Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Polish national culture is explored from the perspective of its capacity to absorb the recommendations and requirements of organizational culture in knowledge-based, learning organizations. The issue is important because more and more Polish firms start to operate in the so-called high-tech sectors. It is observed that, mainly due to a traditional use of highly centralized mechanistic structures, high Uncertainty Avoidance, and high Power Distance, the development of an organizational culture characteristic of knowledge-based companies may be fraught with difficulties. On the other hand, somewhat ambivalent levels of individualism (a mixture of very high and very low levels) and a comparatively moderate level of masculinity may assist in the creation of the organizational culture that fits well with knowledge-based firms. (original abstract)
Twórcy
autor
- Społeczna Akademia Nauk
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
- Aniszewska G., Kultura organizacyjna - istota zjawiska, [in:] Kultura organizacyjna w zarządzaniu, G. Aniszewska (ed.), PWE, Warszawa 2007.
- Arundel A. Bordoy C., Kanerva M., Neglected innovators: How do innovative firms that do not perform R&D innovate?, InnoMetrix, Merit 2005.
- Baumol W.J., The free-market innovation machine: Analysing the growth miracle of capitalism, Princeton University Press, Princeton 2002.
- Cewińska J., Wojtaszczyk K., Dysfunkcje w zarządzaniu zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach regionu łódzkiego w świetle badań empirycznych, [in:] Dysfunkcje w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Z. Janowska, J. Cewińska, K. Wojtaszczyk (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005.
- Cewińska J., Wojtaszczyk K., Przeciwdziałanie dysfunkcjom i patologiom w miejscu pracy jako zadanie organizacji XXI wieku, [in:] Społeczne aspekty przeobrażeń organizacyjnych, A. Potocki (ed.), Difin, Warszawa 2007.
- Daft R., Organization Theory and Design, Hardcover, Thomson South-Western, 2004.
- Duncan W.J., Organizational culture: Getting a fix' on an elusive concept, "Academy of Management Executive" 1989, Vol. 3, pp. 229-236.
- GII - Global Innovation Index 2009, www.managementtoday.co.uk/news/610009/, [16.03.2009].
- Glińska-Neweś A., Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, Towarzystwo Naukowej Organizacji i Zarządzania, Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności "Dom Organizatora", Toruń 2007.
- Hofstede G., Scoring guide for values survey module, 1982 version, IRIC, Rijksuuniversiteit Limburg 1982.
- Hofstede G., 1984 Culture consequences: International differences in work-related values, Beverly Hills, Sage 1984.
- Hofstede G., Hofstede G.J., Cultures and Organisations. Software of the Mind, Geert Hofstede BV 2005.
- Hofstede G., Cultures and Organisations. Software of the Mind, McGrow-Hill, New York 1997.
- Hofstede G., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2000.
- Jacques E., The changing culture of a factory, Tavistock, London 1951.
- Jashapara A., Zarządzanie wiedzą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006 (original: Knowledge Management: An Integrated Approach, Person Education Limitem 2004).
- Kedia B.L., Bhagat R.S., Cultural constraints on transfer of technology across nations: Implications for research in international and comparative management, "Academy of Management Review" 1988, Vol. 13, No. 4, pp. 559-571.
- Kubik K., Przedsiębiorczość determinantą sukcesu współczesnego menedżera, [in:] Kształtowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, M. Cisek (ed.), Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2006.
- Leibold M., Probst G., Gibbert M., Strategic Management in the Knowledge Economy, Publicis KommunikationsAgentur Gmbh, GWA, Erlanger 2002.
- March J.G., Exploration and exploitation in organizational learning, "Organization Sciences" 1991, Vol. 2, No. 1, pp. 71-87.
- Martel L., The principles of high performance and how to Apple them, "Journal of Organizational Excellence", Autumn 2002, pp. 49-59.
- Mikuła B., Kultura organizacji inteligentnej, [in:] Podstawy zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy, B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki (eds.), Difin, Warszawa 2007.
- Mikuła B., Organizacje oparte na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2006.
- Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A., Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku, Difin, Warszawa 2002.
- Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzynarodowej i komunikowaniu medialnym, Universitas, Kraków 2007.
- Morawski M., Zarządzanie wiedzą. Organizacja - system - pracownik, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2006.
- Nasierowski W., Mikuła B., Cultural Dimensions of Polish Managers: Hofstede's Indices, "Organization Studies" 1998, No. 19.
- OECD - Managing National Innovation Systems, Paris, France 1999.
- PETCI - European Trend Chart on Innovation, Annual Innovation Policy Trends and Appraisal Report- Poland, European Commission 2006.
- Porter M., Competitiveness in a globalised world: Michael Porter on the microeconomic foundations of the competitiveness of nations, regions, and firms, "Journal of International Business Studies 2006", Vol. 37, pp. 163-175.
- Roberts J., The modern firm. Organizational design for performance and growth, Oxford University Press, Oxford 2004.
- Rodriguez-Pose A., Is R&D investment in lagging areas of Europe worthwhile? Theory and Empirical evidence, "Papers in regional science" 2001, No. 80 (3).
- Romańczuk A., Zarządzanie wiedzą w Xeroksie, "Humanizacja Pracy. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2000, nr 4.
- Rutka R., Czerska M., Społeczno-organizacyjne bariery zarządzania wiedzą w polskich jednostkach gospodarczych. Identyfikacja i sposób ograniczenia, [in:] Wiedza jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności w gospodarce, B. Godziszewski, M. Hoffer, M.J. Stankiewicz (eds.), TNOiK, Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności "Dom Organizatora", Toruń 2005.
- Sitko-Lutek A., Wpływ znajomości kulturowych uwarunkowań doskonalenia menedżerów na skuteczność procesów organizacyjnego uczenia się, [in:] Instrumenty i formy organizacyjne procesów zarządzania w społeczeństwie informacyjnym, A. Stabryła (ed.), tom 2, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2004.
- Stor M., Kulturowa interpretacja problemów kadrowo-organizacyjnych w korporacjach międzynarodowych w Polsce - wyniki badań empirycznych, [in:] Koncepcje zarządzania kapitałem ludzkim we współczesnych organizacjach, J. Stankiewicz (ed.), Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2008.
- Sułkowski Ł., Epistemologia w naukach o zarządzaniu, PWE, Warszawa 2005.
- WCY - World Competitiveness Yearbook, Lausanne, Switzerland 2008.
- Wiig K.M., Introducing Knowledge Management into the Enterprise, [in] Knowledge Management Handbook, J. Liebowitz (ed.), CRC Press LLC, Boca Raton 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171266665