PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 13 | nr 4 | 130--141
Tytuł artykułu

Prosumers in the tourism market : the characteristics and determinants of their behaviour

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The goal of this article is to characterise the prosumer as a specific consumer category in the tourist market. The author presents the general characteristics of a prosumer and how his/her behaviour is conditioned as a result of general social trends as well as specific features of the tourist market. In order to empirically illustrate the issues involved the author presents results of a direct survey conducted with 3 representatives of various types of tourist companies (a tour operator, a travel agent, an airline representative). The interviewees noted their customers' intensified activity. While customers have greater expectations and requirements, their knowledge does not translate into cooperation with tourist agencies. The respondents claimed that the new customers interested in new forms of the product included primarily young people as well as business people acquainted with new technologies. It was emphasized that customers as we know them are active but not always professional. Individual customers consider themselves professionals yet oftentimes their professionalism is limited to the transactions' convenience (e.g. only telephone contacts and bank transfers) accompanied by a low price found on the Internet rather than a general knowledge of the market. (original abstract)
Rocznik
Tom
13
Numer
Strony
130--141
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznań University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Bylok, F., 2012, Miçdzy uleglosciq a suwerennosciq konsumenckq - zmiany w relacjach produced - konsumed na rynku XXI wieku, in: Rosa, G., Smalec, A. (red.), Marketing przyszlosci. Trendy strategie instrumenty, ZeszytyNaukowe Uniwersytetu Szczeciñskiego nr 711, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczeciñskiego, Szczecin, pp. 341-356.
  • Byrd, E.T., 2007, Stakeholders in Sustainable Tourism Development and their Roles: Applying Stakeholder Theory to Sustainable Tourism Development, Tourism Review, vol. 62, no. 2, pp. 6-13.
  • Bzdyra, A., Maciorowski, A., 2011,11 na 12, Marketing w Praktyce, no. 2, pp. 74-78.
  • Franch, M., Martini, U., Novi Inveradi, P.L., Buffa, R, 2006, From Reconstruction and Analysis of Tourist Profiles to some Suggestions to Destination Management - an Empirical Research to the Dolomites Area, Tourism Review, AIEST, vol. 61, no. 2, pp. 30-37.
  • Golembski, G., Niezgoda, A., 2012, The Role of Time in the Global Tourism Market - A Demand Perspective, in: Kasimoglu, M. (ed.), Visions for Global Tourism Industry. Creating and Sustaining Competitive Strategies, InTech, Rijeka, pp. 167-168.
  • Kachniewska, M., Nawrocka, E., Niezgoda, A., Pawlicz, A., 2012, Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Kotier, PH., Trias de Bess, F., 2004, Marketing Lateralny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Kozlowski, T, 2009, Homo konsultant, Charaktery, nr 6, pp. 38-41.
  • Niezgoda, A., 2010, Nowe trendy w popycie - wyzwanie día obszarów recepcji turystycznej, in: Tanas, S. (red.), Nauka i dydaktyka w turystyce i rekreacji, Lódzkie Towarzystwo Naukowe, Lodz, pp. 21-34.
  • Niezgoda, A., 2011, The Role of Environmental Knowledge, Attitudes and Initiatives in the Development of Tourism Product, Tourism, no. 21/1-2, pp. 33-39.
  • Prahalad, C.K., Ramaswamy, V., 2005, Przyszlosc konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Roth, P., Schrandt, A., 1992, Touristik - Marketing, Verlag Franz Vahlen, München.
  • Rózycki, R, Winiarski, R., 2005, Social Factors Influencing Tourist Activity Among Youths, AIEST, Tourism Review, vol. 60, no. 1, pp. 20-25.
  • Staniszewski, M., 2013, Prosument, producent, profesjonalista, www. crnavigator/art./6 [accessed: 14.02.2013].
  • Tapscott, D., Williams, A.D., 2008, Wikinomia. Oglobalnej wspólpracy, która zmienia wszystko, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Toffler, A., 2001, Trzeciafala, Pañstwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Wójcik, J., 2009, Prosument - wspólczesny mit marketingowy, in: Garbarski, L., Tkaczyk, J. (red.), Kontrowersje wokól marketingu w Polsce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, pp. 369-377.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171269537

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.