PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 1(17) | 100--108
Tytuł artykułu

Challenges of Managing and Marketing Small Accomodation Units - Evidence from a Greek Destination

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Wyznania marketingu i zarządzania w małych przedsiębiorstwach hotelarskich. Analiza przypadku Grecji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie problemów marketingu i zarządzania ruchem turystycznym Chalkidiki (północna Grecja). W regionie dominują małe i średnie przedsiębiorstwa hotelarskie, a ruch turystyczny charakteryzuje się dużą sezonowością. Po-ziom zarobków w branży turystycznej jest bardzo niski, czas pracy jest długi, a znaczna część przedsiębiorstw opiera się głównie na pracy rodziny. W artykule dokonano analizy funkcjonowania reprezentatywnego przedsiębiorstwa Kalimeria. Jako metody badawcze wykorzystano obserwację oraz wywiady z pracownikami. W wyniku badań stwierdzono, że małe i średnie przedsiębiorstwa turystyczne korzystają z narzędzi marketingu jedynie w bardzo ograniczonym zakresie.(abstrakt autora)
EN
The purpose of this paper is to explore a number of marketing and management is-sues concerning the hospitality industry in Chalkidiki, a Greek destination. Tourism industry in Greece including Chalkidiki is dominated by a myriad of micro tourism and hospitality businesses. Seasonality, low pay, unsociable working hours are some of the key features of the accommodation sector in this destination. Another feature is that Small Accommodation Units (SAUs) in Chalkidiki rely on family members for labour. Employees often lack training and are expected to be "multi-skilled‟ in the delivery of the tourist product. Research also shows that SAUs are less likely to invest in marketing and prefer to adopt a "DIY approach‟ (Seaton and Bennett, 2001). The paper concludes that SAUs, such as self catering units, lack marketing knowledge that would allow them access to the global market and need institutional support if they are to continue to pro-vide a quality product and achieve a sustainable competitive advantage.(author's abstract)
Rocznik
Numer
Strony
100--108
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • A. Seaton, M. Bennett, Marketing Tourism Products: Concepts, Issues, Cases, Thomson Learning, London 2001.
  • S. Page, P. Forer, G.R. Lawton, Small Business Development and Tourism, "Journal of Tourism Management" 1999, vol. 20 (4), pp. 435-459.
  • A. Morrison, M. Rimmington, C. Williams, Entrepreneurship in the Hospitality, Tourism and Leisure Industries, Butterworth Heinemann, Oxford 1999, p. 400.
  • The Economic Geography of the Tourist Industry, ed. E. Ioannides, K. Debbage, Routledge, London 1998, pp. 235-255.
  • H. Dahles, Small Businesses in the Indonesian Tourism Industry: Entrepreneurship or Employment, in: Tourism and Small Entrepreneurs, Development, National Policy and Entrepre-neurial Culture: Indonesian Cases, ed. H. Dahles, K. Bras, Cognizant, 1999, pp. 20-34
  • Tourism Passport to Development? Perspectives on the Social and Cultural Effects of Tourism in Developing Countries, ed. E. de Kadt, Oxford University Press, 1984.
  • Embracing and Managing Change in Tourism - International Case Studies, ed. E. Laws, Routledge, London 1998, pp. 324-346
  • B. McKercher, B. Robbins, Business Development Issues Affecting Nature-based Tourism Operators in Australia, "Journal of Sustainable Tourism" 1998, vol. 6, No. 2, pp. 173-188.
  • D. Buhalis, C. Cooper, Competition or Co-operation? Small and Medium Sized Tourism Enterprises at the Destination, in: Embracing and Managing Change in Tourism - International Case Studies, ed. E. Laws, Routledge, 1998, pp. 324-346
  • H. Dahles, Tourism and Small Entrepreneurs in Developing Countries: A Theoretical Perspective, in: Tourism and Small Entrepreneurs, Development, National Policy and Entrepre-neurial Culture: Indonesian Cases, ed. H. Dahles, K. Bras, Cognizant, 1999, pp. 1-19.
  • E. Wickens, The Sacred and the Profane: A Tourist Typology, "Annals of Tourism Re-search" 2002, vol. 29, No. 3, pp. 834-851.
  • E. Wickens, Being not Looking: Beyond the Tourism Brochure for Greece, in: Niche Tourism: Current Issues, Trends and Cases, ed. M. Novelli, Elsevier, 2004.
  • M. Friel, Marketing Practice in Small Tourism and Hospitality Firms, "International Journal of Tourism Research" 1999, vol. 1, pp. 97-109.
  • N. Dritsakis, Co-integration analysis of German and British Tourism Demand for Greece, "Journal of Tourism Management" 2004, vol. 25, pp. 111-119;
  • G. Lazaridis, E. Wickens, E. Us, and the others, The experiences of different ethnic minorities in the Greek cities of Athens and Thessaloniki, "Annals of Tourism Research" 1999, vol. 26, No. 2, pp. 632-655;
  • S. Page, P. Forer, G.R. Lawton, Small Business Development and Tourism, "Journal of Tourism Management" 1999, vol. 20, No. 4, pp. 435-459.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171261951

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.