PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 5 | 60--76
Tytuł artykułu

Korzyści kooperencji - oczekiwania i efekty

Autorzy
Warianty tytułu
Benefits of Coopetition - Expectations and Effects
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kooperencja (jednoczesna współpraca i konkurencja między konkurentami) jest coraz powszechniejszym zjawiskiem w turbulentnym otoczeniu. Najwięcej relacji kooperencyjnych pojawia się w sektorach podatnych na globalizację, hiperkonkurencyjnych oraz zaawansowanych technologicznie. Literatura wskazuje nie tylko na zagrożenia, lecz także na korzyści płynące z kooperencji. Istnieje znaczna rozbieżność między korzyściami oczekiwanymi po kooperencji a korzyściami osiąganymi. Przedsiębiorstwa oczekują po kooperencji możliwości strategicznego rozwoju (np. korzyści rynkowe, innowacyjność), a zadowalają się doraźną redukcją kosztów.(abstrakt oryginalny)
EN
Coopetition (simultaneous cooperation and competition between competitors) is an increasingly common phenomenon in a turbulent environment. Most coopetitive relationships can be observed in hypercompetitive, globalized, and high-tech sectors. Literature indicates not only the risks but also the benefits of coopetition. There is a significant discrepancy between the expected benefits of the coopetition and the benefits achieved. Companies expect from coopetition to create strategic development opportunities (e.g. market and innovation benefits), however they settle with short-term cost reduction.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
60--76
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Axelrod R., The Evolution of Co-operation, Basic Books, 1984.
  • Bengtsson M., Kock S., "Coopetition" in Business Networks - Cooperate and Compete Simultaneously, "Industrial Marketing Management" 2000, Vol. 29, pp. 411-426.
  • Bieliński J., Rozwój sektorów we współczesnej gospodarce, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2006.
  • Boerner C. S., Macher J. T., Transaction Cost Economics: An Assessment of Empirical Research in Social Sciences, Mimeograph, Georgetown University, Washington DC 2005.
  • Brandenburger A. M., Nalebuff B. J., Co-opetition. 1. A Revolutionary Mindset that Combines Competition and Cooperation. 2. The Game Theory Strategy That's Changing the Game of Business, Currency, Doubleday, New York 1996.
  • Brandenburger A. M., Nalebuff B. J., The Right Game: Use Game Theory to Shape Strategy, "Harvard Business Review", July - August 1995, pp. 57-71.
  • Brito C., Costa de Silva S., When trust becomes the fourth "C" of cooperation, "The Marketing Review" 2009, Vol. 9, No. 4, pp. 289-299.
  • Camara G., Casari M., Cooperation among Strangers under the Shadow of the Future, "American Economic Review" 2009, Vol. 99, No. 3, pp. 979-1005.
  • Chen M.-J., Lin H.-Ch., Michel J. G., Navigating in a Hypercompetitive Environment: the Role od Action Aggressivemeness and TMT Integration, "Strategic Management Journal" 2010, Vol. 31, pp. 1410-1430.
  • Chetty S. K., Wilson H. I. M., Collaborating with Competitors to Acquire Resources, "International Business Review" 2003, Vol. 12, pp. 61-81.
  • Companies without borders. Collaborating to compete, The Economist Intelligent Unit, 2006.
  • Cygler J., Kooperencja - nowy typ relacji między konkurentami, "Organizacja i Kierowanie" 2007, nr 2, s. 61-77.
  • Cygler J., Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, Oficyna Wydawniczna SGH, Warszawa 2009.
  • Cygler J., Aluchna M., Marciszewska E., Witek-Hajduk M. K., Materna G., Koperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013.
  • D'Aveni R. A., Gunther R., Hypercompetitive Rivals. Competing in Highly Dynamic Environments, The Free Press, New York 1995.
  • Dietrich M., Transaction Cost Economics and Beyond. Towards a New Economics of the Firm, Routledge, London-New York 1994.
  • Dowling M. J., Roering W. D., Carlin B. A., Wisniewski J., Multifaceted Relationships Under Coopetition. Description and Theory, "Journal of Management Inquiry" 1996, Vol. 5, No. 2, pp. 155-167.
  • Ganguli S., Coopetition Models in the Context of Modern Business, "The ICFAI Journal of Marketing Management" 2007, Vol. VI, No. 4, pp. 6-16.
  • Guidice R. M., Vasudevan A., Duysters G., From" me against you" to "us against them": alliance formation based in inter-alliance rivalry, "Scandinavian Journal of Management" 2003, Vol. 19, pp. 135-152.
  • Hamel G., Prahalad C. K., Competing for the Future, Harvard Business School Press, Boston 1994.
  • Hamel G., Doz Y. L., Prahalad C. K., Collaborate with Your Competitors - and Win, "Harvard Business Review", January - February 1989, pp. 133-139.
  • Heide J. B., Miner A. S., The Shadow of the Future: Effects of Anticipated Interaction and Frequency of Contact on Buyer-Seller Co-operation, "Academy of Management Journal" 1992, Vol. 35, pp. 265-291.
  • [23] Hill Ch. W. L., Cooperation, Opportunism, and the Invisible Hand: Implications for Transaction Cost Theory, "Academy of Management Review" 1990, Vol. 15, No. 3, pp. 500-513.
  • Hunt S. D., Morgan R. M., Resource-Advantage Theory: A Snake Swallowing Its Tail or a General Theory of Competition, "Journal of Marketing" 1997, Vol. 61, pp. 74-82.
  • Jones G. R., Hill C. W. L., Transaction Cost Analysis of Strategy-Structure Choice, "Strategic Management Journal" 1988, Vol. 9, pp. 159-172.
  • Lado A. A., Boyd N. G., Hanlon S. C., Competition, Cooperation, And the Search for Economic Rents: A Syncretic Model, "Academy of Management Review" 1997, Vol. 22, No. 1, pp. 110-141.
  • Lechner Ch., Dowling M., Welpe I., Firm Networks and Firm Development: The Role of The Relational Mix, "Journal of Business Venturing" 2006, Vol. 21, pp. 514-540.
  • Luo Y., Coopetition in International Business, Copenhagen Business School Press, Copenhagen 2004.
  • New Patterns of Industrial Globalisation. Cross-Border Mergers and Acquisitions and Strategic Alliances, OECD, Paris 2001.
  • Shelling T. C., Micromotives and Macrobehavior, Norton, New York 2006.
  • van de Gevel A. J. W., From Confrontation to Coopetition in the Globalized Semiconductor Industry, Tilburg University, Tilburg 2000.
  • Williamson O. E., The Economic Institutions of Capitalism, The Free Press, New York 1987.
  • Williamson O. E., Comparative Economic Organization: The Analysis of Discrete Structural Alternatives, "Administrative Science Quarterly" 1991, Vol. 36, No. 2, pp. 269-296.
  • Witek-Hajduk M. K., Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, Oficyna Wydawniczna SGH, Warszawa 2010.
  • World Investment Report 2011, Non-equity Modes of International Production and Development, UNCTAD, New York 2011.
  • Zineldin M., Co-opetition: The Organisation of the Future, "Marketing Intelligence & Planning" 2004, Vol. 22, No. 7, pp. 780-789.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171264989

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.