PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4/4 | 263--279
Tytuł artykułu

Rozwój franczyzy we Francji i w Polsce : analiza porównawcza

Warianty tytułu
French and Polish Franchise Market : Similarities and Differences Analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest analiza porównawcza francuskiego i polskiego rynku franchisingu. Porównaniu poddano genezę franchisingu w obu krajach, a także związaną z nią długość okresu wykorzystywania kontraktu franczyzowego w obrocie gospodarczym, który w bezpośredni sposób wpływa na stopień dojrzałości rynku franchisingu. Wśród kryteriów porównawczych znalazły się również czynniki determinujące rozwój franchisingu, takie jak przepisy prawne regulujące zawieranie porozumień franczy-zowych, a także uwarunkowania instytucjonalne oraz wydarzenia promujące ideę franchisingu. Porównane zostały ponadto rozmiary obu rynków, mierzone liczbą uczestników porozumień franczyzowych (liczba sieci i działających w ich ramach placówek), zatrudnienie i przychody generowane przez sektor franczyzowy, a także struktura (sektorowa, branżowa, wiekowa, pochodzenia) sieci franczyzowych oraz kierunki i skala podejmowanej przez nie ekspansji zagranicznej. W oparciu o przeprowadzoną analizę wskazane zostały cechy wspólne oraz różnicujące oba rynki wraz z próbą wskazania na ich przyczyny. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the comparative analysis of French and Polish franchise market with the indication on their main similarities and differences. The comparison includes such aspects as: length of the franchise contract's application in the economic, regulations and institutional factors which determine the franchise market's development, number of franchise chains and units, employment and turns generated by franchise sector, sectoral, branch, age and origin structure of franchise market, and also international expansion of native franchise chains. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
263--279
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • 2011 World Population Data Sheet (2011), Population Reference Bureau, Waszyngton.
  • Antonowicz A. (2010), Franchising - uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Novae Res, Gdynia.
  • Bagan-Karluta K. (2001), Umowa franchisings C. H. Beck, Warszawa.
  • Cabaj-Bonicka J. (2010), Raport o rozwoju polskich sieci franczyzowych zagranicą, Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych, Warszawa.
  • Enquete annuele sur la franchise - Resultats 2010 (2011), Banque Populaire - Federation Franccaise de la Franchise - LE FIGARO economie - CSA, Paryż.
  • European Code of Ethics for Franchising, http://www.eff-franchise.com/spip.php?rubriquel3
  • Franchise Research (2005), Concept Consulting RMT, Londyn.
  • Franchise Statistics for 20 countries in Europe (2010), European Franchise Federation, Bruksela.
  • Franchise Statistics for the Rest of the World (2010), European Franchise Federation, Bruksela.
  • Jacyszyn J. (2003), Nowe formy prowadzenia działalności gospodarczej, Lex, Gdańsk.
  • POF przyjęta do World Franchise Council, http://franchising.pl/artykul/6073/pof-przyjeta-world-franchise-council
  • Pokorska B. (2006), Ekspansja polskich systemów franchisingowych na rynki zagraniczne, "Raport z badań IRWiK 2005", Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji, Warszawa.
  • Polska Organizacja Franczyzodawców przyjęta do European Franchise Federation, http://franchising.pl/artykul/5457//polska-organizacja-franczyzodawcow-przyjeta-european-franchise-federation
  • Raport o franczyzie w Polsce 2008 (2008), Profit System, Warszawa.
  • Raport o rynku franczyzy w Polsce 2011 (2011), Profit System, Warszawa.
  • Steinerowska-Streb I. (2003), Specyfika sieci franchisingowych funkcjonujących na rynku polskim, "Przegląd Organizacji" nr 5.
  • Strona Internetowa European Franchise Federation: http://www.eff-franchise.com
  • Strona Internetowa Federation Franccaise de la Franchise: http://www.franchise-fff.com/home/quest-ce-que-la-fff-.html
  • Strona Internetowa Franchise Expo Paris: http://www.franchiseparis.com
  • Strona Internetowa Narodowego Banku Polskiego (archiwum kursów walut): http://www.nbp.pl/home.aspx?c=/ascx/archa.ascx
  • Strona Internetowa Ogólnopolskiego Salonu Franchisingu: http://franczyza.pl/relacja
  • Strona Internetowa Polskiej Organizacji Franczyzodawców: http://franczyza.org.pl
  • Strona Internetowa World Bank: http://data.worldbank.org/indicator/FP.CPI.TOTL.ZG
  • Strona Internetowa World Franchise Council: http://www.worldfranchisecouncil.org
  • Ziółkowska M. J. (2010), Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171266143

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.