PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 305 Ekonomia | 844--852
Tytuł artykułu

Kodeksy etyczne jako instrument poprawnych relacji między podmiotem gospodarczym a konsumentem

Autorzy
Warianty tytułu
Ethical Codes as a Tool of Correct Relations Between a Firm and a Consumer
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest próba wywołania szerszej dyskusji dotyczącej celu, zadań i funkcji, jakie powinny spełniać kodeksy etyczne jako istotny instrument regulujący związki zachodzące między przedsiębiorstwem a konsumentami. Podjęcie tego dialogu wynika z wielu powodów. Do najważniejszych zaliczyć należy pojawiający się często mechanizm wyzwalający w pracownikach chęć zharmonizowania własnej postawy z tym, co jest w organizacji dobrze widziane i wynagradzane, ale nie zawsze etyczne, oraz utrzymywanie układu, który utrwala dominującą pozycję jednej ze stron. Pomimo jednak pojawiania się wielu nieprawidłowości w relacjach firma-konsument, pozytywnym zjawiskiem obserwowanym w ostatnich latach jest coraz większa świadomość, że najkorzystniejszą sytuacją dla każdej ze stron jest etyka dialogu, rozmowy i negocjacji.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to provoke a wider discussion concerning aim, tasks and functions of ethical codes as an important tool regulating relations between an enterprise and consumers. The most important reasons to initiate such a discussion is the often observed will of employees to adjust their attitude to sometimes unethical expectations of an organization, as well as maintaining a hierarchy of domination of one of the sides. In spite of many irregularities in the relations firm-consumer, one has to notice a positive fact of increasing in the last years the awareness of benefits for both sides coming from the ethics of a dialogue, conversation and negotiation(original abstract)
Rocznik
Strony
844--852
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Apel K.O., Etyka dyskursu jako etyka odpowiedzialności - postmetafizyczna transformacja etyki Kanta, Kraków 1992.
  • Arrow K.J., Social Responsibilty and Economic Efficiency, "Public Policy", Summer 1973, vol. XXI no 3.
  • Bogl J.C., Dość. Prawdziwe miary bogactwa, biznesu i życia, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2009, wstęp bez numeracji pt. "W szponach pokusy".
  • Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, PWN, Warszawa 1999.
  • Elementy etyki gospodarki rynkowej, red. B. Pogonowska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
  • Jones E.E., Ingratiation: a social psychological analysis, Appleton-Century-Crofts, New York 1964.
  • Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1996.
  • Pratley P., Etyka w biznesie, Gebethner i Ska, Warszawa 1998.
  • Sternberg E., Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa 1998.
  • Wolska G., Ingracjacja jako źródło nieetycznych postaw pracowników organizacji usługowych na przykładzie marketingu relacyjnego (próba zarysowania obszaru badawczego), Zeszyty Naukowe nr 145 "Zarządzanie organizacjami usługowymi", Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171271657

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.