PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 8 | 241--250
Tytuł artykułu

Tourism Destination Marketing: Potential Contribution of Clustering Approach

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Marketing regionów turystycznych w ujęciu klastrowym
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Destination Management / Marketing Organisations (DMOs) all over world have to address more or less the same problems: compete in a global and mature market; improve destination marketing effectiveness; consider innovative and appropriate approaches to be adopted and implemented in promoting a tourism destination; and use the adequate tools. It is estimated that only those destinations, which recognize the changes occurring in the marketplace and proactively respond to them, will continue to be successful in the future. Within a global and much-demanding tourism market, the aim of improving a destination's marketing effectiveness and efficiency involves adopting the appropriate approaches and using the adequate tools by DMOs. The aim of this paper is to investigate the potential contribution of clustering approach in promoting tourism destinations.(author's abstract)
jest przedstawienie problemów marketingu i zarządzania ruchem turystycznym w Chalkidiki (północna Grecja). W regionie dominują małe i średnie przedsiębiorstwa hotelarskie, a ruch turystyczny charakteryzuje się dużą sezonowością. Poziom zarobków w branży turystycznej jest bardzo niski, godziny pracy są długie a znaczna część przedsiębiorstw oparta jest głównie na pracy rodziny. W artykule dokonano analizy funkcjonowania reprezentatywnego przedsiębiorstwa Kalimeria. Jako metody badawcze wykorzystano obserwację oraz wywiady z pracownikami. W wyniku badań stwierdzono, że rozwój produktu turystycznego małych przedsiębiorstw turystycznych jest uwarunkowany pomocą lokalnych władz.(abstrakt autora)
Twórcy
  • Tourism Industry Management Department, TEI of Crete, Greece
  • School of Sport, Leisure & Travel, Buckinghamshire New University, UK.
Bibliografia
  • J. King, Destination Marketing Organizations - Connecting the Experience Rather than Promoting the Place, Journal of Vacation Marketing, Vol. 8 (2), 2002, pp. 105-108.
  • N. Scott, N. Parfitt, E. Laws, Destination Management: Co-operative Marketing, a Case Study of the Port Douglas Brand, in: Tourism in the twenty-first century; lessons from experience, ed. B. Faulkner, G. Moscardo, E. Laws, Continuum, 2000, pp. 198-221.
  • C. Kaspar, C. Laesser, Systems Approach, in: Tourism Marketing Handbook, ed. S.F. Witt & L. Mountinho, Prentice-Hall, 1994.
  • A. Poon, Tourism, Technology and Competitive Strategies, 4th edition, CAB International, 2002.
  • S.Pike, Destination Marketing Organizations, Elsevier 2004.
  • Tourism Local Systems and Networking, ed. L. Lazzeretti, C. Petrillo, Elsevier, 2006.
  • V.T.C. Middleton, with R. Hawkins, Sustainable Tourism: A Marketing Perspective, 3rd edition, Butterworth-Heinemann 2002.
  • M. Porter, On Competition: A Harvard Business Review Book, Harvard Business School Publishing, 1998
  • C.M. Hall, Rural Wine and Food Tourism Cluster Network Development. in: Rural Tourism and Sustainable Business, ed. D. Hall, I. Kirkpatrick and M. Mitchell, Channel View Publications 2005, pp. 149-164.
  • E.J. Michael, Tourism Micro-clusters, "Tourism Economics" 2003, Vol. 9(2), pp. 133-145.
  • M. Novelli, B. Schmitz, T. Spencer, Networks, clusters and innovation in tourism: A UK experience, "Tourism Management" 2006, Vol. 27 (6), pp. 1141-1152.
  • G. Saxena, Relationships, Networks and the Learning Regions: Case Evidence from the Peak District National Park, "Tourism Management" 2005, Vol. 26(2), pp. 277-289.
  • R. Tinsley, P. Lynch, Small Business Networking and Tourism Destination Development: A Comparative Perspective, "The International Journal of Entrepreneurship and Innovation" 2007, Vol. 8(1), pp. 15-27.
  • P. Kokkonen, A. Tuohino, The Challenge of Networking: Analysis of Innovation Potential in Small and Medium-sized Tourism Enterprises, "The International Journal of Entrepreneurship and Innovation" 2007, Vol. 8 (1), pp. 44-52.
  • A. Lemmetyinen, F. Go, The Key Capabilities Required for Managing Tourism Business Networks, "Tourism Management" 2009, Vol. 30 (1), pp. 31-40.
  • M. Soteriades, V. Avgeli, Promoting Tourism Destinations: a Strategic Marketing Approach, "Tourism: an International Interdisciplinary Journal" 2007, Vol. 55(3), pp. 335-345.
  • P. Braun, Networking Tourism SMEs: e-commerce and e-marketing Issues in Regional Australia, "Information Technology & Tourism" 2002, Vol. 5(1), pp. 13-23.
  • Information and Communication Technologies in Tourism, ed. M. Hitz, M. Sigala, and E. Murphy, Springer, 2006.
  • N. Mistilis, R. Daniele, Challenges for Competitive Strategy in Public and Private Sector Partnerships in Electronic National Tourist Destination Marketing Systems, "Journal of Travel & Tourism Marketing" 2005, Vol. 17 (4), pp. 63-73.
  • D. Getz, T. Andersson, M. Larson, Festival stakeholder roles: concepts and case studies, "Event Management" 2007, Vol. 10 (2-3), pp. 103-122.
  • C. Bernini, Convention Industry and Destination Clusters: Evidence from Italy, "Tourism Management" 2009, Vol. 30 (6), pp. 878-889.
  • D. Getz, G. Brown, Critical Success Factors for Wine Tourism Regions: a Demand Analysis, "Tourism Management" 2006, Vol. 27 (1), pp. 146-158.
  • E. Wickens, M. Soteriades, Crucial Success Factors for Clusters in the Context of Rural Tourism: Lessons from the Greek Experience. 3rd Integrated Relational Tourism International Scientific Conference, ARCES University College, Palermo University & Helwan University, Cairo, Egypt, 24-26 October 2009
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171261169

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.