PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 2 | 185--195
Tytuł artykułu

Strategiczny aspekt sieci gospodarczych na przykładzie branży motoryzacyjnej

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wyzwaniem dla przedsiębiorstw na początku nowego wieku jest globalizacja. Zmienia ona zasadniczo zakres, intensywność i metody konkurencji. Jest jednocześnie przyczyną i rezultatem tworzenia nowych form rozwoju przedsiębiorstw i metod zarządzania nimi. Jedną z takich form jest sieć. Sieci powstają w wyniku poziomych i pionowych aliansów. Podmioty wchodzące w skład sieci mogą pełnić różne role - partnera, lidera. W związku z tym między elementami tworzącymi strukturę sieci mogą występować różne relacje, obejmujące nie tylko konkurencję, ale i kooperację i kontrolę. Do analizy takich układów i ich strategii nie można stosować modeli rynków ekonomii głównego nurtu. Stąd próba przybliżenia kilku współczesnych modeli i związanych z nimi strategii, opisywanych w literaturze i, zdaniem autorki, mogących znaleźć zastosowanie w analizie struktur sieciowych i ich strategii. Branżą, w której dostrzeżono możliwości zastosowań, jest branża motoryzacyjna dlatego, że przemysł samochodowy jest wiodącą gałęzią przemysłu w zakresie wdrażania podejścia sieciowego, a stymulatorem jego rozwoju jest wzrost międzynarodowych powiązań. Problemy globalizacji, internacjonalizacji i sieci pokrywają się w dużym stopniu, a branża motoryzacyjna może być tego świetnym przykładem. (fragment tekstu)
EN
To sum up, the issues of internationalization and the problems of networks are mutually inclusive. Strategies of internationalization are related to the kind of network being created. As a result of globalization and network development, new manners of interpreting competitive strategies emerge, among others the concept of a modular approach. Models of company activity and various models of profit from the position in the chain of value constitute a reference to the modular approach. Combined understanding of the models of activity, assets and relations allows for creation of a model of branch evolution. Automobile manufacturers create a global network of combined business entities, The main reason for the above is strengthening worldwide competitiveness, hence the examples presented today have been taken from automotive industry. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
185--195
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Freitag, M., Formuła Toyoty, Manager Magazin 2005, nr 2
  • Green, D., Walka dostawców o przetrwanie - komentarz, Price WaterhouseCoopers, 2002
  • Hartman A., Sifonis J., Kador J., E-biznes. Strategie sukcesu w gospodarce Internetowej, Wydawnictwo K.E.LIBER, Warszawa 2001
  • M.F., Przyczyny i skutki fuzjomanii, Zarządzanie na Świecie 1999, nr 8
  • McGahan, A. M., [2005], Ewolucja branży, Harvard Business Review - Polska, nr 1.
  • Morska A., Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
  • Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002
  • Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwój przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 1996
  • Skawińska E., Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań
  • Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku, PWE, Warszawa 2000
  • Wiatrak A.P., Organizacje sieciowe - istota ich działania i zarządzania, Współczesne Zarządzanie 2003, nr 3
  • Zimniewicz S., Koncentracja i dekoncentracja w globalnym świecie, Współczesne Zarządzanie 2004, nr 2
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171261439

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.