PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | Współczesna gospodarka - wyzwania, dylematy, perspektywy rozwoju. | 159--170
Tytuł artykułu

Zielony marketing jako sposób budowania przewagi konkurencyjnej na rynku

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem badawczym niniejszego artykułu jest analiza krytyczna zjawiska zielonego marketingu w Polsce i ocena przypadków stosowania świadomej strategii ekomarketingu dla osiągnięcia przewagi rynkowej. Jednocześnie ma on również wskazać nieetyczne posunięcia podmiotów gospodarczych w odniesieniu do konsumentów. Hipoteza badawcza zakłada, że "(...) zielony marketing zapewnia firmom przewagę konkurencyjną na rynku, ale też kreuje postawę bezkrytycznego poparcia przez konsumentów wszystkich zachowań rynkowych propagowanych jako proekologiczne" nawet wówczas, gdy już pobieżna weryfikacja pozwala na obnażenie braku jakiejkolwiek dbałości o środowisko ze strony producenta. Ważne jest zatem, aby uświadamiać konsumentom, że same deklaracje nie oznaczają rzeczywistej dbałości o ekologię. (...) Metodą badawczą zastosowaną w artykule jest analiza porównawcza wprowadzanych na rynek ekoproduktów , tych rzeczywistych i tych, które za ekologiczne uchodzą, oraz krytyczna analiza zjawiska greenwashingu w Polsce. (fragment tekstu)
Twórcy
Bibliografia
  • Bielski I. : Współczesny marketing. Filozofia, strategie, instrumenty. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2006.
  • Heildorn K. : The Art of Ecofrugality. "Living Gently", 2006, Winter, www.islandnet.com/~see/living/articles/frugal.htm [dostęp : 25.05.2010].
  • Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V. : Marketing. Podręcznik akademicki. PWE, Warszawa 2002.
  • Lewicka-Strzałecka A. : Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym. Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 2006.
  • Marketing ekologiczny. Red. Zaremba-Warnke S., Wydawnictwo UE, Wrocław 2009.
  • Pieńkowski D. : Konsumpcja w warunkach kryzysu społeczno-przyrodniczego. "Ekonomia i Środowisko", nr 2(11), Fundacja EŚiZN, Białystok 1997.
  • Pilarczyk B., Nestorowicz R. : Marketing ekologicznych produktów żywnościowych. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010.
  • Porębski Cz. : Czy etyka się opłaca ?Znak, Kraków 1997.
  • www.bsr.org/reports/Understanding_Preventing_Greenwash.pdf [dostęp : 06.09.2010].
  • www.ikea.com [dostęp : 06.09.2010].
  • www.pcbc.gov.pl [dostęp : 06.09.2010].
  • www.ziemia.org [dostęp : 06.09.2010].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171267259

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.