PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 8 | 120--131
Tytuł artykułu

Kształtowanie relacji z klientami a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw na rynku budowlanym

Warianty tytułu
Client Relatioship Development and Competitive Advange of a Company in the Construction Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem rozważań w artykule jest podkreślenie roli marketingu relacji w procesie kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw budowlanych. Fundamentalna teza artykułu stanowi, że kształtowanie relacji partnerskich z klientem zwiększa konkurencyjność przedsiębiorstw budowlanych, a siła tworzonych relacji przyczynia się do rekomendowania wykonawcy i powrotu przez zamawiającego przy kolejnym zakupie do tego samego dostawcy.(fragment tekstu)
EN
Faced with a changing business environment, managers are obliged to seek new sources of competitive advantages, beyond the standard ones previously accepted and implemented inside the organization. Business experts encourage companies to shift their marketing strategies from a classic approach into a relationship marketing concept. This new concept is based on a constant dialogue between business partners, aimed at the utmost understanding of mutual expectations. This paper is intended to emphasize the importance of the relationship marketing while developing competitive advantage of a company in the construction market. As it takes time to develop relations between a construction company and its client, these dealings need to follow a carefully and well-thought-out strategy of marketing activities. Nowadays, clients make their decision quite often not only based on service or product quality but first and foremost depending on their relations with a contractor. As per the results contained herein and relating to the year 2008, most of the contracts were signed owing to recommendations given by the existing clients and the projects prepared for the clients placing their order more than once. Given the above, in order to win a competitive advantage, the companies need to actively and intentionally develop their client relations. With this development, a contactor benefits in many ways by being recommended to other companies and keeping the same client in the case of its new investments. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
120--131
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Fonfara, K., Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2004.
  • Furtak, R., Marketing partnerski na rynku usług, PWE, Warszawa 2003.
  • Gorynia, M" Luka konkurencyjna w przedsiębiorstwie a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2002.
  • Grónroos, C., Relationship Approach to Marketing In Service Context, New York 1999.
  • Mitręga, M., Marketing relacji. Teoria i praktyka, CeDeWu, Warszawa 2005.
  • Olczak, A., Urbaniak, M" Marketing B2B w praktyce gospodarczej, Difin, Warszawa 2006.
  • Otto, J., Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, C.H. Beck, Warszawa 2004.
  • Pilarczyk, B., Sławińska, M., Mruk, H., Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, PWE, Warszawa 2001.
  • Słownik języka polskiego, PWN, http.//sjp.pwn.pl.
  • Stankiewicz, M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2002.
  • Światowiec, J., Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171259617

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.