PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 10 | nr 3 (38) Uwarunkowania zastosowań systemów informatycznych w gospodarce | 262--270
Tytuł artykułu

Gry komputerowe w organizacji - uwarunkowania psychologiczne

Autorzy
Warianty tytułu
Computer Games in the Organization - Psychological Determinants
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł podsumowuje obecny stan wiedzy z zakresu zastosowania gier komputerowych w organizacji i ich uwarunkowań psychologicznych. Wymienia i opisuje najważniejsze aspekty, które należy brać pod uwagę przy projektowaniu i wykorzystaniu gier komputerowych w szkoleniach, oraz wskazuje najważniejsze zagrożenia związane z użytkowaniem gier w procesach dydaktycznych. Sugeruje także najistotniejsze kierunki dalszych badań z tego zakresu oraz najbardziej perspektywiczne obszary zastosowań gier komputerowych w organizacji. (abstrakt oryginalny)
EN
The article summarizes the present state of knowledge on usage of the computer and video games in the organization and its psychological determinants. It enumerates and describes the most important aspects to consider while designing and using the computer and video games in training and indicates the most important threats for the application of the games in the didactic processes. It also suggests the main directions of further research and the most perspective areas of the further usage of the computer and video games in the organization. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Adams, J.S. 1963. Inequity in Social Exchange, w: J. Berkowitz, Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 2. New York: Academic Press, DOI: 10.1016/S0065- 2601(08)60108-2.
  • Bartle, R.A. 1996. Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players who Suit MUDs. Journal of MUD Research, nr 1 (1), http://www.brandeis.edu/pubs/jove/HTML /v1/bartle.html.
  • Burmester, M., Komischke, T. i L. Wust 2000. Innovative User Interfaces in Automation Engineering by Application of Usability Engineering Methods Shown by the Example of a Three-Dimensional Plant Representation. International Journal of Human Computer Interaction, nr 3-4 (12), s. 359-373, DOI: 10.1080/10447318.2000.9669064.
  • Constantiou, I., Legarth, M. i K. Olsen 2012. What Are Users' Intentions towards Real Money Trading in Massively Multiplayer Online Games? Electronic Markets, nr 2 (22), s. 105-115.
  • Cooper, S. i Ch. Peterson 1980. Machiavellianism and Spontaneous Cheating in Competition. Journal of Research in Personality, nr 1 (14), s. 70-75, DOI: 10.1016/0092- 6566(80)90041-0.
  • Cushman-Roisin, B., Rice, III, N.J. i M.A. Moldaver 2000. A Simulation Tool for Industrial Ecology. Creating a Board Game. Journal of Industrial Ecology, nr 4 (3), DOI: 10.1162/108819899569601.
  • Dowd, E.T. i F. Wallbrown 1994. Psychological Reactance and Its Relationship to Normal Personality Variables. Cognitive Therapy & Research, nr 6 (18), s. 601-612.
  • Fiorillo, Ch,D., Tobler, Ph.N. i W. Scultz 2003. Discrete Coding of Reward Probability and Uncertainty by Dopamine Neurons. Science, nr 5614 (299), DOI: 10.1126/ science.1077349.
  • Gredler, M. 2004. Games and Simulations and Their Relationships to Learning, Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Green, D.R. 2011. 'Tit-for-tat' in Cell Biology. Nature Reviews. Molecular Cell Biology, nr 2 (12), DOI: 10.1038/nrm3054.
  • Greitemeyer, T., Traut-Mattausch, E. i S. Osswald 2012. How to Ameliorate Negative Effects of Violent Video Games on Cooperation: Play It Cooperatively in a Team. Computers in Human Behavior, nr 28, s. 1465-1470, DOI: 10.1016/j.chb.2012.03.009.
  • Kato, P.M. 2010. Video Games in Health Care: Closing the Gap. Review of General Psychology, nr 2 (14), s. 113-121, DOI: 10.1037/a0019441.
  • Ke, F. 2008. Computer Games Application within Alternative Classroom Goal Structures: Cognitive, Metacognitive, and Affective Evaluation. Education Tech Research, nr 56, s. 539-556, DOI 10.1007/S11423-008-9086-5.
  • Kebritchi, M. i A. Hirumi 2008. Examining the Pedagogical Foundations of Modern Educational Computer Games. Computers & Education, nr 51, s. 1729-1743, DOI: 10.1016/j.compedu.2008.05.004.
  • LaSalle, R.E. 2009. The Perception of Detection, Severity of Punishment and the Probability of Cheating. Journal of Forensic Studies in Accounting & Business, nr 2 (1), s. 93-112.
  • Lepper, M.R. i D.I. Cordova 1992. A Desire to Be Taught: Instructional Consequences of Intrinsic Motivation. Motivation and Emotion, nr 3 (16), s. 187-208, DOI: 10.1007/ BF00991651.
  • Nunes, J.C. i X. Dreze 2006. The Endowed Progress Effect: How Artificial Advancement Increases Effort. Journal of Consumer Research, nr 4 (32), s. 504-512, DOI: 10.1086/500480.
  • Pandelaere, M., Briers, B. i C. Lembregts 2011. How to Make a 29% Increase Look Bigger: The Unit Effect in Option Comparisons. Journal of Consumer Research, nr 2 (38), s. 308-322, DOI: 10.1086/659000.
  • Poundstone, W. 2010. Priceless: the Myth of Fair Value (and How to Take Advantage of It). New York: Hill and Wang.
  • Przybylski, A.K., Rigby, C.S. i R.M. Ryan 2010. A Motivational Model of Video Game Engagement. Review of General Psychology, nr 2 (14), s. 154-166, DOI: 10.1037/ a0019440.
  • Salen, K. i E. Zimmerman 2004. Rules of Play. Game Design Fundamentals, Massachusets Institute of Technology Press.
  • Schwieren, Ch. i D. Weichselbaumer 2009. Does Competition Enhance Performance or Cheating? A Laboratory Experiment. Journal of Economic Psychology, nr 3 (31), s. 241-253, DOI: 10.1016/j.joep.2009.02.005.
  • Sharma, D., Shaban, A., Riddell, A., Kalsi, V, Arya, M. i P. Grange 2009. Video-Games Station or Minimally Invasive Skills Training Station? Journal Compilation. BJU International, nr 104, s. 159-162, DOI: 10.1111/j.1464-410X.2009.08478.x.
  • Skalski, P., Tamborini, R., Shelton, A., Buncher, M. i P. Lindmark 2011. Mapping the Road to Fun: Natural Video Game Controllers, Presence, and Game Enjoyment. New Media & Society, nr 2 (13), s. 224-242, DOI: 10.1177/1461444810370949.
  • Wicker, A.W. i G. Bushweller 1970. Perceived Fairness and Pleasantness of Social Exchange Situations: Two Factorial Studies of Inequity. Journal of Personality & Social Psychology, nr 1 (15), s. 63-75, DOI: 10.1037/h0029208.
  • Wilson, J.Q. i G.L. Kelling 1982. Broken Windows. The Atlantic Monthly, marzec.
  • Yeung, S.F. i J.C.S. Lui 2008. Dynamic Bayesian Approach for Detecting Cheats in Multi-player Online Games. Multimedia Systems, nr 4 (14), s. 221-236, DOI: 10.1007/ s00.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171266547

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.