PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 32 | 475--489
Tytuł artykułu

Seniorzy w przyszłości na przykładzie rynku turystycznego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Seniors in the Future of the Tourism Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule scharakteryzowano seniorów jako segment konsumentów. Autorki omówiły szczegółowo rynek turystyczny, cechy popytu i podaży turystycznej, które mogą wpływać na zachowania seniorów. W szczególności zaprezentowano trendy w popycie turystycznym. W konkluzji autorki stawiają tezę, że seniorzy nie stanowią monolitycznego segmentu nabywców. Wraz z wiekiem zmianie ulegają potrzeby i zachowania starszych konsumentów. Na ich postępowanie na rynku turystycznym wpływają dotychczasowe zachowania i przyzwyczajenia, ale równocześnie działania marketingowe, które kreują potrzeby i preferencje seniorów. Segment starszych konsumentów stanowi wyzwanie dla współczesnego marketingu, ponieważ już nie można traktować tej grupy w sposób statyczny i stereotypowy. Indywidualizm, zmiana potrzeb wraz z wiekiem, opóźnione procesy starzenia biologicznego, psychologicznego i społecznego to tylko przykłady niektórych uwarunkowań, które należy uwzględnić w działaniach marketingowych.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents the characteristics of seniors as a segment of consumers. The authors characterize in detail the tourist market, the characteristics of tourism demand and supply that can influence the behavior of seniors. In particular, the paper presents trends in tourism demand. In conclusion, the authors suggest the following hypothesis: seniors are not a monolithic segment of buyers. Needs and behavior of older consumers are changed with age. Existing behavior and habits but also marketing activities that create the needs and preferences of seniors affect their behavior on the tourist market. Segment of older consumers is a challenge for the modern marketing because there can no longer be used static and stereotypical way to treat this group of consumers. Individualism, changing needs with age, delay the aging process of biological, psychological and social development are examples of conditions that should be included in marketing efforts. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • H. Evanschitzky, D.M. Woisetschlager, Too old to choose? The Effects of age and related constructs on consumer decision making, "Advances in Consumer Research" 2008, Vol. 35, s. 630-636.
  • M. Bombol, T. Słaby, Konsument 55+ wyzwaniem dla rynku, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2011, s. 46.
  • D. Draaisma, Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego, Wyd. Czarne, Wołowiec 2010, s. 21.
  • P. Roberts, J. Hill, The senior market: turning silver into gold, January 27, 2005, http://www.brandchannel.com/papers_review.asp? sp_id=497 (5.02.2013).
  • R. Lambert-Pandraud, G. Laurent, Why do older consumers buy older brands? The role of attachment and declining innovativeness, "Journal of Marketing" 2010, Vol. 74, July, s. 104-121.
  • K. Anderson, B. Sharp, Do growing brands win younger consumer?, "International Journal of Market Research" 2010, Vol. 52, No. 4, s. 433- 441.
  • M. Kachniewska, E. Nawrocka, A. Niezgoda, A. Pawlicz, Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Wolters Kluwer, Warszawa 2012, s. 57.
  • A. Niemczyk, Seniorzy jako kluczowy segment odbiorców rynku turystycznego - analiza wybranych obszarów zachowań, w: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zachowania nabywców - wczoraj, dziś i jutro, red. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe nr 594, Ekonomiczne Problemy Usług nr 54, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010, s. 87-88.
  • A. Niemczyk, Zmiany w zachowaniach turystycznych segmentu dojrzałych konsumentów w Polsce, w: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zachowania konsumentów - trendy i kierunki zmian, red. G. Rosa, A. Smalec, I. Ostrowska, Zeszyty Naukowe nr 660, Ekonomiczne Problemy Usług nr 72, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011, s. 618.
  • C. Moller, K. Weiermair, E. Wintersberger, The changing travel behaviour of Austira's aageing population and its impact on tourism, "Tourism Review" 2007, Vol. 62, No. 3-4, s. 15.
  • A. Niezgoda, Nowe trendy w popycie - wyzwanie dla obszarów recepcji turystycznej, w: Nauka i dydaktyka w turystyce i rekreacji, red. S. Tanaś, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2010, s. 24.
  • G. Gołembski, A. Niezgoda, The role of time in the global tourism market - a demand perspective, w: Visions for Global Tourism Industry, InTech, Rijeka 2012, s. 175.
  • A. Niezgoda, Marketing doznań - nowe narzędzie czy nierozłączny element turystyki, w: Współczesne podróŜe kulturowe, red. M. Kazimierczak, AWF, Poznań 2010, s. 123.
  • K. Sund, J. Boksberger Ph., Senior and Non-Senior Traveller Behaviour: Some Exploratory Evidence from the Holiday Rental Sector in Switzerland, "Tourism Review" 2007, Vol. 62, No. 3-4, s. 20-26.
  • F. Kohlbacher, L. Sudbury, A. Hofmeister, Using self- perceived age and the list of values to study older consumer in 4 nations, "Advances in Consumer Research" 2011, Vol. 39, s. 341-346.
  • The silver market phenomenon. Marketing and innovation in the aging society, eds. F. Kohlbacher, C. Herstatt, Springer, Heidelberg 2010, s. 3-12.
  • R. Seweryn, Turystyka polskich seniorów na tle wybranych krajów Europy Zachodniej, w: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zachowania konsumentów - trendy i kierunki zmian..., s. 632.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171260071

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.