Warianty tytułu
The Model of Stages of Employees Knowledge Increase
Języki publikacji
Abstrakty
Innowacje technologiczne ostatnich lat, globalizacja działalności gospodarczej, a także przemiany społeczne i ekonomiczne spowodowały zmiany w klasycznych sposobach pojmowania konkurencyjności i sposobach zarządzania przedsiębiorstwami. W gospodarce opartej na wiedzy dominuje wysoka elastyczność działania, koncentracja na pomnażaniu wiedzy i rozwijaniu umiejętności pracowników, inwestowanie w ciągłe doskonalenie, orientacja na procesy zarządzania wiedzą. Stąd też przedstawiono opis sposobu przeprowadzenia badań w zakresie oceny stanu zarządzania wiedzą w polskich przedsiębiorstwach. Opracowano Model Etapów Wzrostu Wiedzy Pracowników (MEWWP), stanowiący narzędzie oceny. Zaprezentowano ujęcie poszczególnych etapów realizacji badania, określono podstawy, kryteria i założenia, w oparciu o które dokonuje się oceny opisanych aspektów badawczych w kontekście zarządzania zasobem wiedzy pracowników i przedsiębiorstwa oraz funkcjonowania procesów związanych z zarządzaniem wiedzą. (abstrakt oryginalny)
Technological innovations of recent years, globalization as well as social and economical transformation changed the perception of competitiveness and methods of management. In knowledge based economy following issues are considered as core ones: the highly flexible performance, the increase of employees knowledge and skills, constant improvement, knowledge management orientation. Therefore in the this paper the method of survey conduct in the area of knowledge management implementation level in Polish enterprises is described. The Model of Stages of Employees Knowledge Increase is developed. The proposed methods of knowledge management aspects evaluation are characterized. Particular levels of research conduct are shown. The background, criteria and assumptions, on the basis of which the evaluation of presented research aspects is conducted, are formed. This evaluation is made in the context of management of employees' and enterprises' knowledge resources as well as functioning of knowledge management processes. (original abstract)
Twórcy
autor
- Politechnika Częstochowska
Bibliografia
- [1] GLADSTONE B., Zarządzanie wiedzą. Knowledge Management, Petit, Warszawa 2004.
- [2] GRUDZEWSKI W.M., HEJDUK I.K., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Difin, Warszawa 2004.
- [3] KOWALCZYK A., NOGALSKI B" Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Difin, Warszawa 2007.
- [4] KIEŁTYKA L., Metody organizacji i zarządzania zorientowane na wiedzę. Wiedza w epistemologii organizacji, "Spektrum" 2013, 3-4.
- [5] KULEJ-DUDEK E., Managers' Experiences Concerning Knowledge Management in Service Enterprises in the Aspect of Conducted Researches, "Human Resources Management and Ergonomics" 2011, Vol. 5, No. 1.
- [6] KULEJ-DUDEK E., Zarządzanie wiedzą pracowników w małych i średnich przedsiębiorstwach, Praca doktorska, Politechnika Częstochowska, 2011.
- [7] KULEJ-DUDEK E., PYPŁACZ P., Małe i średnie przedsiębiorstwa zarządzające wiedzą, [w:] KOŚCIELNIAK H. (red.), Przedsiębiorczość. Szanse i wyzwania, Wyd. WZ Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2013.
- [8] SMOLĄG K., DUDEK D., KULEJ-DUDEK E., Processes of Knowledge Management in Virtual Teams, [w:] KIEŁTYKA L., JĘDRZEJCZYK W., KUCĘBA R., SMOLĄG K. (red.), Use of Selected Communication Technologies in Value Management Organization, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2012.
- [9] TIWANA A., Przewodnik po zarządzaniu wiedzą. E-biznes i zastosowania CRM, Placet, Warszawa 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171267205