinum, Poznań 1993.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171254989

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.