PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 29 | 99--109
Tytuł artykułu

Marketing In Creating And Sustaining Competitive Advantage Of Retailers

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Konkurencyjnej przedsiębiorstw detalicznych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W artykule przedstawiono relacje między trwałą przewagą konkurencyjną a przewagą marketingową. Wskazano elementy koncepcji marketingowej u pierwszych teoretyków przewagi konkurencyjnej - m.in. W. Aldersona i J. Barney'a oraz M. Portera. Od strony praktycznej problem zobrazowano na przykładach fi rm handlu detalicznego, takich jak Wal-Mart, Benetton i Ikea. Ukazano rolę marketingu, jeśli chodzi o zajęcie przez nie wyróżniających strategicznych pozycji i ich utrzy(abstrakt oryginalny)
EN
The paper aims at presenting relations between sustainable competitive advantage and marketing advantage. Elements of the marketing concept according to the fi rst theoreticians of competitive advantage were showed, including W. Alderson and J. Barney, as well as M. Porter. The issue was presented in its practical aspect on the cases of the retail trade companies Wal-Mart, Benetton, and Ikea. The role played by marketing in their gaining of distinctive strategic positions, and then maintaining it via creating customer value and appropriate communication was identifi ed.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • J.B. Barney, Firm resources and sustained competitive advantage, "Journal of Management" 1991, Vol. 17, No. 1, p. 103.
  • A review of defi nitions of customer value can be found in e.g. D.J. Flint, R.B. Woodruff, S.F. Gardial, Exploring the phenomenon of customers' desired value change in a business-to business context, "Journal of Marketing", 2002, p. 105-107; R.B. Woodruff, Customer value: The next source for competitive advantage, "Academy of Marketing Science Journal" 1997, Vol. 25, No. 2, pp. 143-152.
  • M. Treacy, F. Wiersema,. The discipline of market leaders, Addison-Wesley Publishing Company, Inc. 1997; M. Szymura-Tyc, Wartość dla klienta jako źródło przewagi konkurencyjnej, "Organizacja i Kierowanie" 2003, No. 4, p. 19.
  • 5 Expanstion of this issue can be found in B. Godziszewski, Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2001, p. 93-97.
  • M. Szymura-Tyc, Strategia konkurencji przedsiębiorstwa oparta na kompetencjach marketingowych i wartości dla klienta. Identyfi kacja problemu, dylematy modelowania, in: Modele strategii marketingowych, Wybrane ujęcia paradygmatyczne i sektorowe, ed. L. Żabiński, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2000, p. 110-111.
  • M.E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001, p. 59-67.
  • P. Ghemawat, Commitment: The dynamics of strategy, New York Free Press, 1990.
  • V.P. Rindova, C.J. Fombrun, Constructing competitive advantage: The role of fi rm-constituent interactions, "Strategic Management Journal" 1999, No. 20, p. 691-710.
  • The signifi cance of reputation is discussed e.g. D.M. Kreps, R. Wilson, Reputation and imperfect information, "Journal of Economic Theory" 1982, Vol. 27, p. 253-279.
  • Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, rd. J. Szumilak, Ofi cyna Wydawnicza, Kraków 2004, p. 230.
  • A. Palmeri, Benetton: After internationalization we work for diversifi cation, in: Retailers on retailing: lessons from the school of experience, Arthur Andersen & Co. S.C., USA 1994, p. 97-103.
  • F. Fréry, The Benetton Nebula, in: European cases in Retailing, eds. M. Dupuis, J. Dawson, Blackwell Business, Malden 1999, p. 175.
  • N. Kinch, Strategy and structure of supplier relationship in Ikea. A case from the furniture and interior decoration industry, in: Understanding business markets: interaction, relationships and networks, ed. D. Ford, Academic Press, Great Britain 1990, p. 334-339.
  • Ch.A. Bartlett, A. Nanda, Ingvar Kamprad and Ikea, case study, in: J.A. Quelch, Ch.A. Bartlett, Global marketing management, Addison-Wesley, Massachusetts 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171258129

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.