PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 22 Nowe koncepcje w zarządzaniu organizacją wobec wyzwań otoczenia | 395--405
Tytuł artykułu

Mity przedsiębiorczości a postawy wobec własnej działalności gospodarczej

Warianty tytułu
Entrepreneurship Myths and the Attitudes Towards Keeping Own Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie dotyczy mitów przedsiębiorczości, czyli obiegowych przekonań o przedsiębiorcach i prowadzeniu firmy, które mają wpływ na sposób myślenia o własnym biznesie oraz na decyzje o założeniu firmy. Na podstawie badań prawie 200 studentów kierunku Zarządzanie zweryfikowano intensywność i wiarygodność wskazywanych w literaturze 30 mitów przedsiębiorczości oraz ich znaczenie dla potencjalnej decyzji o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Najsilniejsze i najbardziej znaczące okazały się mity związane z czynnikami sukcesu początkującej firmy. Wyniki badania podkreślają konieczność uwzględniania czynników społeczno-kulturowych w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych i znaczenie analitycznej weryfikacji popularnych przekonań oraz porad dotyczących prowadzenia własnej firmy. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper concerns the entrepreneurship myths - the common beliefs about entrepreneurs and keeping own business, that influence our entrepreneurship attitudes and decisions. About 200 business students were tested to check the most popular thirty myths' intensity and credibility. The results show the most important myths concern the success factors (good idea, passion and personal competences as the main sources of own business success). The conclusion is that the social and cultural dimensions should be important in entrepreneurship training process and should promote the analytical, rational evaluation of widespread opinions and tips. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Aluwihare D., Górska B. (2012), Recepta na sukces. Dekada rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, ICAN Institute, Ernest&Young, https://przedsiebiorcaroku.pl/photo/Pdf/EY-broszura-2012.pdf, dostęp 25.02.2013.
  • Bratnicki M., Dyduch W., Gabryś B. (2007), Mity przedsiębiorczości w polskich organizacjach: diagnoza i mechanizmy ożywiania potencjału przedsiębiorczości, [w:] Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, (red.) P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  • Gerber M.E. (2007), Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić, MT Biznes, Warszawa.
  • Glinka B., Gudkova S. (2011), Przedsiębiorczość, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Hess M. (2012), The myth of the entrepreneurial personality, http://www.cbsnews.com/8301-505143_162-5751892O/the-myth-of-the-entrepreneurial-personality/, dostęp 10.03.2013.
  • Jankowski M. (2011), Pułapki Smali Biznesu. 133 mity, które niszczą twoja firmę, Wyd. Helion, Gliwice.
  • Karczewska A. (201O) Problemy pomiaru intencji przedsiębiorczych, "E-mentor", 4(36), http:// www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/768, dostęp 15.02.2013
  • Kowalczyk A. (2007), Zastosowanie public relations w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych, [w:] Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, (red.) P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  • Movva R. (2004), Myths as a vehicle for transfirming organizations, "The Leadership & Organizations Development Journal", vol. 25, no 1.
  • Polak K., Haber A. (2011), Polskie spojrzenie na przedsiębiorczość, www.hbrp.pl/news.php?id=643, dostęp 10.02.2013.
  • Rogala K. (2011), Uwarunkowania przedsiębiorczości w obszarze mikroprzedsiębiorstw na przykładzie miasta Leszno, Rozprawa doktorska, Poznań, http://www.wbc.poznan.pl/Content/174843/RogalaKrzsztofS4238.pdf, dostęp: 10.03.2013.
  • Sadler J. (2012), 5 Myths About Being an Entrepreneur, http://www.youngentrepreneur.com/blog/5-myths-about-being-an-entrepreneur/, dostęp 5.03.2013.
  • Shane S.A. (2008), The Illusions of Entrepreneurship: The Costly Myths That Entrepreneurs, Investors and Policy Makers Live by Scott Shane, Yale University Press, USA.
  • Strojny J. (2007), Kształtowanie postawy przedsiębiorczej - procesy socjalizacji i autokracji, [w:] Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, (red.) P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  • Widhava V. (2011), Five myths about entrepreneurs, http://articles.washingtonpost.com/2011-07-29/opinions/35266800_l_entrepreneurs-venture-capitalists-silicon-valley, dostęp 10.03.2013.
  • Wojciszke B. (2005), Postawy i ich zmiana, w: Psychologia, (red.) J. Strelau, GWP, Gdańsk.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171271125

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.