PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 5 | 32--39
Tytuł artykułu

Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu

Warianty tytułu
Research Problems and Hypotheses in Management Sciences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kompetencje metodologiczne naukowców określonej dziedziny są warunkiem jej rozwoju i utrzymania wysokiego poziomu prac badawczych. Mając na uwadze różnorodność paradygmatów i bogactwo narzędzi potrzebnych do analizy i pomiaru zjawisk będących przedmiotem badań w naukach o zarządzaniu, warto wrócić do zasadniczych zagadnień współczesnej nauki. W artykule podjęto dyskusję dotyczącą metodologicznych podstaw nauki o zarządzaniu. Dokonano przeglądu różnych podejść i opinii naukowców oraz oceny praktyki badawczej, w tym m.in. relacji między problemem badawczym, celem i hipotezą we współczesnych projektach naukowych.(abstrakt oryginalny)
EN
The methodological competences of researchers in a specific area are essential for the development of that area as well as maintaining high standards of research. Considering the variety of paradigms and the wide range of instruments which are necessary for measuring and analysing the phenomena which are the subject of research in management sciences, it is worth going back to the fundamental issues of modern science. Thus, this paper discusses the methodological foundations of management sciences. This includes an evaluation of research practice as well as a review of various approaches and researchers' opinions regarding, among other things, the relationship between a research problem, the aim and the hypotheses in contemporary research projects.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
32--39
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Adamkiewicz-Drwiłło H.G., Drwiłło A., Współczesna metodologia nauk ekonomicznych, Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń 2008.
  • Apanowicz J., Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu, Gdynia 2000.
  • Babbie E. R., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • Ciesielski M., Model rozprawy habilitacyjnej w naukach o zarządzaniu, "Przegląd Organizacji" 2011 nr 10.
  • Churchill G. A., Badania marketingowe: podstawy metodologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Hornowska E., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
  • Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011.
  • Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1991.
  • Kucinski K., Metodologia nauk ekonomicznych: dylematy i wyzwania, Difin, Warszawa 2010.
  • Nowak S., Metodologia badan społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  • Popper K. R., Logika odkrycia naukowego, Fundacja Aletheia, Warszawa 2002.
  • Saunders M., Lewis P., Thornhill A., Research methods for business students, Financial Times Prentice Hall, Harlow 2009.
  • Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Książka i Wiedza, Warszawa 2006.
  • Witczak H., Natura i kształtowanie systemu zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • Witczak H., Problemy i twierdzenia naukowe, [w:] Podstawy metodologiczne prac doktorskich, M. Sławińska, H. Witczak (red. nauk.), PWE, Warszawa, 2012, s. 81-89.
  • Zimniewicz K., Kilka refleksji na temat hipotez w naukach o zarządzaniu, [w:] Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, M. Sławińska (red. nauk.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2006, s. 152-171.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171264985

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.