PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 3 | 174--183
Tytuł artykułu

Wartość jako nadrzędny cel działalności przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Value as an Overriding Goal of an Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jedną z podstawowych funkcji zarządzania jest planowanie, w którego ramach formułuje się cele organizacji. Cele wyrażają potrzeby przedsiębiorstwa). Nadrzędne cele przedsiębiorstwa (cele strategiczne) wynikają z przyjętej strategii. W literaturze z zakresu zarządzania strategicznego często wskazuje się, że celem podstawowym przedsiębiorstwa jest zapewnienie organizacji trwania i rozwoju w długim horyzoncie czasu. Niestety, "trwanie i rozwój" są pojęciami, których nie da się jednoznacznie zdefiniować. Każdy cel powinien być jasno i wyraźnie sformułowany - nie może to być żadne bliżej nieokreślone "senne marzenie". Jednocześnie każdy cel powinien być mierzalny. Wyrażenie "trwanie i rozwój", często występujące w definicjach strategii i zarządzania strategicznego, jest mało precyzyjne i może być różnie interpretowane, np. jako wzrost wielkości sprzedaży lub udziałów w rynku, rozszerzenie działalności na nowe rynki, a także wzrost wartości przedsiębiorstwa. Niniejszy artykuł jest poświęcony rozważaniom na temat nadrzędnych celów firmy oraz ich mierników. Autor uzasadnia tezę, że nadrzędnym celem działalności przedsiębiorstwa powinno być maksymalizowanie wartości dla właścicieli. (fragment tekstu)
EN
The paper deals with the overriding goal of enterprise activity. The author analyzes the literature of the subject and argues that maximization of the enterprise value should be considered as the most important goal of a company. The paper presents the evolution of economic activity priorities and measures. The author indicates the weaknesses of the traditional economic effectiveness measures. Then, the stakeholders of a company are shortly described. The author argues that the interest of the enterprise owners is prioritaire and that the maximization of the value for the shareholders (owners) does not take place at the expense of the value for other stakeholders. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
174--183
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Copeland T., Koller T., Murrin J., Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm, WIG-Press, Warszawa 1997.
  • Davis K., Five Propositions for Social Responsibility, "Business Horizons" 1975, June.
  • Drucker P.F., Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes, Warszawa 2002.
  • Dudycz T., Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2005.
  • Ehrbar A., EVA. Strategia tworzenia wartości przedsiębiorstwa, WIG-Press, Warszawa 2000.
  • Kamela-Sowińska A., Wartość firmy, PWE, Warszawa 1996.
  • Michalski M., Zarządzanie przez wartość. Firma z perspektywy interesów właścicielskich, WIG-Press, Warszawa 2001.
  • Mills R.W., Dynamika wartości przedsiębiorstwa dla udziałowców. Zasady i praktyka analizy wartości strategicznej, ODiDK, Gdańsk 2005.
  • Nita B., Metody wyceny i kształtowania wartości przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007.
  • Siudak M., Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001.
  • Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, tom 2, PWN, Warszawa 1954 (wyd. ang. 1776 r.).
  • Sunder S., Theory of Accounting and Control, South-Western College Publishing, Cincinnati 1997.
  • Valuing companies - a star to sail by, "The Economist" 1997, 2 August.
  • Wycena i zarządzanie wartością firmy, A. Szablewski i R. Tuzimek (red.), Poltext, Warszawa 2005.
  • Zarządzanie wartością firmy, A. Herman, A. Szablewski (red.), Poltext, Warszawa 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171260039

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.