PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 | 103--111
Tytuł artykułu

Kulturowy wymiar fuzji i przejęć

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Cultural Dimension of Mergers and Acquisitions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł stanowi przegląd literatury na temat znaczenia kultury organizacyjnej w procesach połączeń i przejęć w przedsiębiorstwach o charakterze międzynarodowym. Autorka prezentuje badania nad kulturą w organizacji i zarządzaniu oraz opisuje motywy i przesłanki przeprowadzania fuzji i przejęć. Przytaczając wyniki badań, ukazuje z jednej strony kulturę jako jedną z głównych przyczyn niepowodzeń w przeprowadzaniu połączeń, z drugiej zaś - wskazuje na jej niewykorzystany potencjał w skomplikowanych warunkach zmian. Dodatkowo określa jak sprawnie przeprowadzić proces integracji w sytuacji fuzji i przejęcia, podając przykład praktycznych narzędzi i teorii, mogących mieć zastosowanie w codziennym funkcjonowaniu firmy po połączeniu bądź przejęciu. (abstrakt oryginalny)
EN
The article is a review of the literature on the importance of organizational culture in mergers and acquisitions (M&A) processes at international companies. The author presents research on culture in organization and management fields and also discusses reasons for carrying out M&A. On the one hand the author considers culture one of main factors contributing to failure to merge on the other she shows its untapped potential in complicated conditions of changes in a company. Additionally the author defines what a successful integration process in M&A is giving examples of practical tools and theories which can be used in daily running of firm after a merger or an acquisition. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
103--111
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski, doktorant
Bibliografia
  • Aniszewska G. (2008). Kształtowanie kultury organizacyjnej w organizacjach międzynarodowych w sytuacji fuzji i przejęć. Zarządzanie zasobami ludzkimi, 6.
  • Aniszewska G. (2007). Kultura organizacyjna w zarządzaniu. Warszawa: PWE.
  • Baughn M.K., Finzel P.A. (2009). A clash of cultures in a merger of two acquisition offices. Engineering Management Journal, 21(2), 11-17.
  • Cartwright S., Cooper C.L. (1996). Managing mergers, acquisitions and strategic alliances. Integrating people and cultures. Oxford: Butterworth - Heinemann.
  • Clayton B. (2010). Understanding the Unpredictable: beyond traditional research on mergers and acquisitions. E:CO Issue , 12(3), 1-19.
  • Cray D., Mallory G.R. (1998). Making sense of managing culture. London: International Thompson Business Press.
  • Frąckowiak W. (red.). (2009). Fuzje i przejęcia. Warszawa: PWE.
  • Galpin T.J., Herndon M. (2007). The complete guide to mergers and acquisitions. (2nd Edition). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Giffords E., Dina R. (2003). Changing organizational culture: The challenge in forging successful mergers. Administration in Social Work, 27(1), 69-81.
  • Glinka B., Kostera M. (red.). (2012). Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu: organizacje, konteksty, procesy zarządzania. Warszawa: Wolters Kluwers.
  • Glinka B., Jelonek A.W. (red.). (2010). Zarządzanie międzykulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Herdan A., Antolak L. (2005). Połączenia przedsiębiorstw: teoria i praktyka. Kraków: Księgarnia Akademicka.
  • Jackson S.E., Schuler R.S. (2003). Managing human resources through strategic partnership. Ohio: Thomson Learning.
  • Jacobs R. (2003). Successful mergers balance culture, strategy and business practices. Pobrano z: http://mworld.mce.be.
  • Kay L., Shelton M. (2000). The people problem in mergers. The McKinsey Quarterly, 4.
  • Kostera M., Śliwa M. (2012). Zarządzanie w XXI wieku: jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Kostera M. (2003). Antropologia organizacji. Warszawa: PWN.
  • Kostera M. (1996). Postmodernizm w zarządzaniu. Warszawa: PWE.
  • Koźmiński A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: PWN.
  • Lewandowski M. (2001). Fuzje i przejścia w Polsce na tle tendencji światowych. Warszawa: Wig-Press.
  • Ławniczak R. (2012). Komunikowanie strategiczne w międzynarodowych fuzjach i przejęciach. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Contact.
  • Morosino P. (1998). Managing cultural differences: effective strategy and execution across cultures in global corporate alliances. New York: Pergamon.
  • Pablo A.L., Javidan M. (2004). Mergers and acquisitions: creating integrative knowledge. Oxford: Blackwell.
  • Pocztowski A. (red.). (2004). Zarządzanie zasobami ludzkimi w procesach fuzji i przejęć. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Magala S. (2011). Kompetencje międzykulturowe. Warszawa: Wolters Kluver Business.
  • Schmidt J. (2001). The correct of M&A begins with HR. HR Magazine.
  • Schorg C.A., Raiborn C., Massoud M.F. (2004). Using a "culture audit" to pick M&A winners. The Journal of Corporate Accounting & Finance; May/Jun, 15(4).
  • Smircich L. (1983). Concepts of culture and organizational analysis. Administrative Science Quartely, 28.
  • Stahl G.K., Mendenhall M. (2005). Mergers and Acquisitions. Managing Culture and human resources. Stanford: Stanford University Press.
  • Tewes Ch. (2001). M&A and privatisations in Poland. Wiesbaden: Deutsche Universitas - Verlag.
  • Whitaker M.K. (2011). Dimensions of organizational culture during a merger: a quantitative perspective from non -managerial employees. Capella University.
  • Raport Hay Group. (2007). Dangerous Liaisons. Mergers and acquisitions: the integration game.
  • Raport IBM. (2007). Skok na głęboką wodę: jak z sukcesem przeprowadzić fuzję lub przejęcie.
  • Raport KPMG. (2011). Rynek fuzji i przejęć, Polska na tle Europy Środkowo-Wschodniej 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171268515

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.