Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Directions of Developments of Retail Formats in Poland and Germany
Języki publikacji
Abstrakty
W ciągu ostatnich dwudziestu lat zarówno w Polsce i w Niemczech intensywnie rozwijała się sieć sklepów dyskontowych i hipermarketów. Było to spowodowane większą wrażliwością klientów na ceny towarów. Coraz szersza skala działania sieci handlowych, wysokie obroty umożliwiały wynegocjowanie bardzo niskich cen u dostawców. Wrażliwy na ceny polski klient rezygnował z zakupów w małych przydomowych sklepach, nazywanych w literaturze convienience story, na rzecz hipermarketów i dyskontów. Jednak część klientów, po krótkiej euforii związanej z atrakcyjnymi zakupami w nowoczesnych formatach, powróciła do tradycyjnych sklepów i wymagała od ich właścicieli wyższej jakości towaru, zdecydowanie lepszej od towarów masowych. W Niemczech to raczej starzejąca się grupa społeczeństwa domaga się zlokalizowania niedużych sklepów blisko miejsca zamieszkania, w których dokonają sprawnie zakupów produktów żywnościowych, charakteryzujących się wysoką jakością.(abstrakt oryginalny)
In the last twenty years, both in Poland and Germany, there have been intense developed of discount stores and supermarkets networks. It was caused by the increase of customers sensitive to commodity prices. The growing scale of concerns activity and high turnover allowed negotiating very low prices from suppliers. Polish price sensitive customer gave up shopping in small groceries, known in the literature as convenience stores, for hypermarkets and discount stores. However, some customers, after a brief euphoria related to attractive modern shopping formats, returned to traditional shop and required from their owners higher quality products, much better than mass products. In Germany, it is rather an aging society group that insists on placing small shops, which are located close to the place of residence, which make efficient purchasing of food products with high quality.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
141--152
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
- K. Boczar, Z. Kossut, Ekonomika handlu, PWE, Warszawa 1983, s. 22.
- M. Sławińska, E. Urbanowska-Sojkin, Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem handlowym, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 1997, s. 11.
- J. Marak, Ekonomika handlu, Wyd. Continuo, Wrocław, s. 28-39.
- K. Szalonka, Zachowania nabywców na rynku detalicznym w Polsce, "Handel Wewnętrzny" 2013, nr 1-2, s. 231-232.
- Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2092/91 z 24.06.1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych (DzU UE L 189 z 20.07.2007); Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z. 28.06.2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (DzU UE L 189 z dn. 20.07.2007).
- H. Gertig, O bezpieczeństwie żywności ekologicznej, "Bromatologia i Chemia Toksykologiczna" 2010, nr 3, s. 406-407.
- Raporty "Rzeczpospolitej" "Lista 2000" 2012, 2011, 2010.
- Rynek wewnętrzny w 2011 r., Informacje i opracowania statystyczne, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/CH_rynek_wewnetrzny_w_2011.pdf.
- Der deutsche Einzelhandel Stand, "Handelsverband Deutschland", Februar 2013, http://www.einzelhandel.de/index.php/presse/zahlenfaktengrafiken/item/110175-derdeutsche einzelhandel.html.
- Rośnie liczba sklepów oferujących żywność ekologiczną, http://www.portalspozywczy.pl/ handel/wiadomosci/rosnie-liczba-sklepow-oferujacych-zywnosc-ekologiczna,53911.html.
- Przez najbliŜszą dekadę rynek Ŝywności ekologicznej będzie się rozwijał w tempie 20-30 proc. rocznie,http://www.portalspozywczy.pl/owoce-warzywa/wiadomosci/przez-najblizsza-dekaderynek-zywnosci-ekologicznej-bedzie-sie-rozwijal-w-tempie-20-30-proc-rocznie,52674.html.
- Polska chce jeść ekologicznie, http://www.forbes.pl/rynek-zywnosci-ekologicznej, artykuly,135761,1,1.html; M. Szałda, Czy ekologiczna Ŝywność jest zawsze ekologiczna?,http://ekoponidzie.wordpress.com/2012/08/22/czy-ekologiczna-zywnosc-jest-zawsze-ekologiczna-2/.
- Bessere Chancen für Vollsortimenter, http://www.lebensmittelpraxis.de/handel/2311- bessere-chancen-fuer-vollsortimenter.html; Lebensmittel-Studie: Verbraucher verlangen Frische, http://www.elitenews.de/2011/05/25/verbraucher-verlangen-frische/.
- ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171260325