PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2002 | nr 1 | 52--57
Tytuł artykułu

Dlaczego Zjednoczona Europa nie chce efektywnego rynku kapitałowego

Warianty tytułu
Why the United Europe Does not Want an Efficient Capital Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W historii Unii Europejskiej tylko dwukrotnie po uzgodnieniu tekstu dyrektywy pomiędzy przedstawicielami Parlamentu Europejskiego a reprezentantami krajów członkowskich, Parlament zdecydował się na odrzucenie tekstu dyrektywy podczas głosowania. Ostatni taki przypadek miał miejsce 4 lipca 2001 r., kiedy Parlament odrzucił Dyrektywę o przejęciach na rynku kapitałowym (Takeover Directive). Była to jedna z najdłużej przygotowywanych regulacji - prace nad Dyrektywą o przejęciach trwały ponad dwanaście lat. Presja fuzji i przejęć jest swoistym mechanizmem kontroli, którą siły rynku sprawują nad menedżerami przedsiębiorstwa notowanego na giełdzie, zwłaszcza gdy akcjonariat przedsiębiorstwa jest mocno rozdrobniony. W przypadku istnienia głębokiego rynku kapitałowego oraz przejrzystych i skutecznych przepisów regulujących fuzje i przejęcia, presja przejęcia spółki jest wystarczająco wysoka, aby menedżerowie pamiętali o niej przy podejmowaniu decyzji zarządczych. W ten sposób rynek oddziałuje na ich zachowania, co prowadzi do wzrostu efektywności gospodarki. Jeżeli dodatkowo przepisy dotyczące fuzji i przejęć zapewniają równe traktowanie wszystkich inwestorów, w tym drobnych inwestorów mniejszościowych, to zwiększa się także efektywność samego rynku kapitałowego. Po przeanalizowaniu dyrektywy nietrudno wskazać te jej postanowienia, które wzbudzały najwięcej kontrowersji. Chodzi oczywiście o obowiązek zapewnienia wyjścia z inwestycji akcjonariuszom mniejszościowym spółki przejmowanej (obowiązek ogłoszenia wezwania) oraz ograniczenie możliwości podejmowania przez zarząd spółki - celu obrony przed przejęciem. Wydaje się, że przy wprowadzeniu dyrektywy najwięcej straciłyby Niemcy. (abstrakt oryginalny)
EN
In the entire history of the European Union, only twice has the text of a directive, previously negotiated between European Parliament and the member state representatives, been rejected in the Parliament voting. One of these occasions was the voting on 4 July 2001, when the Parliament rejected the Takeover Directive. The Directive had taken twelve years to draft; one of the longest periods spent at elaborating a directive. The pressure of a potential merger or takeover constitutes a mechanism which allows market forces to control the management of a listed company, particularly when shares are diffused. In sufficiently deep capital markets, regulated by transparent merger and acquisition regulations, the pressure is strong enough for managers to mind when making management decisions. Thus the market affects managers' behaviour, contributing to the overall efficiency of the company. If, additionally, those regulations ensure equal treatment of all investors, including small minority ones, the efficiency of the very capital market is increased. Looking at the above mentioned directive, it is not difficult to point to those of its provisions which have raised controversy. They relate to the requirement that minority investors be allowed to withdraw from the investment in the targeted company (the obligation to announce a call) and restrictions on the activities by company management aimed at defending the company against the takeover. The country which seems to stand to lose the most by adopting such a directive is Germany. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
52--57
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171264599

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.