PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 32 | 67--77
Tytuł artykułu

An Examination of Free Downloading Attitudes: Perspectives From Romania

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Darmowe pobieranie plików: podejście użytkowników internetu w Rumunii
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Etyka jest najczęściej definiowana jako zestaw zasad, które rządzą czy też w jakimś stopniu wpływają na ludzkie życie. Celem artykułu jest zatem zbadanie etycznych zachowań konsumentów w przypadku pobierania oprogramowania komputerowego. W szczególności badanie obejmuje grupę młodych profesjonalistów pochodzących z Rumunii, których zachowanie przeanalizowano zgodnie z modelem Hofstede'a (obejmuje kolektywizm, czyli poczucie wspólnoty, męskość, dystans wobec władzy oraz unikanie niepewności). Grupa badawcza (49 osób, które zgodziły się wypełnić kwestionariusz) została dobrana poprzez strony społecznościowe, m.in. Facebooka. Uzyskane rezultaty pokazują, że młodzi mieszkańcy Rumunii reprezentują bardzo indywidualistyczne postawy, dlatego też postrzegają nieetyczne zachowania jako dopuszczalne, gdyż służą one zaspokojeniu własnych potrzeb. Wydaje się, że takie zachowanie będzie dość typowe dla obywateli wielu przechodzących głębokie i długotrwałe przemiany postkomunistycznych krajów, których mieszkańcy przywiązują niewielką wagę do przestrzegania zasad moralnych. (abstrakt oryginalny)
EN
Ethics is commonly defined as a moral code that rule or influence people's behaviors, also as customers. Therefore, the purpose of this article is to explore consumer ethics and cultural dimensions in relationship to consumer attitudes toward software downloading. Specifically, the study assesses a sample of Romanian professionals in terms of their own standing on the Hofstede model dimensions (collectivism, masculinity, power distance, and uncertainty avoidance) relative to select consumer ethics dimensions, and it addresses the respondents' personal attitudes toward unauthorized downloading of copyrighted material. The target respondents were approached repeatedly through social networking, like Facebook, with 49 respondents agreeing to complete the questionnaire. Obtained results show that Romanian consumers are likely to be more individualistic and as such, they see unethical behavior as more acceptable. Such behavior can be found as typical for many post-communist countries, where economy and society undergo profound and long-term changes and citizens often pay no attention to the issue of moral principles. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Bucharest University of Economics, Romania
  • University of Richmond, USA
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • A. Singhapakdi, M.Y.A. Rawwas, J.K. Marta, M.I.A. Ahmed, Cross-cultural study of consumer perceptions about marketing ethics, "The Journal of Consumer Marketing" 1999, No. 16 (3), p. 257-272;
  • A.A. Tavakoli, J.P. Keenan, B. Crnjak- Karanovic, Culture and whistleblowing an empirical study of Croatian and United States managers utilizing Hofstede's cultural dimensions, "Journal of Business Ethics" 2003, No. 43, p. 49-64.
  • S.J. Vitell, A. Singhapakdi, J. Thomas, Consumer ethics: An application and empirical testing of the Hunt-Vitell theory of ethics, "The Journal of Consumer Marketing" 2001, No. 2 (18), p. 153-178;
  • P.E. Murphy, G.R. Laczniak, Marketing ethics: A review with implications for managers, educators and researchers, in: B.M. Enis, K.J. Roering, Review of marketing 1981, American Marketing Association, Chicago 1981, p. 251-266;
  • Z. Swaidan, Culture and consumer ethics, "Journal of Business Ethics" 2012, No. 108, p. 201- 213.
  • R.P. Bagozzi, Reflections on relationship marketing in consumer markets, "Journal of the Academy of Marketing Science" 1995, No. 23 (4), p. 272- 277; Z. Swaidan, Culture and Consumer...
  • J. Hernik, Etyka w działalności małych i średnich przedsiębiorstw województwa zachodniopomorskiego, in: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Partnerstwo w marketingu, eds. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego No. 558, Ekonomiczne Problemy Usług No. 41, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2009, p. 46-53.
  • G. Hofstede, Culture's consequences: international differences in work-related values, Sage, Beverly Hills 1980.
  • R. Marquand, New struggle in China: keep up with the chans, "The Christian Science Monitor" 2006, January 18, p. 1; G. Ger, R.W. Belk, Cross- cultural differences in materialism, "Journal of Economic Psychology" 1996, No. 17(1), p. 55-78
  • L. Brouthers, D. Lascu, S. Werner, Competitive irrationality in transitional economies: are communist managers more rational? "Journal of Business Ethics" 2008, No. 83(3), p. 397-408.
  • G. Ger, R.W. Belk, Cross-Cultural Differences...; J. Al- Khatib, C. Robertson, D. Lascu, Post-communist consumer ethics: the case of Romania, "Journal of Business Ethics" 2004, No. 54
  • J. Hernik, M. Gębarowski, Ethics as a foundation of management - a valuable resource or a relic in times of crisis?, "Jurnal Ekonomi Bisnis" 2011, No. 16 (3), p. 147-157.
  • The Hofstede Center, What about Romania?, http://geert- hofstede.com/romania.html (14.01.2013).
  • R.A. Bernardi, S.P. Long, Family values, competition and the environment: An international study, "International Business and Economics Research Journal" 2004, No. 3 (1), p. 1-11.
  • G. Hofstede, G.J. Hofstede, M. Minkov, Cultures and organizations: Software of the mind, McGraw-Hill, New York 2010, p. 24-30.
  • J.R. Cohen, L.W. Pant, D.J. Sharp, An exploratory examination of international differences in auditors' ethical perceptions, "Behavioral Research in Accounting" 1995, No. 7, p. 37-64;
  • B. Yoo, N. Donthu, The effects of marketing education and individual cultural values on marketing ethics of students, "Journal of Marketing Education", 2002, No. 24(2), p. 92-103.
  • K.A. Getz, R.J. Volkema, Culture, perceived corruption, and economics, "Business and Society" 2001, No. 40 (1), p. 7-30.
  • 27 P. Paul, A. Roy, K. Mukhopadhyay, The impact of cultural values on marketing ethical norms: A study in India and the United States, "Journal of International Marketing" 2006, No. 14 (4), p. 28-56.
  • J. Muncy, S.J. Vitell, Ethics scale: a modification and application, "Journal of Business Ethic" 2005, No. 62, p. 267-275.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171259765

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.