PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 12 | nr 2 | 77--89
Tytuł artykułu

Model szkoły w świetle pedagogiki chrześcijańskiej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Model of School in Christian Pedagogics of the Institute of National Education
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We współczesnej debacie publicznej na temat roli pedagogiki, w tym kształcenia i wychowania, nie można pomijać roli Instytutu Edukacji Narodowej przy Radiu Maryja, którego twórcy i wiodący wykładowcy stanowią od przeszło 10 lat formację intelektualną dla reform w obszarze oświaty, wdrażanych w latach 2005-2007 przez polityków i rząd Prawa i Sprawiedliwości. Zmiana władzy politycznej w kraju jesienią 2007 r. nie spowodowała przecież ani upadku tej pedagogiki, ani zawieszenia fundamentalnych dla niej założeń, które są nadal realizowane, choć już w ograniczonym zakresie, bo bez poparcia Premiera RP i jego administracji. Warto przyjrzeć się argumentacji ideowej tego środowiska społeczno-politycznego i religijnego, aby dostrzec w projektowanych zmianach ich rzeczywiste (wartościowe, ale i kontrowersyjne) źródła, wiodące autorytety, wskazywane cele kształcenia i stosunek do dotychczasowych nurtów ideowych w edukacji publicznej i niepublicznej. Podejmuje ono bowiem w swoich działaniach problematykę wychowania, kształcenia i reform oświatowych, a także prowadzi spór z dotychczasowymi założeniami i praktykami przemian oświatowych dotyczący modelu szkoły wychowującej i roli nauk pedagogicznych w społeczeństwie. (fragment tekstu)
EN
The paper focuses on the role of the Institute of National Education set up in 1997 within Radio Maryja, an intellectual formation chosen by right-wing politicians. The Institute is interested in reforming education; it also questions the existing assumptions of education transformations relating to the model of the moral-shaping school or the societal role of pedagogical sciences. It engages in a variety of education forms, including National Education School, the Academy of Ethical Upbringing, the Academy of Social Abilities, the Summer School of Polish Culture, professional development classes as well as symposia and popular scientific lectures. The Institute is present in publishing. Moreover, it is responsible for organizing summer holidays and pilgrimages; it cooperates with the Redemptorists during retreat meetings. Yet another branch of the Institute is Feliks Koneczny Thought Club and the Maksymilian Kolbe School of Journalism. In the light of its prominence, the discussed movement should be able to contribute significantly to the debate on the education transformation. (original abstract)
Rocznik
Tom
12
Numer
Strony
77--89
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi; Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu
Bibliografia
  • Wywiad Katarzyny Cegielskiej z A. Robaczewskim w 4 rocznicę powstania, Pracujemy dla przyszłych pokoleń, www.ien.pl 26.02.01, s. 1z2, 2z2.
  • http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=38009&p=daneSzczegolowe.
  • Wywiad Katarzyny Cegielskiej z dyr. A. Robaczewskim, Posługa w duchu polskości i katolicyzmu,www.ien.pl 26.02.01, s. 1z2.
  • A. Robaczewski za:J. Wiśniewska, Działalność oświatowa Instytutu Edukacji Narodowej, nieopublikowana praca licencjacka, Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania w Rykach, Ryki 2002, s. 8.
  • Aktualności -działalność: www.ien.pl 5.04.00, s. 1z8.
  • J. Woroniecki OP, W szkole wychowania. Teksty wybrane, Wydawnictwo Fundacja Servire Veritati, Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2008, s. 30.
  • Pedagogika -z tradycją w jutro, "Cywilizacja o nauce, moralności, sztuce i religii" 2007, nr 22, s. 5.
  • H. Kiereś, U podstaw wychowania: aretologia czy aksjologia?, "Cywilizacja..." 2007, nr 22, s. 18.
  • P. Jaworski, Brońmy polskiej szkoły, "Nasz Dziennik" 2000, wkładka edukacyjna poświęcona podstawom programowym reformy edukacji,9-10 września, s. II.
  • A. Robaczewski, O cnotach i wychowaniu, Instytut Edukacji Narodowej, Kraków 1999, s. 1.
  • D. Zalewski, Nauczyciel wobec ideologizacji szkoły, "Zeszyty Edukacyjne" 2005, nr 3, s. 130.
  • J. Grabińska, O jakie społeczeństwo walczymy, "Nasz Dziennik" 2000, 16-17 września, s. 14.
  • Na podstawie wywiadu Katarzyny Stępień o. prof. M.A. Krąpcem OP, Odkrywać prawdę, www.ien.pl z 26.02.01, s. 1z2.
  • P. Jaworski, Jaka młodzież? Jaka Rzeczpospolita? Natura zagrożeń ideologicznych zawartych w projektowanej reformie oświaty, "Zeszyt Instytutu Edukacji Narodowej" 1999, nr 6, s. 76.
  • M. Jaworska, Analiza programów szkolnych na wybranych przykładach - historia w szkołach ponadgimnazjalnych, [w:] 3 lata reformy edukacji - raport. Streszczenia, Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej. Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej, Toruń 12.10.2002, s. 3, http://www.ien.pl/index.php3?x=artykuly/raport z dn. 7.01.2003.
  • B. Wolniewicz, To już jest upadek polskiej szkoły, "Dziennik" 12.07.2006, s. 5.
  • S. Tucholska, Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003.
  • S.R. Rybicki fsc, Godność nauczyciela. System pedagogiczny Jana Chrzciciela de La Salle, patrona nauczycieli, Zgromadzenie Braci Szkół Chrześcijańskich, Częstochowa 1993, s. 11.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171255013

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.