PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 246 | 268--286
Tytuł artykułu

A Competitive Tourism Destination

Autorzy
Warianty tytułu
Dziesięć kluczowych determinantów konkurencyjności obszaru recepcji turystycznej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Na pojęcie "konkurencyjnego obszaru recepcji turystycznej" składają się dwa aspekty: to, czym jest obszar recepcji turystycznej, i to, co oznacza konkurencyjność. "Konkurencyjność obszaru recepcji turystycznej" oznacza w pierwszym miejscu tworzenie wartości dodanej. W ciągu ostatnich dwudziestu lat zostało opracowanych kilka modeli w celu podkreślenia rzeczywistych determinantów konkurencyjności obszarów turystycznych. Z tych modeli może być wyprowadzonych wiele kluczowych czynników. Bazując na tym dorobku, w artykule skoncentrowano uwagę na dziesięciu czynnikach, które decydują o konkurencyjności w sektorze turystyki. Jednym z nich jest stała uwaga kierowana na innowacje - innowacje produktowe, procesowe i inne formy typowe dla sektora turystycznego (np. nowe rynki, nowa polityka komunikacji). (abstrakt oryginalny)
EN
A 'competitive tourism destination' contains two elements: what is a tourism destination and what does competitiveness mean. 'Destination competitiveness' means in the first place the creation of value added. In the last twenty years several models have been developed to underline the real determinants of the competitiveness of tourism destinations. From these models a number of key factors can be derived. In this contribution we focus on ten factors which determine the competitiveness in the tourism sector. One of them is permanent attention to innovation - product innovation, process innovation and other forms typical for the tourism sector (e.g. new markets, a new communication policy). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
268--286
Opis fizyczny
Twórcy
  • Catholic University Leuven
Bibliografia
  • AIEST, 1993, Competitiveness of Long-Haul Tourist Destinations, 43rd AIEST Congress, Bariloche, AIEST, St-Gall.
  • AIEST, 1997, Quality management in tourism, 47th AIEST Congress, Cha Am, Thailand.
  • Bordas, E., 1994, Competitiveness of Tourist Destinations in Long-distance Markets, paper presented at TRC meeting, Swansea (unpublished).
  • Bosselman, F., Peterson, C., McCarthy, C., 1999, Managing Tourism Growth, Island Press, Washington.
  • Crouch, G., 2007, Destination Competitiveness and Attribute Determinance, IATE Conference, Palma de Mallorca.
  • Cunill, O., 2006, The Growth Strategies of Hotel Chains, Haworth Hospitality Press, New York.
  • Dwyer, L., Forsyth, P., Rao, P., 2000, The Price Competitiveness of Travel and Tourism: A Comparison of 19 Destinations, Tourism Management, vol. 21.
  • Dwyer, L., Kim, C., 2003, Destination Competitiveness: Determinants and Indicators, Current Issues in Tourism, vol. 6, no. 5.
  • Dwyer, L., Forsyth, P., Dwyer, W., 2010, Tourism Economics and Policy, Channel View Publications, Bristol.
  • Goeldner, R., Ritchie, J., McIntosh, R., 2000, Tourism. Principles, Practices, Philosophies, 8th ed., John Wiley & Sons, New York.
  • Govers, R., Go, F., 2009, Place Branding. Global, Virtual and Physical Identities, Constructed, Imagined and Experienced, Palgrave Macmillan, Hampshire.
  • d'Harteserre, A., 2000, Lessons in Managerial Destination Competitiveness in the Case of Faxwoods Casino Resort, Tourism Management, vol. 1.
  • Hassan, S., 2000, Determinants of Market Competitiveness in an Environmentally Sustainable Tourism Industry, Journal of Travel Research, vol. 3.
  • Kotler, P., Bowen, J., Makens, J., 1999, Marketing for Hospitality and Tourism, Prentice Hall International, London.
  • Mac Nully, P., Cleverdon, R., 2011, Handbook on Tourism Product Development, UNWTO- ETC, Madrid.
  • Murphy, L., Moscardo, G., Benckendorff, P., 2007, Using Brand Personality to Differentiate Regional Tourism Destinations, Journal of Travel Research, August.
  • OECD, 1997, Industrial Competitiveness: Benchmarking Business Environments, OECD, Paris.
  • Poon, A., 1993, Tourism, Technology and Competitive Strategies, C.A.B International,Wallingford.
  • Porter, M., 1980, The Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, The Free Press, New York.
  • Porter, M., 1987, From Competitive Advantage to Corporate Strategy, Harvard Business Review, vol. 1.
  • Porter, M., 1990, The Competitive Advantage of Nations, The Macmillan Press, London.
  • Porter, M., 1998, Clusters and the New Economics of Competition, Harvard Business Review, Nov/Dec.
  • Ritchie, J.R., Crouch, G., 2003, The Competitive Destination: A Sustainable Tourism perspective, Cabi Publishing, Cambridge.
  • Scott, B., Lodge, H.C., 1985, United States Competitiveness in World, Harvard Business School Economy Press, Boston.
  • UNWTO-ETC, 2011, Handbook on Tourism Product Development, World Tourism Organization (UNWTO) and European Travel Commission (ETC), Madrid.
  • Vanhove, N., 2011, The Economics of Tourism Destinations, 2nd ed., Elsevier, London.
  • Weiermair, K., 1997, On the Concept and Definition of Quality in Tourism, 47th AIEST Congress, St. Gallen.
  • WES, 1994, The Competitive Situation of Tourism in the Caribbean Area and Its Importance for the Region s Development, Washington/Brugge (unpublished report).
  • WTO, 1992, An Integrated Approach to Resort Development, WTO, Madrid.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171257681

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.