PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 304 Gospodarka turystyczna w regionie : rynek turystyczny - współczesne trendy, problemy i perspektywy jego rozwoju | 182--190
Tytuł artykułu

Branding w turystyce - przykłady wykorzystania przez narodowe organizacje turystyczne w wybranych krajach

Warianty tytułu
Branding in Tourism: Examples of its Use by National Tourism Organizations (NTO) in Selected States
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W części teoretycznej niniejszego artykułu zdefiniowano istotę marki oraz brandingu i podkreślono ich rolę we współczesnej turystyce. W części empirycznej natomiast przedstawiono przykłady wykorzystania brandingu przez narodowe organizacje turystyczne (NTO) w sześciu krajach: Austrii (Österreich Werbung), Czechach (CzechTourism), Francji (Atout France), Hiszpanii (Turespaña), Niemczech (Deutsche Zentrale für Tourismus - DZT) oraz Polsce (Polska Organizacja Turystyczna - POT). W opracowaniu przyjęto następującą tezę badawczą: branding odgrywa kluczową rolę w działaniach promocyjnych podejmowanych przez NTO w poszczególnych krajach.
EN
The theoretical part of the present article includes a definition of the idea of the brand and branding. Their role in the present-day tourism is emphasized, as well. In the empirical part of the study examples are presented of the use of branding by National Tourism Organizations (NTO) in six states, i.e. Austria, (Österreich Werbung), the Czech Republic (Czech Tourism), France (Atout, France), Spain (TURESPAÑA), Germany (Deutsche Zentrale für Tourismus - DZT) and Poland (the Polish Tourism Organization: POT). The following research thesis was accepted in the study: branding is of a key role in promotional activities undertaken by NTOs in the individual states.(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Koszalińska
Bibliografia
  • Anholt S., Brand America - tajemnica mega marki, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2005.
  • Carter R., Fabricius M., UNWTO Conference "Creating competitive advantage for your destination", Budapest 7 February 2007.
  • Dinnie K., Fola M., Branding Cyprus - a stakeholder identification perspective, Accepted for 7th International Conference on Marketing, Athens Institute for Education and Research (ATINER), Athens 2009.
  • Drabik M., Magia marki, "Business Magazine" 1993, nr 3.
  • Fujita M., Dinnie K., The Nation Branding of the Czech Republic, Slovak Republic, Poland, and Hungary - Contrasting Approaches and Strategies, Accepted for 2nd International Conference on Brand Management, IMT Ghaziabad, India, 8-9 January 2010.
  • Giannopoulos A.A., Piha L.P., Avlonitis G.J., "Desti-Nation Branding": what for? From the notions of tourism and nation branding to an integrated framework, Athens University of Economics and Business, Athens 2010.
  • Łuczak M., Rola identyfikacji wizualnej w kreowaniu marki i aktywizacji obszaru turystycznego, "Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia" 2010, nr 9 (4).
  • Majewski J., Technika kreowania marki w marketingu turystycznym, [w:] Rola marketingu w rozwoju regionów turystycznych, red. A. Szwichtenberg, W. Deluga, Politechnika Koszalińska, Koszalin 2000.
  • Majewski J., Branding w zarządzaniu popytem na turystykę wiejską, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 698, Ekonomiczne Problemy Usług Nr 83, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
  • Marczak M., Borzyszkowski J., NTO operation concerning the creation of the tourist image of a state on the example of the Polish Tourist Organization, First International Conference Management of Tourism and Entertainment - MTE, 2-3.04.2011, Sofia, First International Conference Management of Health Tourism - MHT, 25-26.06.2011, Sofia, Second International Conference Tourism and Business TB-2011, 3-4.09.2011, Sofia.
  • Marczak M., Borzyszkowski J., Role of National Tourism Organizations (NTO) in the creation of the tourism image of selected tourism destinations, 2nd Conference on International Tourism, Cross Cultural Behavior, Erhvervsakade miet Lillebaelt, Tietgen Skolen, Tietgen Business College, Odense 26-28 June 2012.
  • Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa 2012.
  • Mazurek M., Tourism Destination Branding: A Competitive Marketing Strategy - Does it really matter? A Case Study of Kremnica, Slovakia, Proceedings Of the 4th graduate Student research Symposium, Victoria, BC, Canada 2008.
  • Morgan N., Pitchard A., Advertising in Tourism and Leisure, Butterworth-Heinemann, Oxford, UK 2000.
  • Panasiuk A., Kreowanie marek turystycznych jako warunek dostosowania się do europejskiego rynku turystycznego na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, [w:] Unia Europejska a przyszłość polskiej turystyki, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2003.
  • Panasiuk A., Markowe produkty turystyczne, Fundacja na Rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2004.
  • Pike S., Destination brand positioning slogans - towards the development of a set of accountability criteria, "Acta Turistica" 2004, no. 16 (2).
  • Rausch A., Capitalizing on Creativity in Rural Areas: National and Local Branding in Japan, "Journal of Rural and Community Development" 2009, no. 4 (2).
  • Richie J.B., Richie R.J.B., The Branding of Tourism Destination: Past Achievements and Future Trends, Reports of 48th Congress, AIEST, St-Gall 1998.
  • Saraniemi S., Ahonen M., Destination Branding from Corporate Branding Perspective, Proceedings of the Conference on Corporate Communication 2008, June 6th-9th, Wroxton, England 2008.
  • Walas B., Marka turystyczna miast i regionów, "Rynek Turystyczny" 2001, nr 11-12.
  • Wlazło J., Czy emocje sprzedają?, "Marketing w Praktyce" 1998, nr 1.
  • www.atout-france.fr, dostęp: 24.03.2013.
  • www.austriatourism.com, dostęp: 22.03.2013.
  • www.czechtourism.com, dostęp: 25.03.2013.
  • www.germany-tourism.de, dostęp: 23.03.2013.
  • www.pot.gov.pl, dostęp: 25.03.2013.
  • www.tourspain.es, dostęp: 25.03.2013
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171270225

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.