PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 88 Gospodarka elektroniczna: wyzwania rozwojowe. T. 2 | 569--577
Tytuł artykułu

Znaczenie urządzeń mobilnych w eksploracji informacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Significance of Mobile Devices in Information Exploration
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wzrost potencjału technologicznego urządzeń przenośnych, służących komunikacji mobilnej, stał się jedną z wielu składowych wyznaczających kierunek zmian naszych zachowań, nawyków i oczekiwań w eksploracji informacji. Zjawisko to nasila się wraz z rosnącą popularnością i intensywnością eksploatacji wspomnianych urządzeń w życiu codziennym. Na rynek urządzeń mobilnych stymulująco działają również producenci, którzy dbając o utrzymanie poziomu sprzedaży, nieustannie rozszerzają zakres funkcjonalny swoich produktów. Coraz mocniej dostrzegalna jest miniaturyzacja elektroniki użytkowej, która w efekcie prowadzi do migracji technologii znanych z komputerów osobistych do urządzeń przenośnych. Z drugiej strony obserwujemy procesy integracji coraz większej liczby urządzeń w jednym, przy jednoczesnym zachowaniu bądź miniaturyzacji gabarytów. W konsekwencji telefony komórkowe uzyskują cechy urządzeń inteligentnych, stając się "smartfonami", a komputery osobiste są miniaturyzowane do postaci autonomicznych, dotykowych ekranów nazywanych tabletami. Granice funkcjonalne pomiędzy poszczególnymi kategoriami sprzętu stopniowo się zacierają, a jedyną cechą różnicującą stają się gabaryty, stąd coraz bardziej powszechne staje się wykorzystanie pojęcia ogólnego - "urządzenia mobilne". (fragment tekstu)
EN
Mobile urban environments present a challenge for mobile devices users, because they differ from static indoor contexts such as offices, meeting rooms, and lecture halls in many important ways. This reports research on users' attitudes toward and use of mobile devices and discusses the implications there have for the future evolution of information accessing devices and person to person communication devices. It also argues that the latter de-vices and their associated applications could provide much richer opportunities for communication behaviors than is currently available. The authors analyse the human information needs, some of the mobile technologies currently available and examine how users interacts with location-dependant information and services by own investigations of human behavior in an urban environment. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • Badania własne jakościowe i ilościowe, realizowane dla Politechniki Poznańskiej w ramach projektu "Zintegrowany system wspomagania dostępu do informacji w przestrzeni miejskiej", Politechnika Poznańska, Poznań, 2011.
  • Feldman V., Leveraging mobile media: cross-media strategy and innovation policy for mobile media communications, Springer, Heidelberg 2005.
  • Gałczyński J., Pertynencja jako wspólny cel użytkowników i pracowników informa-cji, w: Praktyka i teoria informacji naukowej i technicznej, Kwartalnik Polskiego Towarzystwa Informacji Naukowej 1996, nr 3(15), tom IV, s. 15-21.
  • Hansmann U., Pervasive computing: the mobile world, Springer, Heidelberg 2001.
  • Jankowski J., Technologia informacyjna dla prawników i administratywistów, Difin, Warszawa 2011.
  • Kisielecki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Placet, Warszawa 2004.
  • Kurkovsky S., Multimodality in Mobile Computing and Mobile Devices: Methods for Adaptable Usability, IGI Global, Hershey 2010.
  • Love S., Understanding mobile human-computer interaction, Elsevier, Oxford 2005.
  • Malara Z., Rzęchowski J., Zarządzanie informacją na rynku globalnym, C.H. Beck, Warszawa 2011.
  • Talukdar K.A., Mobile computing, McGraw-Hill, New Delhi 2010.
  • Poslad S., Ubiquitous computing: smart devices, environments and interactions, Wiley & Sons, London 2009.
  • Raport z badań Ericsson Consumer Lab 2011 zrealizowany przez Ericsson w 2011 r.
  • Raport z badań GemiusTraffic zrealizowany przez Gemius: Smart, intelligent, mobile: The time is now z konferencji Internet Hungary w 2011 r.
  • Raport Global Powers of Retailing 2012 zrealizowany przez firmę Deloitte w 2011 r.
  • Yang T.L., Mobile intelligence, Wiley & Sons, New Jersey 2
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171265157

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.