PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4/4 | 281--289
Tytuł artykułu

Zaufanie - kluczowy element w relacjach międzyorganizacyjnych

Autorzy
Warianty tytułu
Trust - a Key Element in Interorganizational Relationships
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Funkcjonowanie oraz rozwój przedsiębiorstw w coraz większym stopniu zależy nie tylko od nich samych, ale także od ich relacji z otoczeniem. Im większa jest uczciwość, odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa, tym większe jest zaufanie i chęć współpracy partnerów biznesowych (nawet przy mniejszej opłacalności, co jest szczególnie istotne zwłaszcza w czasie trwającego kryzysu gospodarczego). Znaczenie zaufania powinno być dostrzeżone także w polskiej działalności gospodarczej, gdzie relacje międzyorganizacyjne opierają się przede wszystkim na szczegółowych umowach, a głównym kryterium wyboru partnerów biznesowych jest cena. Celem pracy jest przybliżenie koncepcji zaufania, a także przedstawienie typologii zaufania międzyorganizacyjnego oraz korzyści wynikających z zastosowania koncepcji zaufania w relacjach międzyorganizacyjnych. (abstrakt oryginalny)
EN
The development of companies depends on themselves but also on their relationships with the business partners. The greater the integrity, social responsibility of the enterprise, the greater the trust and willingness of business partners to cooperation (even at a lower profitability, which is particularly important during the economic crisis). The importance of trust should also be noticed in the Polish environment, where the interorganizational relationships are based primarily on detailed contracts, and price is the main criterion for business partners selection. The aim of the paper is to present the concept of trust, a typology of the interorganizational trust and the benefits of trust in interorganizational relationships. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
281--289
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Bartnicki M., Strużyna J. (2001), Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wyd. AE w Katowicach, Katowice.
  • Blomqvist K. (1997), The many faces of trust, Scandinavian Journal of Management 13 (3), pp. 271-286.
  • Cheung S. O., Ng T. S. T., Wong S. P., Suen H. C. H. (2003), Behavioral aspects in construction partnering, International Journal of Project Management 21, pp. 333-343.
  • Chopra K, Wallace W. A. (2002), Trust in Electronic Environments, Proceedings of the 36th Hawaii International Conference on System Sciences, IEEE.
  • Grudzewski W. M., Hejduk I. K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2009), Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie. Koncepcja, narzędzia, zastosowanie, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków.
  • Grudzewski W. M., Hejduk I. K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2007), Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych, Wyd. Difin, Warszawa.
  • Kadefors A. (2004), Trust in project relationships - inside the black box, International Journal of Project Management 22, pp. 175-182.
  • Kaźmierczak T. (2007), Kapitał społeczny a rozwój społeczno-ekonomiczny - przegląd podejść [w:] Kaźmierczak T., Rymsza M. (red.) Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
  • Knack S., Keefer P. (1997), Does Social Capital Have Economic Payoff? A Cross-County Investigation, Quarterly Journal of Economics 112 (4), pp. 1251-1288.
  • Kordel P. (2002), Zaufanie a proces tworzenia strategii przedsiębiorstwa, Organizacja i Kierowanie nr 2 (108), s. 77-89.
  • Kwon I. W.G., Suh T. (2004), Factors Affecting the Level of Trust and Commitment in Supply Chain Relationships, Journal of Supply Chain Management 40 (2), pp. 4-14.
  • Matysiak A. (1999), Źródła kapitału społecznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Morgan R. M., Hunt S. (1994), The commitment-trust theory of relationship marketing, Journal of Marketing 58 (1), pp. 20-38.
  • Sahay B. S. (2003), Understanding trust in supply chain relationships, Industrial Management & Data Systems 103 (8), pp. 553 - 563.
  • Seppänen R., Blomqvist K., Sundqvist S. (2007), Measuring inter-organizational trust - a critical review of the empirical research in 1990-2003, Industrial Marketing Management 36, pp. 249 - 265.
  • Sitkin S.B., Roth N.L. (1993), Explaining the Limited Effectiveness of Legalistic "Remedies" for Trust/Distrust, Organization Science 4 (3), pp. 367-392.
  • Sztompka P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wyd. Znak, Krakow.
  • Tschannen-Moran M., Hoy W. K. (2000), A multidisciplinary analysis of the nature, meaning, and measurement of trust, Review of Educational Research 70 (4), pp. 547-593.
  • Wojewódzka A. (2006), Znaczenie kapitału społecznego w rozwoju lokalnym [w:] Adamowicz M. (red.), Samorządy i społeczności lokalne w zrównoważonym rozwoju obszarów wiejskich, "Prace Naukowe KPAiM SGGW" nr 40, Wyd. SGGW, Warszawa.
  • Wołoszyn J. (2005), Rola kapitału społecznego i kulturowego w przedsiębiorstwie, Roczniki Naukowe SERiA, tom VII, zeszyt 1, http://www.seria. home.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171266153

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.