PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | Jakościowe badania marketingowe w Internecie | 104--113
Tytuł artykułu

Prawne i etyczne aspekty jakościowych badań marketingowych w Internecie

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z największych zagrożeń związanych z Internetem jest większa ingerencja w prywatność osób uczestniczących w badaniach marketingowych Online. Pozyskiwane za pomocą Internetu informacje w większości są danymi umożliwiającymi identyfikację osób biorących udział w badaniu w sposób bezpośredni lub pośredni, co oznacza, że są to dane osobowe. Za dane osobowe uważa się powszechnie każdą informację dotyczącą osoby fizycznej, pozwalającą na określenie tożsamości osoby. Na gruncie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych7 kontrowersje wzbudza kwalifikacja adresu poczty elektronicznej, który może być uznany za identyfikator danych osobowych. W literaturze przedmiotu można zauważyć dwa stanowiska dotyczące możliwości zidentyfikowania adresów poczty elektronicznej. Pierwsze, uznające za dane osobowe wyłącznie te adresy e-mail, które zawierają jawne elementy pozwalające na zidentyfikowanie ich właściciela. Drugie, każdy adres e-mail zawiera dane o charakterze danych osobowych. O kwalifikacji adresu poczty elektronicznej jako informacji o charakterze danych osobowych przesądza obiektywna możliwość identyfikacji osoby, której dotyczy dany adres pocztowy.
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. nr 101, poz. 926 ze zm.
  • Zimny W., Czy adresy e-mailowe są danymi osobowymi? "Ochrona Informacji" 2002, nr 2
  • Mednis A., Ustawa o ochronie danych osobowych. Komentarz, Warszawa 2001
  • Ustawa z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204 ze zm.
  • Waglowski P., Informacja handlowa w komunikacji elektronicznej, "Prawo i Ekonomia w Telekomunikacji" 2003, nr 3
  • Waglowski P., Spam w formie niezamówionej informacji handlowej jako delikt nieuczciwej konkurencji. W. Problemy informatyki w Zarządzaniu, red. A. Tubielewicz, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2003
  • Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
  • Siuda P., Prowadzenie badań w Internecie - Podstawowe problemy etyczne, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny" 2010, Zeszyt 4
  • Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, PWN, Warszawa 2009
  • Frankfurt-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001
  • Szpunar M., Internet w procesie realizacji badań, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 2010
  • Wimmer R.D., Dominiek J.R., Mass media. Metody badań, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2006
  • Kulinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja, Uniwersytet M. Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171271803

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.