Warianty tytułu
Corporate Social Responsibility in Tertiary Schools, Based on Gdansk University Analysis
Języki publikacji
Abstrakty
Celem niniejszej pracy jest ocena odpowiedzialności społecznej Uniwersytetu Gdańskiego na tle innych szkół wyższych oraz w odniesieniu do wytycznych Fundacji Rektorów Polskich dotyczących Corporate Social Responsibility (CSR), porównując obszar wytycznych z zakresem CSR wynikającym z definicji Komisji Europejskiej. Celami szczegółowymi jest omówienie przesłanek decydujących o odpowiedzialności społecznej w przypadku UG oraz zdefiniowanie narzędzi i przedsięwzięć umożliwiających zwiększenie zakresu i poziomu CSR w omawianej szkole wyższej. Ocena została dokonana w oparciu o analizę definicji CSR, dobrych praktyk społecznej odpowiedzialności dla szkół wyższych oraz przegląd mechanizmów CSR stosowanych w polskich i zagranicznych uczelniach. Właściwe rozumienie terminu determinuje trafność i skuteczność rozwiązań w jego zakresie. Kontrowersje wokół definicji nasuwają zaś różnice poglądów w zależności od środowiska, sektora czy nurtu. Celem ujęcia możliwie pełnego zakresu odpowiedzialności społecznej przytoczono trzy definicje, w tym jedną Komisji Europejskiej. Omówione zostały korzyści, jakie niesie realizacja tej koncepcji zarówno dla samego przedsiębiorstwa, jak i społeczeństwa. Podkreślono zasadność stosowania CSR w szkołach wyższych nawiązując do obowiązujących w Polsce wytycznych. Analiza rozwiązań stosowanych w aspekcie społecznej odpowiedzialności pozwała na wysunięcie tezy, iż Uniwersytet Gdański jest uczelnią społecznie odpowiedzialną. Porównanie narzędzi tej uczelni i innych a Polsce i zagranicą pozwoliło wyróżnić sfery wymagające poprawy czy też umożliwiające skuteczniejsze wdrażanie polityki społecznej odpowiedzialności. (abstrakt oryginalny)
The aim of this paper is to analyze Gdansk University CSR in comparison to other tertiary schools achievements in this matter, referring to best practices published by Polish Rectors Foundation as well as European Commission definition of the CSR. Definitions and advantages analysis have been enclosed to evaluate if tertiary schools should apply this policy. Tools and enterprises of many polish and foreign universities helping them fulfill the policy have been compared to evaluate if Gdansk University is socially responsible and what could be done to obtain the higher level of CSR in this tertiary school. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
269--281
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Gdański
Bibliografia
- Adamczyk J. (2009), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
- Filek J. (2006), Green Paper [w:] Społeczna odpowiedzialność biznesu, Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji, Warszawa.
- Sójka J. (2003), Czy należy ukrywać strategiczny wymiar etyki?, [w:] Europejskie standardy etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu. W, Gasparski (red), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
- Sosnowski J. (2008), Społeczna odpowiedzialność organizacji gospodarczych. Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa im prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, Kielce.
- Bem K. (2008), Motywy zaangażowania społecznego biznesu i płynące z lego korzyści, [w:] Społeczna odpowiedzialność organizacji gospodarczych, J. Sosnowski, (red), Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa im prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, Kielce.
- Freeman E.R., Harrison J.S., Wicks A.C., Parmar B.L., Simone de Colle (2010), Stakeholder Theory: The State of the Art, Cambridge University Press, Cambridge.
- Young S. (tłum.) Kisiel W. (2005), Etyczny Kapitalizm, METAmorfoza, Wrocław.
- Sułek M. (2008), Odpowiedzialność Społeczna i Moc Socjologiczna przedsiębiorstwa, [w:] Społeczna Odpowiedzialność Organizacji Gospodarczych, J. Sosnowski (red), Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa im E. Lipińskiego w Kielcach, Kielce.
- Jan Paweł II (1988), Sollicitudo rei socialis, "Ład", nr 12.
- Kisił A. (2008), Zarządzanie przez odpowiedzialność, Polski Druk Sp. z o.o., Warszawa.
- Rok B. (2004), Odpowiedzialny biznes w odpowiedzialnym świecie. Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego biznesu, Warszawa.
- Dobre praktyki w szkołach wyższych (2007), uchwalone przez Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich 26 kwietnia 2007; Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Fundacja Rektorów Polskich, Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Snarski T. (listopad 2009), W stronę odpowiedzialności i sukcesu zbiorowego, Gazeta Uniwersytecka.
- Iwanowska A. (2004). Zaangażowanie niepaństwowych uczelni wyższych w rozwój lokalny i regionalny w latach transformacji, [w:] Edukacja jako czynnik rozwoju społeczności lokalnych małych miast. Rola niepaństwowych uczelni wyższych w rozwoju lokalnym, A. Iwanowska (red.). Wyższa Szkoła Humanistyczna im. A. Gieysztora, Pułtusk.
- Leja K. (2009), Społeczna odpowiedzialność uczelni, "Nauka i szkolnictwo wyższe", nr 1.
- Mistrela M. (2010), Promowanie Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa poprzez Edukację, [w:] Społeczna Odpowiedzialność Organizacji, Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska (red), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
- Schwalbach J., Schwerk A. (2008), Corporate Responsibility in der Akademischen Lehre. Systematische Bestandsanfnahme und Handlungsempfehlungen fur ein Curriculum, Berlin.
- Miąskiewicz M., Polskie Forum Obywatelskie, http://www.pfo.net.pl/iv-kongres-o-bywatelski/sprawozdania/216-jakie-szkolnictwo-wyzsze-po-roku-2030, w dniu 04.05.2010.
- Burda-Swierz K., Społeczna odpowiedzialność uczelni wyższych w Polsce. Przykłady, strategie, możliwości..., www.spolecznieodpowiedzialni.pl z dnia 26.04.2011.
- Strona internetowa Uniwersytetu Gdańskiego http://www.ug.gda.pl/pl/dz_org/pra-wo/us/1998/misja.htm.
- Leja K.. Uniwersytet Społecznie Odpowiedzialny - przykład AGH, http://www.e-mentor.edu.pl/31,668,Uniwersytet_spolecznie_odpowiedzialny_-_przy-klad_AGHl.html w dniu 14.05.2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171263657