PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 31 | 23--36
Tytuł artykułu

Wpływ czynników globalnych i lokalnych na zachowania strategiczne sieci handlu detalicznego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Influence of Global and Local Factors on Strategic Behaviour of Retail Chains
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Działalność przedsiębiorstw uwarunkowana jest licznymi czynnikami otoczenia, w którym ono działa. W artykule przyjęto tezę, że do czynników wpływających na funkcjonowanie sieci handlu detalicznego można zaliczyć czynniki globalne związane z sytuacją kryzysową, trendami związanymi z konsumpcją, zmianami dotyczącymi sposobów dokonywania zakupów (w tym szczególnie rozwoju sprzedaży przez internet), przenikaniem wzorców zachowań itp. oraz czynniki lokalne (związane z kondycją ekonomiczną rynków lokalnych oraz wymaganiami tych rynków). Celem opracowania jest zidentyfikowanie wpływu czynników globalnych i lokalnych na zachowania strategiczne sieci handlowych działających w Polsce oraz wskazanie konkretnych zachowań strategicznych tych sieci będących konsekwencją oddziaływania omawianych czynników. Przedstawiono również wyniki badań bezpośrednich klientów sieci detalicznych. (abstrakt oryginalny)
EN
Activity of retail chains is determined by many environmental factors. In the paper following assumptions were made: the most important factors influencing retail chains activity are global factors (mainly connected with global crisis, new consumption trends, changes in customer behavior in buying decisions, also on-line buying) and local factors connected with the economic condition of local markets and requirements of these markets represented by local customers needs. The aim of the paper was to identify influence of discussed factors on strategic behavior of retail chain as well as describing strategic actions used by retail chains functioning in Poland. In the paper the empirical research that was conducted by the author was presented. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • kasiabr@ue.katowice.pl.
  • P. Dicken, Global shift. The internalization of economic activity, Paul Chapman, London 1992; Governments, globalization and international business, red. J.H. Dunning, Oxford University Press, 1999; Regions, globalization and the knowledge based economy, red. J.H. Dunning, Oxford University Press, 2002.
  • T. Stryjakiewicz, Koncepcja usieciowienia w badaniach przestrzenno-ekonomicznych, w: Koncepcje teoretyczne i metody badań geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej,red. H. Rogacki, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań 2001,s. 37-47.
  • D. Woźny, Identyfikacja czynników wpływających na wybór wielkopowierzchniowych placówek handlu detalicznego jako miejsca dokonywania zakupów, "Świat Marketingu", http://www.swiatmarketingu.pl/index.php?rodzaj=03&id_numer=693206 (20.02.2013)
  • T. Kaczmarek,Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Od skali globalnej do lokalnej, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań 2010, s. 120-162.
  • K. Bilińska-Reformat, B. Reformat, Influence of foreign direct investment on the market behaviourof trade entities in Poland, "Journal of Economics & Management", Vol. 6, Katowice 2009, s. 21-47.
  • ec.europa.eu/internal_market/finservices-etail/docs/finfocus/finfocus5/finfocus5_pl.pdf (20.02.2013).
  • S. Hermann, The crisis and customer behavior: eight quick solutions, "Journal of Customer Behavior" 2009, Vol. 8, Iss. 2,s. 177-186.
  • P. Flatters, W. Willmott, Understanding the post - recession consumer, "Havard BusinessReviev" 2009, Vol. 7, Iss. 7/8, s. 106-112.
  • Polacy dobrze sytuowani i wykształceni wiedzą jak oszczędzać na zakupach i robią to chętniej od swoich mniej zamożnych rodaków, www.media.wp.pl/kat,1022939,wid,9288453 (10.01.2013).
  • Rozwój handlu w Polsce, opracowanie pod kierunkiem G. Ejcharta, Centrum im. A. Smitha, Warszawa, lipiec 2007, s. 8.
  • Reakcje na kryzys gospodarczy, Komunikat z badań CBOS, Warszawa, luty 2009, s. 1.
  • Badania rynku. Metody, zastosowania, red. Z. Kędzior, PWE, Warszawa 2005, s. 89.
  • K. Bilińska-Reformat, Marketing zakupu jako źródło przewagi konkurenyjnej sieciowych organizacji handlu detalicznego w Polsce, w: Orientacja rynkowa we współczesnym handlu detalicznym, red. B. Borusiak, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2011, s. 237-247.
  • K. Bilińska-Reformat, B. Reformat, Marketing sieciowych organizacji handlowych w kształtowaniu i promocji ofert sprzedaŜowych dla konsumenta, w: Marketing produktów systemowych,red. L. śabiński, PWE, Warszawa 2012, s. 152-159.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171259869

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.