PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 22 Nowe koncepcje w zarządzaniu organizacją wobec wyzwań otoczenia | 71--84
Tytuł artykułu

Audyt wewnętrzny jako narzędzie wspomagające jakość

Warianty tytułu
Internal Audit as a Tool Support Quality
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu przedstawiono zagadnienia związane z zarządzaniem jakością, procesowe podejście do zarządzania organizacją i rolę audytu jako narzędzia wspierającego zarządzanie organizacjami. Podkreślono istotność, jaką audyt odgrywa w doskonaleniu organizacji zarządzanej procesami i wskazano na znaczenie implementacji audytu na stałe w strukturze organizacji. Wskazano także na potrzebę ciągłego doskonalenia organizacji poprzez optymalizację procesów zachodzących w nim. Jednocześnie wskazano, że audyt może być jednym z najbardziej skutecznych narzędzi, którymi mogą dysponować organizacje działającej na rzecz stałej poprawy. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents the issues related to quality management, process approach to management of the organization and the role of the audit as a tool to support the management of organizations. Emphasized the importance it plays in improving process management organizations, and pointed to the importance of the implementation of the audit permanently in the structure of the organization. It also identified the need for continuous improvement of the organization by optimizing the processes occurring in it. At the same time indicated that the audit can be one of the most effective tools, which organizations may have deliberately aimed at continuous improvement. (original abstract)
Twórcy
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku
Bibliografia
  • Bank J. (1997), Zarządzanie przez jakość, Warszawa.
  • Chapman A., Massey O., (2002), A catalogue quality audit tool, "Library Management", 23.6/7.
  • Cheng M., (2011), The perceived impact of quality audit on the work of academics, "Higher Education Research & Development", 30.2.
  • Czerwiński K. (2005), Audyt wewnętrzny, wyd. drugie rozszerzone, InfoAudit, Warszawa.
  • Dunaj-Gryzio M. (2008), Przykłady ciekawych i kształcących niezgodności, Polskie Forum ISO 9000 materiały seminaryjne, Warszawa.
  • Francis Jere R., (2004), What do we know about audit quality? "The British Accounting Review", 36.4.
  • Niemczyk J., (2000), Organizacja ucząca się, [w:] Perechuda K. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
  • Karapetrovic S., Willborn W., (2001), Audit and self-assessment in quality management: comparison and compatibility, "Managerial Auditing Journal", 16.6.
  • Kindlarski E., Bagiński J., Zarządzanie przez jakość, Nr 8.
  • Kleniewski A.,(2002), Auditor wewnętrzny - auditor zewnętrzny, "Problemy jakości", 2.
  • Knedler K. (2007), Audyt wewnętrzny w praktyce : audyt operacyjny i finansowy, Polska Akademia Rachunkowości, Łódź.
  • Kreier E., Łuczak J., (2000), ISO 9001 Skuteczny sposób uzyskania certyfikatu jakości, Forum, Poznań.
  • Krishnan J., (2005), Audit committee quality and internal control: An empirical analysis, "The accounting review", 80.2.
  • Kuc B.R., (2002), Audyt wewnętrzny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo PTM, Warszawa.
  • Pacana A., Stadnicka D. (2007), Wdrażanie i Auditowanie Systemów Zarządzania Jakością Zgodnych z Normą ISO 9001:2000, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów.
  • Power D., Terziovski M., (2007), Quality audit roles and skills: Perceptions of non-financial auditors and their clients, "Journal of operations management", 25.1.
  • Reding K.F. (2009), Internal Auditing: Assurance and Consulting Services, 2nd Edition, The Institute Of Internal Auditors Research Foundation.
  • Skrzypek E. (2000), Jakość i efektywność, Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • Tabor A., Zając A., Rączka M. (2000), Zarządzanie Jakością. Jakość w procesach wytwarzania, Kraków.
  • Winiarska K. (2005), Teoretyczne i praktyczne aspekty audytu wewnętrznego, Difin, Warszawa.
  • Woodhouse D. (2003), Quality improvement through quality audit, "Quality in Higher Education", 9.2.
  • PN-EN ISO 9000:2006. Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia.
  • PN-EN ISO 19011:2003. Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i/lub zarządzania środowiskowego.
  • PN-EN ISO 9001:2009. Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
  • Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego IIA (IIA - Instytut Audytorów Wewnętrznych).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171270813

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.