PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 4(20) | 43--55
Tytuł artykułu

Wyzwania dla rozwoju przedsiębiorstw turystycznych w dobie gospodarki opartej na wiedzy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Challenges for Tourist Enterprises Developmnt in Times of Knowlegde Based Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwój współczesnych gospodarek staje się coraz bardziej zależny od ciągłego efektywnego generowania, nabywania, rozpowszechniania i stosowania wiedzy i informacji, a także wprowadzania innowacji. Niektórzy autorzy twierdzą, że obecnie jesteśmy świadkami "drugiego napędu cywilizacyjnego"1, w którym rozrastają się sektory oparte na składnikach niematerialnych. Gospodarka oparta na wiedzy (dalej GOW) w nauce o organizacji i zarządzaniu najczęściej wiąże się z koncepcją knowledge management, czyli zarządzana wiedzą. Idea ta pojawiła się w Stanach Zjednoczonych w 1987 roku na konferencji Managing the Knowledge Assets into 21 st Century. Następnie została nagłośniona przez Japończyków - I. Nonakę i H. Takeuchi'ego - którzy w książce The Knowledge - Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation (1995) podkreślali nie tyle konieczność gromadzenia, przetwarzania i wykorzystania wiedzy oraz właściwego przepływu informacji w przedsiębiorstwie, ile tworzenia nowej wiedzy i innowacji. (abstrakt oryginalny)
EN
The objective of the hereby paper is to discuss the concept of knowledge based economy (KBE) and to identify the influence of its development on tourist enterprises functioning. The analysis of Polish and international professional literature was performed as well as the synthesis resulting in identifying the most important operations conducted by tourist enterprises focused on upgrading competitiveness in times of KBE. KBE imposes changes in tourist business model from a functional into a process oriented one which is possible, among others, by means of virtual organization model implementation together with the system of participation management in a tourist enterprise. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • N. Leiper, Are Destinations 'the Heart of Tourism'? The Advantages of an Alternative Description, "Current Issues in Tourism" 2000, nr 3(4), s. 364.
  • T. Kesić, I. Pavlić, Tourism Destination Image Formation - The Case Of Dubrovnik, Croatia, Tržište, University of Zagreb, Faculty of Economics & Business, vol. XXIII, 2011, s. 9.
  • A. Zaborska, Co znaczy wyraz "destynacja" i czy jest on poprawny?, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Gdański, www.polonistyka.fil.ug.edu.pl/pl/porady_-jezykowe, 27.11.2011.
  • S. Page, J. Connell, Tourism. A Modern Synthesis, Cengage Learning EMEA, 2009, s. 357.
  • N. Leiper, Tourism Management, Frenchs Forest: Pearson Education Australia, 2004, s. 128.
  • A. Ispas, The Tourism Destination Marketing - a Mandatory Course for the Students of Tourism, w: "Annals of the University of Oradea, Economic Science Series" 2008, vol. 4, s. 919.
  • F. Schiebuhr, Films & TV Series as a Destination Marketing Tool: The Example of Corn-wall and Rosamunde Pilcher Films, School of Services Management, Bournemouth Universi- ty/Universidad Rey Juan Carlos, Madryt 2010, s. 15-16.
  • P. Keller, Destination Marketing: Strategic Areas of Inquiry, w: From Destination to Destination Marketing and Management. Designing and Repositioning Tourism Products, red. M. Manente, M. Cerato, Venice: Ca' Foscarina University, CISET Series 2000, s. 35.
  • H.R. Müller, Stretegien bei der Bildung Marktfähiger Destinationen, St. Gallen 1998, s. 355.
  • M. Manente, Destination Management and Economic Background: Defining and Moni-toring Local Tourist Destinations, International Conference Measuring Tourism Economic Con- tribution at Subnational Levels, Malaga, Hiszpania, 29-31 października 2008, s. 5.
  • A. Hartl, Developing Marketing Strategies for Tourism Destination in Peripheral Areas of Europe: the Case of Bornholm, Bournemouth University in Collaboration with Centre for Regional and Tourism Research, Bornholm, Dania 2003, s. 42.
  • M.J. Lamont, Wheels of Change: a Model of Whole Tourism Systems for Independent Bi-cycle Tourism, Proceedings of Re-creating Tourism: New Zealand Tourism and Hospitality Re-search Conference, Hanmer Springs, Lincoln University, Christchurch 3-5 grudnia, Nowa Zealandia 2008, s. 5.
  • J.R.B. Ritchie, G. Crouch, The Competitive Destination: A Sustainability Perspective, "Tourism Management" 2000, nr 21(1), s. 1.
  • N. Leiper, Are Destinations 'the Heart of Tourism'? The Advantages of an Alternative Description, "Current Issues in Tourism" 2000, nr 3(4), s. 364.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171261529

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.