PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | nr 4 | 65--82
Tytuł artykułu

The Activity of Polish Export Companies as a Factor Stimulating the Development of Poland's Merchandise Exports to Germany

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Aktywność eksportowa polskich przedsiębiorstw eksportujących na rynek niemiecki - możliwości rozwoju
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article investigates the conditions and prospects for the development of Polish merchandise trade to Germany as well as factors determining Polish companies' decisions to choose Germany as the main market for their goods. The paper is based on a literature review and empirical research based on questionnaires. The first step is an empirical microeconomic analysis of factors influencing Polish goods exports to Germany. A survey on the export activity of Polish companies provided a wealth of analytical material and enabled the author to draw a number of conclusions. The main conclusion that can be drawn from the analysis, the author says, is that, apart from key macroeconomic factors, such as GDP growth in Germany and the real exchange rate, Polish merchandise trade is significantly influenced by microeconomic factors, such as product prices, product quality and design. Another conclusion is that, despite the crisis, there are good prospects for the development of Polish merchandise exports to Germany; these exports are likely to increase, Ziółkowski says. The survey questionnaire also included a question about the use of export support tools. A vast majority of companies (95%) replied that they do not use any export support tools because these are either too expensive or unavailable. The author concludes by urging the government to review its export-oriented policy so that it can better meet the expectations of Polish exporters. (original abstract)
Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie jak będzie kształtował się w przyszłości polski eksport towarów do Niemiec, a także jakie czynniki decydują o tym, że firmy wybierają Niemcy jako rynek zbytu swoich towarów. Rozważania oparto na studiach literaturowych, jak również na rezultatach badań empirycznych wykorzystujących jako narzędzie badawcze ankietę. Pierwszym etapem w konstrukcji prognozy była empiryczna analiza czynników wpływających na eksport polskich towarów do Niemiec - analiza mikroekonomiczna. W tym celu autor posłużył się badaniem ankietowym wśród polskich eksporterów. Zdaniem autora z punktu widzenia celów badania - ankieta wśród firm eksportujących towary do Niemiec jest wystarczająca. Główne wnioski z przeprowadzonej analizy są następujące: (i) Poza czynnikami makroekonomicznymi (dynamika PKB Niemiec oraz realny kurs walutowy) na eksport polskich towarów do RFN również wpływ mają czynniki mikroekonomiczne, takie jak: ceny produktów, jakość, wzornictwo. (ii) Pomimo kryzysu perspektywy rozwoju polskiego eksportu towarów do Niemiec wydają się dość optymistyczne, a zaprezentowana prognoza pokazuje wzrost eksportu na ten rynek. Zwraca uwagę fakt, że ankietowane polskie przedsiębiorstwa planują systematycznie zwiększać swój eksport na rynek niemiecki. (iii) Ankieta zawierała również pytanie o wykorzystanie narzędzi wspierających polskich eksporterów. Zdecydowana większość firm (95%) odpowiedziała, że nie korzysta z dostępnych form wspierania eksportu, ponieważ albo są zbyt drogie, albo firma nie zna ich. Wydaje się, że istotne byłoby zrewidowanie polityki proeksportowej, tak aby ona była bardziej użyteczna i przyjazna dla polskich firm eksportujących swoje towary na rynek niemiecki. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
65--82
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
Bibliografia
  • Barnett V., [1991], Sample Survey. Principles and Methods, Edward Arnold, London.
  • Bartoszewski W., Cimoszewicz W., Geremek B., Olechowski A., Rosati D., Skubiszewski K., [1996], Z myślą o wspólnej przyszłości, www.msz.gov.pl, accessed May 4, 2012.
  • Bernard A.B., Eaton J., Jensen J.B., Kortum S.S., [2003], Plans and Productivity in International Trade, "American Economic Review", 93(4), 1268-1290.
  • Bernard A.B., Redding S.J., Schott P.K., [2006a], Multi-Product Firms and Product Switching, NBER Working Paper, 12293.
  • Bernard A.B., Redding S.J., Schott P.K., [2007], Firms in International Trade, NBER Working Paper, 13054.
  • Brzęczek D., [2011], Eksport w rozwoju województwa opolskiego, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
  • Churchill G.A., [2002], Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 358-399.
  • Coface Polska, www.coface.pl, accessed May 3, 2012.
  • Delenius T., [1986], Elements of Survey Sampling. Notes Prepared for the Swedish Agency for Research Cooperation with Developing Countries (SAREC), Stockholm.
  • Eaton J., Kortum S., [2002], Technology, Geography, and Trade, "Econometrica", 70(5), 1741-1779.
  • Encyklopedia Zarządzania, www.mfiles.pl, accessed June 16, 2011.
  • Erdogan B.Z., [2002], Increasing Mail Survey Response Rates from an Industrial Population. A Cost-Effectiveness Analysis of Four Follow-up Techniques, "Industrial Marketing Management", Vol. 31, Issue 1, pp. 65-73.
  • Ethier W.J., [1982], National and International Returns to Scale in the Modem Theory of International Trade, "American Economic Review", 72, 389-405.
  • Fahy J., [1998], Improving Response Rates in Cross-Cultural Mail Surveys, "Industrial Marketing Management", Vol. 31, Issue 6, pp. 459-467.
  • Flejterski S., [1984], Istota i mierzenie konkurencyjności międzynarodowej, "Gospodarka Planowa", No. 9.
  • Good P.I., Hardin J.W., [2003], Common Errors in Statistics (And How to Avoid Them), Wiley-Interscience, New Jersey.
  • Gorynia M., [2002], Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
  • Grubel H.G., Lloyd P.J., [1975], Intra-Industry Trade: The Theory and Measurement of International Trade in Differentiated Products, London.
  • Hamel G., Prahland C.K., [1994], Competing for Future, Harvard Business Press, Harvard.
  • Helpman E., [1981], International Trade in the Presence of Product Differentiation, Economies of Scale, and Monopolistic Competition: A Chamberlin-Heckscher-Ohlin Model, "Journal of International Economics", 11, 305-340.
  • Helpman E., Krugman P., [1985], Market Structure and Foreign Trade: Increasing Returns, Imperfect Competition and the International Economy, MIT Press, Cambridge, MA.
  • Helpman E., [1999], The Structure of Foreign Trade, "Journal of Economic Perspectives", 13(2), 121-44.
  • Helpman E., Melitz M., Rubinstein Y., [2007], Estimating Trade Flows: Trading Partners and Trading Volumes, Harvard University.
  • Jagiełło M., Marczewski K., Wysocka A., [2007], Aktywność eksportowa polskich przedsiębiorstw przemysłowych. Wyniki badań ankietowych, IBRKK, Warszawa, p. 91.
  • Jobber D., O' Reilly D., [1998], Industrial Mail Surveys, "Industrial Marketing Management", Vol. 27, Issue 2.
  • Kodeks spółek handlowych z dnia 15 września 2000 r. wraz z późniejszymi zmianami.
  • Koszewski R., [2002], Uwarunkowania rozwoju eksportu polskich towarów do USA, praca doktorska, Uniwersytet Gdański, Instytut Handlu Zagranicznego, Sopot, Chapter 4.
  • Koszewki R., [2011], Konsorcja Eksportowe jako instrument aktywizacji eksportu dla małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Krugman P., [1980], Scale Economies, Product Differentiation, and the Pattern of Trade, "American Economic Review", 70, 950-59.
  • Lawless M., [2010], Deconstructing Gravity: Trade Costs and Extensive and Intensive Margins, "Canadian Journal of Economics," No. 4, 1150.
  • Lubiński M., [1995], Konkurencyjność gospodarki czy przedsiębiorstwa, "Gospodarka Narodowa", No. 6.
  • Malhorta N.K., [1996], Marketing Research. An Applied Orientation, Prentice Hall International, London, p. 368.
  • Melitz M., [2003], The Impact of Trade on Intra-Industry Reallocations and Aggregate Industry Productivity, "Econometrica", 71, 1695-1725.
  • Melitz M., Ottaviano G., [2005], Market Size, Trade, and Productivity, NBER Working Paper, 11393.
  • Misala J., Pac R., Kalinowska L., [1991], Możliwości kontynuowania powiązań handlowych i kooperacyjnych pomiędzy przedsiębiorstwami polskimi i firmami z obszaru byłej NRD, Fundacja im. Friedricha Eberta, Warszawa, pp. 66-76.
  • New York Times, [2012], Economic Gloom in Europe Barely Touches Proud Poland, http://www.nytimes.com/2012/07/18/world/europe/economic-gloom-in-europe-barely-touches-poland.html?pagewanted=all, accessed Aug. 1, 2012.
  • Olczyk M., [2006], Konkurencyjność polskiego eksportu artykułów przemysłowych na wybranych rynkach unijnych, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska.
  • Platek K.R., Särndal C.E., [2001], Can a Statistician Deliver?, article translated into Polish and reprinted in Polish statistical magazine "Wiadomości Statystyczne", No. 4, GUS, Warszawa.
  • Polskie meble na rynku niemieckim, B+R Studio, http://brstudio.eu/polskie-meble-na-rynku-niemieckim/, accessed Nov. 21, 2012.
  • Porter M.E., [1985], Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York.
  • Prawo spółdzielcze. Ustawa z dnia 16 września 1982 r. wraz z późniejszymi zmianami.
  • Puchalska K., [2003], Jakość jako czynnik stymulujący rozwój eksportu artykułów przemysłu rolnospożywczego, Wydział Ekonomiczno-Rolniczy, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego.
  • Rivlin A., [1999], Do You Trust Polls or Not? (Or Are You Undecided?), "National Journal", Vol. 31, Issue 27.
  • Schuman H., Scott J., [1987], Problem in the Use of Survey Questions to Measure Public Opinion, "Science," No. 4, p. 804.
  • Słownik Pojęć Marketingowych, www.targetmarketing.pl, accessed May 1, 2012.
  • Stanowska-Hirsch A., [2008], Uwarunkowania i perspektywy rozwoju polskiego eksportu do Federacji Rosyjskiej, praca doktorska, Uniwersytet Gdański, Instytut Handlu Zagranicznego, Sopot, p. 205.
  • Szreder M., [2004], Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, p. 32, pp. 155-156.
  • Śliwiński R., [2012], Zasoby kształtujące konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, "Gospodarka Narodowa", No. 4.
  • Vaus D.A. de, [2002], Surveys in Social Research, 5th ed., Sydney, Allen and Unwin, Routledge.
  • Zikmund W.G., [1997], Business Research Methods, The Dryden Press, New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171265927

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.