PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 1 | 4--13
Tytuł artykułu

Dojrzałość technologiczna uczniów w świetle wyników badań ankietowych

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kierunek rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) kształtowany jest najczęściej wyobraźnią dorosłych, zaś sposób i skala ich zastosowania w edukacji zależą przede wszystkim od kompetencji nauczycieli, bezpośrednio zaangażowanych w proces kształcenia, jak również od działań decydentów. Jednocześnie zauważalny jest wzrost świadomości i poziomu kompetencji w zakresie ICT wśród najmłodszych użytkowników, którym umiejętne korzystanie z nowoczesnych technologii i usług może przynieść największe profity, zarówno obecnie - w trakcie edukacji szkolnej, jak i w przyszłości - w różnych dziedzinach życia prywatnego i zawodowego. Dojrzałość technologiczna dzieci i młodzieży, warunkująca samodzielne i efektywne funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, staje się zatem obecnie ważnym obszarem badawczym. Artykuł prezentuje wyniki pierwszej części badania przeprowadzonego wśród uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej. Jego celem było określenie wzorców korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, postrzegania przez ankietowanych własnych umiejętności w zakresie wykorzystania ICT, wiedzy na temat zasad zachowania się w środowisku internetu, jak również sposobów wykorzystania ICT w edukacji szkolnej oraz oczekiwań dzieci względem roli ICT w uczeniu się i nauczaniu. Przedmiotem drugiej części badania były wyobrażenia nastolatków dotyczące sposobów wykorzystania technologii(abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
4--13
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Brzezińska A.I., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
  • Calvani A. i in., Are young generations in secondary school digitally competent? A study of Italian teenagers. "Computers & Education" 2012, nr 58, s. 797-807.
  • Ekonomiczny Uniwersytet Dziecięcy, www.uniwersytet-dzieciecy.pl
  • Goliński M., Społeczeństwo informacyjne - często (nie)zadawane pytania, "e-mentor" 2005, nr 2, s. 11-15.
  • Kirwil L., Polskie dzieci w Internecie. Zagrożenia i bezpieczeństwo - część 2. Częściowy raport z badań EU Kids Online II przeprowadzonych wśród dzieci w wieku 9-16 lat i ich rodziców, SWPS EU Kids Online - PL, Warszawa 2011.
  • Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie, Wspólnoty Europejskie, 2007, http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/ pdf/ll-learning/keycomp_pl.pdf, [05.02.2012].
  • Nowak J.S., Społeczeństwo Informacyjne - geneza i definicje, [w:] J.S. Nowak, G. Bliźniuk (red.), Społeczeństwo informacyjne, PTI - Oddział Górnośląski, Katowice 2005.
  • Toomey R., Information and Communication Technology for Teaching and Learning, "Schooling Issues Digest", Department of Education, Training and Youth Affairs, May 2001, http://www.dest.gov.au/archive/schools/publications/2001/digest/technology.pdf, [05.02.2012].
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171266285

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.