PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 5 | 110--123
Tytuł artykułu

Motywy i bariery rozwoju sieci franczyzowych na rynku lokalnym vs. Zagranicznym

Warianty tytułu
Motives and Barriers of Franchise Development on Local vs. International Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Franczyza jako forma rozwoju przedsiębiorstwa (zarówno w wymiarze lokalnym, jak i zagranicznym) zyskuje na znaczeniu także na polskim rynku. Wynika to z relatywnego bezpieczeństwa tej koncepcji prowadzenia biznesu, a także formy ekspansji zagranicznej. Celem artykułu jest wskazanie głównych przesłanek internacjonalizacji systemów franczyzowych i porównanie głównych motywów oraz barier w rozwoju systemów franczyzowych zarówno na rynku lokalnym, jak i rynkach zagranicznych. W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród sieci franczyzowych zlokalizowanych w Polsce. Wykazano w nim istnienie silnej tendencji do rozwoju istniejących już sieci franczyzowych. W przypadku barier odczucia przedsiębiorstw były podobne, wskazując na znalezienie właściwego franczyzobiorcy jako największą trudność. Natomiast w zależności od obranego kierunku rozwoju motywy, jakimi kierują się sieci franczyzowe, okazały się odmienne. O ile rozwój na rynku lokalnym ma najczęściej charakter strategiczny, wynikając z obranej przez przedsiębiorstwo strategii, o tyle ekspansja na rynki zagraniczne cechuje się pasywnym podejściem wynikającym głównie z rozwoju na skutek otrzymywanych ofert od innych podmiotów gospodarczych. Tym samym można przypuszczać, że ekspansja zagraniczna rzadko jest priorytetowym elementem strategii sieci franczyzowych. (abstrakt oryginalny)
EN
Franchising as a form of business development (both locally and internationally) is becoming of great importance also in Polish market. It results from relative safety of this business concept, as well as an international expansion mode. The objective of the article is to indicate the most important premise of franchise internationalization and to compare main motives and barriers occurring during franchise growth process, both on local market and abroad. The article presents results of research conducted among Poland-based franchisors. It indicates that there is a strong tendency towards development among existing franchisors. In case of barriers responders' judgment was comparable, indicating that selecting appropriate franchisees creates most difficulties. As for motives it appeared that they differ depending on the expansion direction. Growth on local market is usually strategic in nature while foreign expansion is distinguished as passive approach resulting predominantly from received cooperation offers. It can be therefore assumed that international expansion is rarely an priority part of franchise development strategy. (short original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
110--123
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Aaby N. E., Slater S. F., Management Influences on Export Performance: a Review of the Empirical Literature 1978-88, "International Marketing Review" 1989, Vol. 6, No. 4.
  • Albaum G., Strandskov J., Duerr E., Dowd L., International Marketing and Export Management, Addison-Wesley, Workingham 1994.
  • Altinay L., Roper A., The entrepreneurial role of organizational members in the internationalization of a franchise system, "International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research" 2005, No. 3.
  • Cavusgil S. T., Naor J., Firm and Management Characteristics as Discriminators of Export Marketing Activity, "Journal of Business Research" 1987, Vol. 15, No. 3.
  • Czinkota M. R., Tivoli P., Ronkainen J. A., International Business, The Dryden Press, Chicago 1989.
  • Fonfara K. (red.), Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
  • Grzegorczyk W., Marketing na rynku międzynarodowym, Wolters Kluwer, Kraków 2009.
  • Hoffman R. C., Preble J. F., Global franchising: current status and future challenges, "Journal of Services Marketing" 2004, No. 2.
  • Johanson J., Vahlne J. E., The Internationalization Process of the Firm. A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments, "Journal of International Business Studies" 1977, Vol. 8, Iss. 1.
  • Johanson J., Vahlne J. E., The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership, "Journal of International Business Studies" 2009, Vol. 40.
  • Raport o rynku franczyzy w Polsce 2012, Profi System, 2012.
  • Raport zagraniczne sieci franczyzowe w Polsce, Arss, 2010.
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.
  • Sashi C. M., Karuppor D. P., Franchising in global markets: towards a conceptual framework, "International Marketing Review" 2002, No. 5.
  • Stoner J. A. F., Wankel C., Kierowanie, PWE, Warszawa 1997.
  • Welch L. S., Benito G. R., Petersen B., Foreign Operation Methods, Edward Elgar Publishing Ltd., Cornwall 2007.
  • Zhou S., Stan S., The Determinants of Export Performance: a Review of the Empirical Literature between 1987 and 1997, "International Marketing Review" 1998, Vol. 15, No. 5.
  • Ziółkowska M. J., Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu, Warszawa 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171264995

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.