PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 22 Nowe koncepcje w zarządzaniu organizacją wobec wyzwań otoczenia | 85--94
Tytuł artykułu

Sensmaking w zarządzaniu zmianami w polskich szpitalach

Warianty tytułu
Sensmaking in Change Management in Polish Hospitals
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W Polsce nieklasyczne metody zarządzania i badań organizacyjnych takie jak sensmaking nie są powszechnie znane, a ze względu na ich rosnącą popularność na świecie, warto je poddać analizie. Opracowanie jest próbą zastosowania sensmakingu do badania procesów zarządzania zmianami w szpitalach. Wydaje się, że zarządzający szpitalami tworzą rodzaj dominującego schematu narracyjnego, który ma racjonalizować działania menedżerskie w procesie zmian. Jak pokazuje 6 opisanych przykładów te schematy narracyjne mogą być przyjmowane i akceptowane przez pracowników oraz innych interesariuszy. Przeprowadzona próba analizy jakościowej, może stanowić przesłankę do rozwijania badań wykorzystujących założenia sensmakingu do zgłębiania procesów zarządzania zmianami organizacyjnymi. Wykorzystany został materiał z badań jakościowych polskich szpitali prowadzonych w lalach 2010-2012 przez autora tej publikacji. (abstrakt oryginalny)
EN
In Poland, the non-classical methods of management and organizational studies are not widely known, and it seems that at least because of their growing popularity in the world, should be subject to analysis. The paper attempts to use sensmaking to study change management processes in hospitals. It seems that hospital administrators create a kind of dominant narrative scheme, which is to rationalize the managerial actions in the change process. As shown six examples described these schemes narrative, may be received and accepted by employees and other stakeholders. The test carried out qualitative analysis can provide a prerequisite for the development of research using assumptions of sensmaking to explore the processes of organizational change management. Material was used in Polish hospitals qualitative research conducted in 2010-2012 by the author of this publication. (original abstract)
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
  • Abolafia M. (2010), Narrative construction as sensmaking, "Organization Studies", 2010, 31(3).
  • Balogun J., Johnson G. (2005), From Intended Strategies to Unintended Outcomes: The Impact of Change Recipient Sensmaking, Organization Studies, vol. 26, 11.
  • Brown A.D., Stacey P., Nandhakumar J. (2007), Making sense of sensmaking narratives, "Human Relations", 61(8).
  • Bruner J. (1991), The narrative construction of reality, "Critical Inquiry", 18.
  • Currie G., Brown A. (2003), A narratological approach to understanding processes of organizing in a UK hospital, "Human Relations", 56.
  • Drazin R., Glynn M.A., Kazanjian R.K. (1999), Multilevel Theorizing about Creativity in Organizations: A Sensmaking Perspective, "The Academy of Management Review", Vol. 24, No. 2.
  • Dunford R., Jones D. (2000), Narrative in strategic change, "Human Relations", 53.
  • Ford J.D., Ford L.W., D'Amoto A. (2008), Resistance to Change: The Rest of the Story, "Academy of Management", Volume 33, Number 2.
  • Gephart R.P. Jr (1991), Succession Sensmaking and Organizational Change: A Story of a Deviant College President, "Journal of Organizational Change Management", Vol. 4 Iss: 3.
  • Gioia D.A., Chittipeddi K. (1991), Sensmaking and sensegiving in strategic change initiation, "Strategic Management Journal", 12.
  • Gioia D.A., Thomas J.B. (1996), Identity, Image, and Issue Interpretation: Sensmaking During Strategic Change in Academia, "Administrative Science Quarterly", Vol. 41, No. 3.
  • Isabella L.A. (1990), Evolving interpretations as change unfolds: How managers construe key organisational events, "Academy of Management Journal", 33(1).
  • Jemielniak D. (2010), W obronie biurokracji, "Master of Business Administration", 2(103).
  • Louis M.R. (1980), Surprise and Sense Making: What Newcomers Experience in Entering Unfamiliar Organizational Settings, "Administrative Science Quarterly", Vol. 25, No. 2.
  • Lüscher L.S., Lewis M.W. (2008), Change and Managerial Sensmaking: Working through Paradox, "The Academy of Management Journal", vol. 51, nr 2.
  • Maitlis S. (2005), The social processes of organizational sense making, "Academy of Management Journal", 48(1).
  • Pratt M.G. (2000), The good, the bad, and the ambivalent: Managing identification among Amway distributors, "Administrative Science Quarterly".
  • Rouleau L. (2005), Micro-Practices of Strategic Sensmaking and Sensegiving: How Middle Managers Interpret and Sell Change Every Day, "Journal of Management Studies", 42.
  • Stachowicz-Stanusch A., Sworowska A. (2009), Zarządzanie tożsamością a przedsiębiorstwo wirtualne, Konferencja Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, Konferencja KZZ, Zakopane.
  • Sułkowski Ł. (2012), Interpretatywne koncepcje zarządzania - sensmaking, enactment oraz management of meaning, "Przegląd Organizacji", 12.
  • Sułkowski Ł. (2012), Kulturowe procesy zarządzania, Difin, Warszawa.
  • Sułkowski Ł., Seliga R. (red.) (2012), Kulturowe determinanty zarządzania szpitalami w Polsce, Difin, Warszawa.
  • Thomas J.B., Clark S.M., Gioia D.A. (1993), Strategic Sensmaking and Organizational Performance: Linkages among Scanning, Interpretation, Action, and Outcomes, "The Academy of Management Journal", Vol. 36, No. 2.
  • Thurlow A., Mills J. (2009), Change, talk and sensmaking, "Journal of Organizational Change Management", 22(5).
  • Weber P.S., Manning M.R. (2001), Cause Maps, Sensmaking, and Planned Organizational Change, "Journal of Applied Behavioral Science", vol. 37 no. 2.
  • Weick K.E. (1995), Sensmaking in organizations, Thousand Oaks, CA: Sage.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171270817

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.