PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 2 | nr 4 | 55--71
Tytuł artykułu

Amerykańskie organizacje non profit - obraz z czasu kryzysu

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
American Non Profit Organizations - a Picture from the Time of Crisis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Organizacje niekomercyjne pełnią istotną rolę w każdym demokratycznym kraju. Rola ta jeszcze bardziej rośnie, kiedy dana gospodarka ma problemy, bowiem organizacje wspomagają te sfery życia społecznego, które państwo zaniedbało. W niniejszym artykule przedstawiono sytuację amerykańskiego sektora non profit w latach 2006-2009. W wyniku przeprowadzonej analizy raportów The Center on Philanthropy Uniwersytetu Indiana oraz informacji z Amerykańskiego Urzędu Podatkowego okazuje się, że mimo kryzysu organizacje non profit są w dobrej kondycji. Wiąże się to np. z dużym zaangażowaniem niemalże całego społeczeństwa, które wspiera organizacje nie tylko finansowo, ale również swoim czasem i pracą. Tak duże poparcie społeczne sfery non profit wynika zarówno z przekonania, że tak powinno wyglądać wzorowe amerykańskie społeczeństwo, jak i z korzystnych rozwiązań podatkowych. (abstrakt oryginalny)
EN
Non profit organizations play important role in every democratic country. Their role is even bigger when given economy has to cope with different problems, because organizations support these spheres of social life that are neglected by the state. In this paper condition of American non profit sector between 2006 and 2009 is discussed. As a result of conducted analysis of The Center on Philanthropy at Indiana University reports and information from The Internal Revenue Service it turns that, despite the crisis time, non profit organizations are in good shape. It is connected with a big engagement of almost the whole American society that supports organizations in financial way as well as giving time and work. Such big social support non profit organizations stems both from conviction, that this is a pattern of real American society, and from beneficial tax solutions. (original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
55--71
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Balon K. (2006), Gospodarka społeczna w Niemczech - wybrane aspekty, http://wiadomosci.ngo.pl/files/ekonomiaspoleczna.pl/public/Raport_Otwarcia/B alon_GospSpol_Niemcy.pdf (11.03.2011).
  • Bank of America Merrill Lynch Announces Findings From the 2010 Study of High Net Worth Philanthropy (2010), \"Business Wire\", Nov 9.
  • Cantrell G. N., Kyriazis E., Algie J. (2008), Motivations and forms of corporate giving behaviour: insights from Australia, \"International Journal of Non profit and Voluntary Sector Marketing\" No. 13.
  • Encyclopedia Britannica, hasło: chamber of commerce, http://www.bntannica.com/EBchecked/topic/127857/chamber-of-commerce
  • Giving USA Spotlight (2008); http://www.givinginstitute.org/sec ure/attachments/spotlight3.pdf (14.03.2011).
  • GuideStar Data at a Glance, http://www2.guidestar.org/rxg/analyze-nonprofit-data/index.aspx (14.03.2011).
  • Henke L., Fontenot G. (2009), Why give to charity? How motivations for giving predict types of causes supported, Allied Academies International Conference, New Orlean.
  • Hoy Grubbs M., Phelps J. (2009), Online privacy and security practices of the 100 largest US non profit organizations, \"International Journal of Non profit and Voluntary Sector Marketing\" No. 14.
  • IRS, SOI Tax Stats - Charities & Other Tax-Exempt Organizations Statistics, http://www.irs.gov/taxstats/charitablestats/article/0,,id=971 76,00.html (11.03.2011).
  • Kapucu N., (2007), Non-profit response to catastrophic disasters, \"Disaster Prevention and Management\", Vol. 16, No. 4.
  • Merchant A., Ford J. (2008), Nostalgia and giving to charity: a conceptual framework for discussion and research, \"International Journal of Non profit and Voluntary Sector Marketing\" No. 13.
  • Millesen J. L., Carman J. G., Bies A. L. (2010), Why Engage? Understanding the Incentive to Build Non profit Capacity, \"Non profit Management & Leadership\", Vol. 21, No. 1.
  • NLC, http://www.nlc.org/inside_nlc/aboutnlc.aspx (11.03.2011)
  • Prusek T. (2010), Gospodarka USA rośnie szybciej, niż prognozowano, \"Gazeta Wyborcza\" - Wyborcza.biz z 30.01.2010, http://wyborcza.biz /biznes (14.03.2011).
  • Remisiewicz M. (2008), Scenariusze na trudne czasy, \"Manager Magazin\" nr 11.
  • Robinson A. (2010), The word you hear most often in fundrising, \"Non profit Word\", Vol. 28, No. 4.
  • Sargeant A., Woodliffe L. (2007), Gift giving: an interdisciplinary review, \"International Journal of Non profit and Voluntary Sector Marketing\", Vol. 12.
  • Smith S. R. (2008), The Challenge of Strengthening Non profits and Civil Society, \"Public Administration Review\", No. 12.
  • Sobczyk G. (2010), Dekoniunktura rynkowa a decyzje marketingowe przedsiębiorstw [w]: Sz. Figiel (red.), Marketing w realiach współczesnego rynku. Implikacje otoczenia rynkowego, PWE, Warszawa.
  • Top-Rated charities, http://www.charitywatch.org/toprated.html (14.03.2011).
  • Types of funds, The Community Foundation Serving Richmond & Central Virginia, http://www.tcfrichmond.org/ (14.03.2011).
  • USA Constitution Amendments, http://www.archives.gov/exhibits/charters/constitution_amendments_11-27.html (14.03.2011).
  • Volunteering in America 2010: National, State, and City Information. (2010), Corporation for National and Community Service, Office of Research and Policy Development, Washington, DC., June, p. 1.
  • Willetts P., What is a Non-Governmental Organization? (2008), http://www.staff.city.ac.uk/p.willetts/cs-ntwks/ngo-art.htm (15.03.2011).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171257559

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.