PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 12 | nr 2 | 67--76
Tytuł artykułu

Psycholog jako nauczyciel akademicki w mediach : refleksja etyczna

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Psychologist as an Academic Teacher in the Media : Ethical Reflection
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesna technika umożliwiła psychologii i psychologom, w tym także akademickim, lepsze i skuteczniejsze propagowanie i popularyzowanie wiedzy naukowej, zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Pojawiają się jednak przy tym nowe zagrożenia natury moralnej. W moim artykule chciałbym zwrócić uwagę na trzy podstawowe obszary udziału psychologa akademickiego w mediach. Najpierw przedstawię zagadnienie związane z koniecznością komunikowania w relacjach osobowych psychologa. Następnie zostanie pokazana rola psychologa w telewizji oraz w jednym z najnowocześniejszych mediów, jakim jest Internet. (fragment tekstu)
EN
As members of academic societies and acting in accordance with a professional-ethical code, psychologists are required to realise principal ethical values connected with their profession, which include dignity, subjectivity and autonomy of a human being. Moreover, in relations with representatives of different fields of knowledge, psychologists attempt to promulgate such types of relations, based on the aforementioned values. The recent development of the media has provided many psychologists with a unique chance to popularise psychological knowledge. Nevertheless, while spreading it, every psychologist is obligated to check if the content of presented facts is in accordance with contemporary science, taking into consideration not only the differences between hypotheses, but also substantiated claims. Special attention is paid by every psychologist to a careful presentation of the facts which are at variance with the common psychological knowledge or are susceptible to various interpretations. Therefore, practical capabilities of the modern psychology are presented by psychologists in an honest way. Psychologists disseminate knowledge through a variety of media. Their main focus is on writing scientific and popular scientific articles, but sometimes also psychological articles for advice sections or psychological columns of the daily press. What is more, the radio, the television and the Internet provide a great possibility of popularising psychology. Nevertheless, it should be emphasized that there are a lot of dangers of moral nature, hidden behind almost unlimited possibilities offered by the above-mentioned innovations. Hence, there appears a demand for an ethical reflection on the risks of the media involvement. (original abstract)
Rocznik
Tom
12
Numer
Strony
67--76
Opis fizyczny
Twórcy
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska
Bibliografia
  • M. Stepulak, Psycholog jako zawód zaufania społecznego, TN KUL, Lublin 2007, s. 10-15.
  • E. Sujak, ABC psychologii komunikacji, WAM, Kraków 2006, s.13.
  • P. Babin, Media - Moute et Eglise, [w:] J. Chrapek (red.), Kościół a środki społecznego przekazu, Michalineum, Warszawa 1990, s. 17.
  • J. Smoleń, Media w duszpasterstwie. Z nauczania Magisterium Ecclesiae, "Biuletyn Edukacji Medialnej", "Norbertinum" 2006, nr 1, s. 62.
  • T. Gordon, Wychowanie bez porażek, IW PAX, Warszawa 2001.
  • R. Kalisz, Pragmatyka językowa, GWP, Gdańsk 1993, s. 66-111.
  • D. Kępa-Figura, gry językowe w komunikacji radiowej, [w:] R. Dybalska, D. Kępa-Figura, P. Nowak (red.), Przemoc w języku mediów?, UMCS, Lublin 2004, s. 98.
  • J. Sobiechowska, Konspekt lekcji o manipulacji w programach informacyjnych słowo -obraz, "Biuletyn Edukacji Medialnej", "Norbertinum" 2006, nr 1, s. 89.
  • M. Iłowiecki, Media, władza, świadomość społeczna, Wyższa Szkoła Filmowa, Łódź 1999.
  • A. Lepa, Świat manipulacji, Biblioteka Niedzieli, Częstochowa 1995.
  • A. Lepa, Świat propagandy, Biblioteka Niedzieli, Częstochowa 1994.
  • R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, UJ, Kraków 1997.
  • J. Adamczyk, "Szkalujcie, szkalujcie i tak część się przyczepi" - manipulacja w polityce, "Biuletyn Edukacji Medialnej", "Norbertinum" 2006, nr 1, s. 86-87.
  • T. Zasępa, Internet. Fenomen społeczeństwa informacyjnego, Wyd. Świętego Pawła, Częstochowa 2001.
  • M. Stepulak, Odpowiedzialność moralna psychologa w mediach, "Łódzkie Studia Teologiczne" 2008, w druku.
  • Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992, nr 50.
  • R. Dybalska, D. Kępa-Figura, P. Nowak, Przemoc w języku mediów?, UMCS, Lublin 2004, s. 233.
  • http://www.rider.edu/user/suler/psycyber/cybaddict.html;http://netpsych.com/virtual.html;www.rider.edu/user/suler/psycyber/therintro.html.
  • http://venus.wis.pk.edu.pl/danio/~psinet.html.
  • M. Artymiak, Etyczne aspekty badań w cyberprzestrzeni, [w:] M.Z. Stepulak (red.), Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, TN KUL, Lublin 2002, s. 129.
  • http://www.psychologiaInternetu.fora.pl/profile.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171255009

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.