Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Powszechną akceptację zarówno wśród teoretyków, jak i praktyków zarządzania zyskuje pogląd, że kultura organizacji jest jednym z jej szczególnie cennych zasobów, który może stanowić ważne źródło przewagi konkurencyjnej, a także decydować o sukcesie rynkowym1. Wyznawane przez ludzi wartości, przyjmowane wzorce myślenia i zachowań, a przede wszystkim wzajemne relacje oraz metody współdziałania mają znaczny wpływ na sprawne funkcjonowanie każdej organizacji. Problematyka kultury organizacyjnej ma ścisły związek z zarządzaniem wiedzą i budowaniem wartości rynkowej dzięki umiejętnemu wykorzystywaniu kapitału ludzkiego. Rola i znaczenie kultury organizacyjnej jest złożonym oraz wielostronnie uwarunkowanym tematem badawczym, który niewątpliwie stanowi odzwierciedlenie wielu rozważań i dociekań w zakresie możliwości wyjaśniania rozmaitych zachowań ludzkich, a także procesów organizacyjnych w kategoriach analizy kulturowej. W niniejszym opracowaniu skoncentrowano się na zdiagnozowaniu, w jaki sposób założenia oraz wzorce kulturowe oddziałują na postawy pracowników i ich wzajemne relacje, które w istotnej mierze rzutują na procesy dzielenia się wiedzą.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
Bibliografia
- Czarniawska B., Trochę inna teoria organizacji. Organizowanie jako konstrukcja sieci działań, Poltext, Warszawa 2010.
- Gableta M., Uwarunkowania i możliwości wzrostu wiedzy spersonalizowanej w organizacji, [w:] T. Kupczyk (red.), Uwarunkowania sukcesów kadry kierowniczej w gospodarce opartej na wiedzy, Difin, Warszawa 2009.
- Gach D., Relacje między kulturą a realizacją procesów zarządzania wiedzą w organizacjach (cz. I), "e-mentor" 2007, nr 4 (21).
- Glińska-Neweś A., Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2007.
- Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, PWN, Warszawa 1980.
- Kostera M., Zarządzanie personelem, PWE, Warszawa 1999.
- Kostera M., Postmodernizm w zarządzaniu, PWE, Warszawa 1996.
- Kostera M.,Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa 2010.
- Kostera M., Kownacki S., Kultura organizacyjna, [w:] A.K. Koźmiński, W Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa 1996.
- Koźmiński A.K., Jemielniak D., Latusek D., Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji, "e-mentor" 2009, nr 3 (30).
- Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, PWN, Warszawa 2005.
- Morgan G., Images of organization, Sage Publications, Londyn 2006.
- Schein E.H., Organizational Culture and Leadership, 4th edition, Jossey-Bass, John Wiley & Sons, San Francisco 2010.
- Schein E.H., The corporate culture survival guide, Jossey-Bass, John Wiley & Sons, San Francisco 2009.
- Sikorski C., Kształtowanie kultury organizacyjnej. Filozofia, strategie, metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
- Sikorski C., Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa 2002.
- Sikorski C., Zachowania ludzi w organizacji, PWN, Warszawa 2002.
- Sułkowski Ł. , Epistemologia w naukach o zarządzaniu, PWE, Warszawa 2005.
- Walczak W., Nauka o organizacji. Wybrane zagadnienia, Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa, Warszawa 2010.
- Walczak W., Kultura organizacyjna jako czynnik wspierający rozwijanie wiedzy i doskonalenie kompetencji pracowników, "Współczesna ekonomia" 2009, nr 3.
- Walczak W., Rola kapitału ludzkiego w procesie rozwijania gospodarki opartej na wiedzy, [w:] D. Kopycińska (red.), Kapitał ludzki jako czynnik przewagi konkurencyjnej, Katedra Mikroekonomii, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171267025