PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 24 | 3505--517
Tytuł artykułu

Wartość dla klienta w ujęciu prakseologicznym - założenia teoretyczne i metody badawcze

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Value for the Customer and Praxeology - Theoretical Assumptions and Research Methods
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł jest poświęcony koncepcji wartości dla klienta wyłaniającej się z prakseologicznych założeń teorii działania szkoły neoaustriackiej, kładącej nacisk na celowość działania konsumentów wykorzystujących ograniczone zasoby pieniądza i czasu dla osiągania celów wynikających z subiektywnych skal wartości (preferencji). Prakseologiczne załoŜenia racjonalności są najbliższe koncepcji wartości dla klienta wykorzystywanej w marketingu relacji. Zostały przedstawione teoretyczne załoŜenia podejścia środków-celów wynikające z tradycji naukowej szkoły neoaustriackiej w relacji do tradycyjnego podejścia badawczego związanego z techniką laddering. Scharakteryzowano równieŜ załoŜenia dwóch podejść badawczych najsilniej związanych z koncepcją wartości w tej szkole: analiza stanów kontrfaktycznych (i eksperymenty mentalne) oraz zmodyfikowane podejście środków-celów.(oryginalny abstrakt)
EN
The objective of the paper is to outline the concept of value for the consumer that appears from praxeological assumption of neo-Austrian economic school. The praxeological school stresses the intentions of individual economic decision-makers, in which consumer uses limited resources like money and time for achieving the goals based of the subjective value scaling (preferences). The praxeological assumptions of rationality are the closest to the customer value concept used in relationship marketing. The paper presents the theoretical assumptions of means-end, coming from the scientific tradition neo-Austrian economic school in the relation to the traditional research approach of laddering technique. There are also characterized the assumptions of the research approaches strongly linked to value concept in neo-Austrian economic school: comparative- counterfactual analysis (and mental experiments) and modified means-end chain approach.(abstract original )
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • M. Łapczyński, Wartość dla klienta w literaturze marketingowej - przegląd koncepcji i definicji, w: Wartość dla klienta w układach rynkowych. Aspekty metodologiczne, red. A. Sagan, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2010.
  • V.A. Zeithaml, Consumer perceptions of price, quality and value: a means-end-model and synthesis of evidence, "Journal of Marketing" 1988, No. 52 (3).
  • R.T. Rust, R.L. Oliver, Service quality: Insights and managerial implications from the frontier, w: Service quality: New directions in theory and practice, red. R.T. Rust, R.L. Oliver, California Sage 1994.
  • A. Walter, T. Ritter, H.G. Gemunden, Value creation in buyer-seller relationship: Theoretical considerations and empirical results from a supplier's perspective, "Industrial Marketing Management" 2001, No. 30 (4).
  • R.B. Woodruff, Customer value: The next source for competitive advantage, "Journal of the Academy of Marketing Science" 1997, No. 25 (2).
  • R. Sanchez-Fernandez, M.A. Bonillo-Iniesta, Consumer perception of value: literature review and a new conceptual framework, "Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behaviour" 2006, No. 19.
  • M.N. Rothbard, Individualism and the philosophy of the social sciences, San Francisco Cato Institute 1979, s. 31-43.
  • L. Von Mises, Human action, Routledge, 2001, s. 48.
  • L.J. Sechrest, Praxeology, economics and law:Issues and implications, "The Quarterly Journal of Austrian Economics" 2004, No. 7 (4), s. 28.
  • J.G. Hulsman, Facts and counterfactuals in economic law, "Journal of Libertarian Studies" 2003, No. 17 (1), s. 71.
  • J. Antonakis, S. Bendahan, P. Jacquart, R. Lalive, On making causal claims: A review and recommendations, "The Leadership Quarterly" 2010, No. 21, s. 1086-1120.
  • L. Von Mises, Human action..., s. 248.
  • T. Kuhn, A function for thought experiments, w: Scientific Revolutions, ed. I. Hacking, Oxford: Oxford University Press 1981, s. 6-27.
  • P.D. Aligica, A.J. Evans, Thought experiments, counterfactuals and comparative analysis, "Review of Austrian Economics" 2009, No. 22, s. 225-239.
  • C. Ragin, The comparative method: Moving beyond qualitative and quantitative strategies, Princeton University Press, Princeton 1987.
  • T. Reynolds, J. Gutman, Laddering theory, method, analysis and interpretation, "Journal of Advertising Research" 1988, luty-marzec, s. 11-31.
  • S.F. Vargo, R.F. Lusch, Service-dominant logic: continuing the evolution, "Journal of the Academy of Marketing Science" 2008, No. 36.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171264973

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.