PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 296 Kryzys finansowy a programowanie rozwoju jednostek przestrzennych | 327--337
Tytuł artykułu

Znaczenie centrów handlowych dla funkcjonowania jednostek osadniczych w strefie zewnętrznej metropolii w województwie śląskim

Warianty tytułu
Impact of Shopping Centers for the Functioning of Settlement Units in the Outer Metropolitan Area in Upper Silesian Voivodeship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Centra handlowe zaczęły powstawać w Polsce w latach 90. XX wieku. Województwo śląskie ze względu na wysoki stopień urbanizacji, koncentracji ludności i miast oraz warunki dochodowe doświadczyło bardzo dynamicznej ekspansji zagranicznych sieci handlowych, lokujących nowoczesne obiekty wielkopowierzchniowe: supermarkety, hipermarkety oraz centra handlowe, w miastach aglomeracji. W ciągu ostatnich 10 lat sieć handlu detalicznego aglomeracji uległa diametralnej zmianie strukturalno-jakościowej. Szczególny wpływ na przeobrażenia jednostek osadniczych mają funkcjonujące centra handlowe, zarówno w samej aglomeracji, jak i w jej zewnętrznej strefie, powodując zmiany dotychczasowej struktury przestrzenno-społecznej.(abstrakt oryginalny)
EN
From the 90s of the XXth century we can observe the dynamic opening of trade centers located both in city centers and in downtowns. This is a result of feedback between the change of consumers' needs and behaviors and new possibilities in trade. Consumers are more and more concerned about the convenience of shopping and they want to take advantage of promotion, a lot of events and special atmosphere of trade centers. For those reasons a suitable location of a trade centre good accessibility and proper identity system are needed. An important issue is the impact of shopping centers in the settlement units located in the outer metropolitan area.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Gachowski M., Kwestia celowości i istnienia centrum miasta w warunkach transformacji społeczno- -urbanistycznej, [w:] Przemiany struktury przestrzennej miast w sferze funkcjonalnej i społecznej, red. J. Słodczyk, WUO, Opole 2004.
  • Makowski G., Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego, Wyd. TRIO, Warszawa 2003.
  • Maleszyk E., Rynek i konsumpcja. Raporty z badań - rok 2000, IRWIK, Warszawa 2001.
  • Mańkowska-Dudek S., Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie, [w:] Nowe przestrzenie w mieście ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006.
  • Mruk H., Pilarczyk B., Przesłanki rozwoju miejskich centrów handlowych, Materiały konferencyjne, AE Poznań, Poznań 2001.
  • Impact of Large Foodstores on Market Towns and District Centres, London 1994.
  • Otto A., Galerie handlowe nie muszą zabijać miast, International Council of Shopping Centers Project, Barcelona 2009.
  • Pawlak M., Od pierwszej do czwartej generacji,, "Home & Market" 2003, nr 3.
  • Pawlak M., 2003, Prestiż inwestora, dobra lokalizacja, dobór najemców. Wywiad z Y. Reshefem, twórcą Galerii Mokotów, "Home & Market" 2003, nr 3.
  • Pawlak M., Centra Handlowe w Polsce. Od pierwszej do czwartej generacji, Home & Market 2004, marzec.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171263567

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.