PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 31 | 79--93
Tytuł artykułu

Zarządzanie międzynarodowymi markami w chińskim otoczeniu rynkowym - aspekty translacyjne i kulturowe

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Managing International Brands in the Chinese Market Environment - Translation and Cultural Aspects
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Umiejętne dostosowanie marek dóbr i usług do wymogów poszczególnych rynków lokalnych pozostaje wyzwaniem dla wielu korporacji międzynarodowych. Szczególnie widoczne jest to w chińskim otoczeniu marketingowym, które stawia przed zagranicznymi firmami zupełnie nowe i nieznane dotychczas trudności w zakresie zarządzania markami, przede wszystkim w aspektach tłumaczenia ich nazw i transliteracji na chiński system pisma logograficznego. Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie problematyki przekładu globalnych nazw marek na język chiński i ich adaptacji do tego specyficznego i wymagającego kontekstu kulturowo-lingwistycznego. Bazą źródłową jest szeroki przegląd literatury przedmiotu oraz wieloletnie obserwacje bezpośrednie autora na tym rynku. (abstrakt oryginalny)
EN
Appropriate adaptation of products and services brands to the requirements of local markets remains a challenge for many multinational corporations. This is particularly visible in the Chinese marketing environment, which causes new and previously unknown problems for international companies in the brand management field, especially with regards to name translation and transliteration in the Chinese writing logographic system. The purpose of this paper is to present the main issues of global brand name translation into Chinese and their transformation to this specific and demanding cultural-linguistic context. The source of information was obtained by means of extensive literature review and the author's many years of direct observations in this market. (original abstract)
Twórcy
  • China Business Consultant
Bibliografia
  • G. Urbanek, Zarządzanie marką w warunkach globalizacji gospodarki, "Marketing i Rynek" 2002, nr 10, s. 11.
  • B.N. Rosen, J.J. Boddewyn, E.L. Louis, U.S. brands abroad: an empirical study of global branding, "International Marketing Review" 1989, Vol. 6, No. 1, s. 7-19
  • D. Littler, K. Schlieper, The development of the eurobrand, "International Marketing Review" 1995, Vol.12, No. 2, s. 23-37.
  • D.M. Sandler, D. Shani, Brand globally but advertise locally? An empirical investigation, "International Marketing Review" 1992, Vol. 9, No. 4, s. 28.
  • A.K.K. Chan, Y.Y. Huang, Brand naming in China: a linguistic approach, "Marketing Intelligence & Planning" 1997, Vol. 15, No. 5, s. 227.
  • J.L. Wu, Understanding and interpreting Chinese economic reform, Thomson, Mason/Ohio 2005, s. 300.
  • F. Li, N.H. Shooshtari, Brand naming in China: sociolinguistic implications, "Multinational Business Review" 2003, Vol. 11, No. 3, s. 16
  • M. Fetscherin, I. Alon, R. Littrell, A. Chan, In China? Pick your brand name carefully, "Harvard Business Review" 2012, No. 9, s. 26.
  • A. Hatfield, Selecting brand names that Shanghai esteems, "AgExporter" 1997, Vol. 9, No. 7,s.12.
  • W. Olszewski, Chiny. Zarys kultury, Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2003, s. 37.
  • J. Pimpaneau, Chiny kultura i tradycje, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2001, s. 184.
  • W. Olszewski, Chiny. Zarys kultury, Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2003, s. 41.
  • E.T. Hall, Poza kulturą, PWN, Warszawa 1984, s. 132-133.
  • Y. Fan, The national image of global brands, "Brand Management" 2002, Vol. 9, No. 3, s. 182.
  • Y. Pan, B. Schmitt, Language and brand attitudes: impact of script and sound matching in Chinese and English, "Journal of Consumer Psychology" 1996, Vol. 5, No. 3, s. 263-277.
  • F. Li, N.H. Shooshtari, Brand naming in China: sociolinguistic,"Multinational Business Review" 2003, Vol. 11, No. 3, s. 17-18.
  • A.K.K. Chan, Y.Y. Huang, Brand naming in China: sociolinguistic,"Multinational Business Review" 2003, Vol. 11, No. 3, s. 231.
  • F. Li, N.H. Shooshtari, Brand naming in China: sociolinguistic,"Multinational Business Review" 2003, Vol. 11, No. 3, s. 15-16.
  • M. Fetscherin, I. Alon, R. Littrell, A. Chan, In China? Pick your brand name carefully, "Harvard Business Review" 2012, No. 9,s. 26.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171260293

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.